Kultūra

2020.07.14 14:05

Minimas Bergmano 102-asis gimtadienis: drakoniški reikalavimai aktorių neatbaidydavo

Audra Avižiūtė, LRT TELEVIZIJOS laida „Labas rytas, Lietuva“, LRT.lt2020.07.14 14:05

Antradienį pasaulis mini 102-ąjį Ingmaro Bergmano gimtadienį. Nominuotas turbūt visiems prestižiškiausiems kino apdovanojimams. Dažnai vadinamas garsiausiu Skandinavijos kino kūrėju. „Režisierius, gebėjęs skrosti kiaurai sielas“, – taip jį apibūdina kinotyrininkė Gražina Arlickaitė.

Kritikai sako, kad jo palikimas toks didelis, jog apie šį režisierių žino net ir jo filmų nematę. Į kino pasaulį atkeliavo 40-ies, po ilgų metų teatre ir knygų trilogijos.

Kinotyrininkė G. Arlickaitė primena metų per 7 metus sukūrė geriausius savo filmus, kuriuos iki šiol kritikai vertina kaip šedevrus“, – teigė G. Arlickaitė. Kinotyrininkė mini tokius filmus kaip „Vasara su Monika“, „Juokdarių balius“, „7-asis antspaudas“, „Žemuogių pievelė“. Šio kūrėjo filmai, anot jos, viršūnė to, ką galima padaryti kine „Atėjo žmogus, kuris atėjo tam, kad keistų kiną ir kad pasiliktų jame, netgi tada, kai išėjo“, – kalbėjo G. Arlickaitė.

I. Bergmanas, pasak G. Arlickaitės, kino pasaulyje įsitvirtino kaip gero kino, išlavinto skonio ir universalaus pasaulio supratimo ikona. Režisierių domino žmonių, ypač – vyro ir moters tarpusavio santykiai, menininko, kūrėjo santykis su visuomene, žmogaus atsakomybė.

„Tai yra, sakyčiau, gyvenimo išminties filmai. Tokie, kurie kažką žmogui atveria, – komentavo G. Arlickaitė. – Jie sukuria keistą iliuziją – atrodo, kad pats viską jau seniai žinojai, tik jis tai pasakė.“ Anot jos, iki universumo kyla kiekvienas menininkas, jeigu jo patirtis turi atramą, kad taptų universumu.

G. Arlickaitės teigimu, kiekvienas žmogus, turėjęs bent šiokią tokią bendro gyvenimo patirtį su kitu žmogumi, matydamas jo „Šeimynines gyvenimo scenas“ supras, kad tas filmas yra jam. „Lygiai taip pat „Sarabanda“, jo paskutinysis taškas 2003-iaisiais, kur jis reflektuoja, kas buvo nuo 8 dešimtmečio iki 2003-iųjų, kas atstiko su tais žmonėmis, kurie tiek aistrų dovanojo „Šeimyninio gyvenimo istorijose“, – kalbėjo ji. Tai – gyvenimo, patirties ir bendravimo refleksija. Kinotyrininkė pastebi, kad Bergmanas apjungė viską – metaforiką, simboliką, realistinį naratyvą, „Jis sugebėjo išrasti, sukurti serialus“, – teigia G. Arlickaitė, paminėdama ir jo kūrinį „Fani ir Aleksandras“.

Filmas „Fani ir Aleksandras“ nominuotas Auksiniam gaubliui ir Oskaro statulėlei. Pastarajam režisierius nominuotas 9 kartus. Tačiau apdovanojimų atsiimti pats atvykdavo itin retai – vietoje jo ant scenos pasirodydavo aktorės ar gyvenimo partnerės.

I. Bergmanas nesureikšmindavo apdovanojimų. „Jeigu jis nebūtų jų gavęs, ar būtų mažesnis, paklauskime savęs. Juk ne. Jis nuo to save išvadavo, kažkam kitam save paskyrė“, – kalbėjo G. Arlickaitė. Pasak jos, būtent tai turbūt ir lėmė jo dydį, svorį ir svarbą kino istorijoje.

I. Bergmanas subūrė savo „kūrybinę grupę“, kurią be kitų aktorių sudarė Maksas von Sidovas, Bibi Anderson, Harieta Anderson, Erlandas Juzefsonas, Ingrida Tulin, Gunaras Bjornastrandas – kiekvienas šių aktorių suvaidino bent penkiuose režisieriaus filmuose. Net 9-iuose vaidino norvegė aktorė Liv Ulmann, su kuria režisierius vėliau susilaukė dukters.

„Dažniausiai visas savo didžiausias problemas Bergmanas sugrodavo pačiu subtiliausiu smuiku – genialiausių Skandinavijos aktorių moterų smuikais. Tai yra aktorės, kurių negalima šiam filmui pasirinkti, o kitam užmiršti“, – tvirtino kinotyrininkė. Anot jos, šios moterys ženklino paties I. Bergmano gyvenimo etapus, nes su jomis režisierius neretai buvo susijęs ne tik profesiniais, bet ir gyvenimo ryšiais. I. Bergmanas jautė pagarbą aktoriams, bet ir kėlė jiems drakoniškus reikalavimus – artistas turi atiduoti save visą tam, ką jis daro. G. Arlickaitė sakė: „Jis buvo negailestingas ir vis tiek toks puikus, kad aktorius, dirbęs su Bergmanu, nebenorėjo dirbti su kitu režisieriumi.“

Yra labai daug nuostabių režisierių, daug talentingų, puikių režisierių, bet režisierių, kurie sukuria savo pasaulį, egzistuojantį pagal savo principus, ir tuos principus palieka kitiems, – tokių yra nedaug. Ir toks yra I. Bergmanas.

Plačiau – reportaže:

Minime 102-ąjį Ingmaro Bergmano gimtadienį: anot Gražinos Arlickaitės, tai režisierius, gebėjęs skrosti kiaurai sielas