Kultūra

2020.08.05 16:15

Rugpjūtį sostinės scenose – tarptautinė naujojo teatro savaitė: kaip išsaugoti savo kitoniškumą

LRT.lt2020.08.05 16:15

Rugpjūčio 18–22 d. įvairiose sostinės erdvėse įvyks tarptautinis teatro projektas, kurio metu žiūrovams bus pristatytos penkios premjeros, sukurtos penkių talentingų jaunų menininkų, šįmet baigiančių teatro režisūros magistro studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Tai išskirtinis atvejis, kuomet teatro režisierių baigiamieji darbai kuriami bendradarbiaujant LMTA, Valstybiniam jaunimo teatrui, Helsinkio ir Reikjaviko aukštosioms mokykloms, o spektaklius kuria perspektyvūs teatro menininkai iš Lietuvos, Suomijos ir Islandijos.

Per penkias vasaros pabaigos dienas LMTA Balkono teatre, LMTA Teatro ceche, Valstybiniame jaunimo teatre, Kultūros bare „Kablys + Kultūra“ ir Muzikiniame teatre-klube „Legendos“ – publika turės išskirtinę galimybę nemokamai susipažinti su jaunais teatro kūrėjais, kurie vienaip ar kitaip kurs artimiausią Lietuvos teatro ateitį. Ir nors sakoma, kad pirmieji menininkų darbai yra savotiška jų vizitinė kortelė, savo baigiamuosius darbus pristatantys režisieriai Lina Židonytė, Naubertas Jasinskas, Antanas Obcarskas, Uršulė Bartoševičiūtė ir Augustas Gornatkevičius jau neblogai pažįstami smalsesniems teatrų lankytojams. Dar studijų metais sukurti ankstesni jų spektakliai užėmė pakankamai svarbias pozicijas Lietuvos nacionalinio dramos teatro, Nacionalinio Kauno dramos teatro, Juozo Miltinio dramos teatro ir kitų teatrų repertuaruose bei sulaukė pozityvių publikos bei kritikų atsiliepimų.

LMTA studijavę, o paskutiniąsias studijų savaites spektaklius kūrę Helsinkio menų universiteto Teatro akademijoje ir Islandijos menų universitete Reikjavike, jaunieji režisieriai turėjo išskirtines galimybes ne tik susipažinti su suomių bei islandų teatro kultūra, aktorių rengimo metodika ir kūrybos principais, tačiau ir mokytis profesinių įgūdžių bei semtis patirties iš tokių pripažintų savo srities profesionalų kaip režisierė ir kurso vadovė Yana Ross, suomių režisierius, Europos teatro „Naujosios realybės“ prizo laureatas Kristian Smeds, islandės teatro menininkės Halldóra Geirharðsdóttir ir Snæbjörg Sigurgeirsdóttir.

Ne mažiau plati ir spektaklių dramaturginė „geografija“, kurioje deri ir klasikinės pjesės, ir šiuolaikinė dramaturgija, ir autorinė interpretacija garsaus kino filmo scenarijaus temomis. L. Židonytė vilniečių publikai pristatys spektaklį pagal Lietuvoje žinomos austrų dramaturgės E. Jelinek pjesę „Jackie“, N. Jasinskas ieškos skandinavų literatūros klasiko A. Strindbergo pjesės „Pelikanas“ šiuolaikinio skambesio, A. Obcarskas interpretuoja suomių dramaturgės S. Turunen dramą „Normalumo fantomas“, U. Bartoševičiūtė kuria spektaklį „Requiem For a Woman“ pagal serbų rašytojos M. Pelević pjesę, o A. Gornatkevičius, drauge su dramaturge A. Ihlberg, mėgins sukurti savotišką legendinio suomių kino režisieriaus A. Kaurismäkio filmo tęsinį, pavadinimu „Calamari Union 2. Megastar“.

Vis dėlto, nepaisant daugelio skirtingų įkvėpimo šaltinių, žanrų bei atrastų ir pasirinktų spektaklio formų, visus darbus, galima sakyti, sieja tam tikra bendra teminė linija, kurios epicentre – bandymas rasti atsakymus į klausimus, aktualius šiuolaikiniam jaunam žmogui. Kaip išlikti savimi, neprarasti savo tapatybės susidūrus su dominuojančiais socialiniais bei kultūriniais stereotipais? Kaip išsaugoti savo kitoniškumą bet kokią drąsesnę ar mažiau įprastą raišką demonizuojančioje ir tuoj pat ją užgniaužti bei paversti pilkos masės dalimi siekiančioje šiuolaikinėje visuomenėje? Kaip išsaugoti pagarbą įvairovei ir individualumui kultūroje, šeimoje ar tradicijoje, kuri kiekvieną moralės, saviraiškos ar elgesio normų išgalvotas ribas peržengiantį veiksmą priima kaip iššūkį? Galiausiai, kodėl šiais laikais jauni žmonės net, atrodytų, artimiausioje savo aplinkoje neretai jaučiasi tarsi juodos avys?