Kultūra

2020.08.04 14:04

Atidarytos naujos parodos: Ruszczyco aukso kambarys ir debesų poetas Kalpokas

Margarita Alper, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2020.08.04 14:04

Nacionalinėje dailės galerijoje atidarytos dvi parodos, papildančios didžiąją Baltijos šalių simbolizmo dailės parodą. Ši atkreipia dėmesį į dviejų dailininkų – Ferdynando Ruszczyco ir Petro Kalpoko kūrybą.

Didžiojoje salėje eksponuojama Baltijos simbolizmo paroda „Laukinės sielos“ paskatino surengti ją praplečiančias ar papildančias parodas, sako jų kuratorės.

F. Ruszczyco darbas, pasitinkantis įėjus į parodą, čia perkeltas iš nuolatinės NDG ekspozicijos. Ir naujoji paroda – F. Ruszczyco „Auksinis kambarys“ – įsiterpia į nuolatinę NDG ekspoziciją. Šiemet minimas šio dailininko 150 metų jubiliejus, todėl kuratorė sako norėjosi parengti ekspoziciją, kurioje F. Ruszczyco gyvenimas ir kūryba atsiskleistų mažai žinomais dokumentais.

Pasak parodos kuratorės dr. Algės Andriulytės, parodoje mes matome ryškius F. Ruszczyco darbus. Jo kūrinys „Auksinis kambarys“ – kaip vizitinė kortelė parodos. Kaip pastebi parodos kuratorė, menininkas parodoje atsiskleidžia visai nauju kampu – kaip scenografas, grafikas, pedagogas. „Auksiniame jo kambaryje labai svarbus jo vilnietiškas palikimas, patirtys“, – teigia A. Andriulytė.

Kaip pasakoja parodos kuratorė, apsigyvenęs Vilniuje, F. Ruszczycas išsinuomojo Užupio gatvėje kambariuką. „Norėjosi parodoje atkurti tą kambarį, perteikti kambariuko nuotaiką, parodant menininko darbus“, – kalbėjo A. Andriulytė.

Kita paroda – tai žvilgsnis į tapytojo Petro Kalpoko kamerinę kūrybą. Čia eksponuojami jo etiudai. Šios parodos kuratorė Nijolė Tumėnienė sako, kad P. Kalpokui etiudų tapymas buvo ne eskizinė, o viena svarbiausių kūrybinio proceso dalių. Jie dailininkui buvo savarankiški kūriniai ir pats P. Kalpokas juos vertino – eksponuodavo juos parodose greta didesnio dydžio paveikslų.

P. Kalpoko paroda „Gamtos vizijos“ sudaryta iš jo etiudų ir akvarelių. Pasak parodos kuratorės Nijolės Tumėnienės, etiudai dailininko kūrybos pradžioje buvo labai maži – miniatiūros, bet jos buvo užbaigtos kaip paveikslas ir emocionalūs. Šie darbai kurti Italijoje, Šveicarijoje, Miunchene iki 1940 metų – iki menininko sugrįžimo į Lietuvą.

N. Tumėnienė sako, kad kito tapytojo Lietuvoje, kuris mokėtų taip tapyti debesis – nėra. „Jį galima pavadinti debesų poetu“, – tvirtino N. Tumėnienė, atkreipdama dėmesį ir į tvirtybę simbolizuojančius medžius. Pasak jos, tai nėra vaizdavimas to, „ką aš matau, o to, kaip matau“. Menotyrininkės teigimu, tai ir sudaro P. Kalpoko visų kūrinių meninę vertę.

P. Kalpoko paroda veiks iki spalio 11 dienos – tiek, kiek ir pagrindinė galerijos paroda „Laukinės sielos“, o F. Ruszczyco paroda nuolatinėje ekspozicijoje – iki metų pabaigos.

Plačiau – reportaže:

Žinios. Nausėda su atsakingų institucijų atstovais aptars COVID-19 viešuosius pirkimus