Kultūra

2020.09.13 11:44

Vienoje svarbiausių pasaulio koncertų salių debiutavo dirigentė Giedrė Šlekytė: draugai tai pavadino beprotybe

Gerūta Griniūtė, Mindaugas Klusas, LRT KLASIKA, LRT.lt2020.09.13 11:44

Lietuvių dirigentė Giedrė Šlekytė rugsėjo 12-ąją debiutavo pasaulinės reikšmės koncertų salėje – Amsterdamo „Concertgebouw“. Su Nyderlandų filharmonijos orkestru atliko ne bet ką, o Ludwigo van Beethoveno Penktąją simfoniją.

Jos bičiuliai tokį dirigentės žingsnį prilygino beprotybei – debiutui „Concertgebouw“ pasirinkti Penktąją, niekada iki tol jos neatlikus! Ir tada, kai visas pasaulis sutelkęs dėmesį į vokiečių genijų – juk šiemet minimos 250-osios jo gimimo metinės.

Gražus sutapimas – 30 metų maestra G. Šlekytė į prestižinę muzikos sceną žengė tuo metu, kai Kopenhagoje Danijos kamerinis orkestras, diriguojamas Adamo Fischerio, pasiryžo atlikti visas devynias L. van Beethoveno simfonijas, o LRT KLASIKA šį savaitgalį tiesiogiai transliuoja šį nutrūktgalvišką muzikos maratoną.

Maratono viena vedėjų Gerūta Griniūtė prieš atsakingą žingsnį pakalbino G. Šlekytę. „Jaudulys, atsakomybės jausmas, laukimas šiandien manyje veržiasi per kraštus“, – prisipažino dirigentė.

Anot jos, ne paties kompozitoriaus suteiktas „Likimo simfonijos“ pavadinimas kūriniui tinka mažiausiai.

„Jei pirmieji taktai yra likimo beldimas į mūsų duris, vadinasi, turėtume atsiduoti likimo valiai, tai, esą, pabaiga. O ši simfonija yra visiškai priešinga – kovinga, greita, nuo pradžių turi aiškų tikslą (kompozitorius nurodė – 108 taktai per minutę!).

Iš dramatiškos pirmosios dalies mūsų kelionė tęsiasi per antrąją – lyrišką ir iškilmingą. Trečia dalis – labai paslaptinga, kartais agresyvi. O tada ateina mano mėgstamiausia kūrinio vieta – perėjimas iš trečiosios dalies į ketvirtąją. Pirmųjų smuikų partija kaip mažas daigelis užsimena, koks bus tikslas – triumfuojantis, švytintis, nenugalimas finalas“, – kalba G. Šlekytė.

L. van Beethoveno asmenybė, kūryba įkvepia ją nenustoti tikėjus laisvės, vienybės ir brolybės idėjomis.

„Kompozitorius prarado klausą, bet nepasidavė ir dovanojo mums muziką – tikslą. Nesvarbu, koks sudėtingas būtų šis kelias. Tiems, kurie jaučiasi beprarandantys tą tikėjimą, reikia Penktosios simfonijos“, – įsitikinusi maestra.

Tą pačią programą – L. van Beethoveno Penktąją ir Bohuslavo Martinu Koncertinę rapsodiją smuikui ir orkestrui – G. Šlekytė su Nyderlandų filharmonijos orkestru atliks rugsėjo 13 ir 14 dienomis.

Nuo 2011-ųjų iki šių metų vyriausiasis Nyderlandų filharmonijos orkestro dirigentas buvo Marcas Albrechtas. Šį sezoną jį pareigose pakeitė Lorenzo Viotti. Kolektyvas nuolat suteikia progą kartu muzikuoti kylantiems solistams ir dirigentams.

2020-ųjų vasarį „Concertgebouw“ scenoje su Sankt Galeno simfoniniu orkestru (Sinfonieorchester St. Gallen) debiutavo dirigentas Modestas Pitrėnas. LRT.lt jis teigė, kad neprilygstama akustika garsėjanti salė, viena vertus, padeda atsiskleisti talentui, tačiau ir išryškina klaidas.

„Jei salė tavęs neprislegia, tai pavyksta pasiekti kuo geriausių rezultatų. Nes akustika juos leidžia atskleisti“, – LRT.lt yra sakęs M. Pitrėnas.

G. Šlekytė mokėsi Nacionalinėje M. K. Čiurlionio menų mokykloje, studijavo Grace, Leipcige ir Ciuriche. Klagenfurto valstybinio teatro orkestro vyriausioji dirigentė (2016–2018) dirigavo operos pastatymus Leipcige, Ciuriche, Vilniuje ir Zalcburgo festivalyje. Pasibaigus sutarčiai su Klagenfurto teatru, G. Šlekytė pasirinko laisvai samdomos dirigentės karjerą.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt