Kultūra

2020.06.20 13:20

Danielius Pomerancas – pirmųjų svingo ansamblių Lietuvoje vadovas nauja architektūra besipuošiančiame Kaune

Laima Slepkovaitė, LRT RADIJAS, LRT.lt2020.06.20 13:20

LRT tęsia projekto „Atminties akmenys“ pasakojimus, skirtus prisiminti ir pagerbti Lietuvoje gimusius, gyvenusius ar į pasaulį iš Lietuvos pasklidusius iškiliausius litvakus. Dešimtasis pasakojimas yra skiriamas Danieliui Pomerancui.

Kaip ir kitose Vakarų Europos šalyse, ekonomiškai stiprėjančioje Lietuvoje reiškėsi to meto Europos naujosios mados, architektūros, teatro ir, žinoma, muzikos tendencijos… taigi, svingo karštinė atsirito iki čia! Sinkopuota muzika skynėsi savo kelią kavinių, restoranų, kino teatrų ar lauko estradų erdvėse, ir viena iš asmenybių, kurių dėka ji suskambo Lietuvoje, buvo Danielius Pomerancas.


Danielius Pomerancas gimė 1904-aisiais. Jis baigė Naujalio muzikos mokyklą, Izaoko Vildmano-Zaidmano smuiko klasę.

Tuomet išvyko studijuoti į Berlyną – 1922-ais metais – taip pat pas žymų pedagogą Willy Hessą. Studijų metais D. Pomerancas lankė meistriškumo pamokas Vienoje. Taigi, jis įgijo labai solidų akademinį išsilavinimą.

Pomernacas čia subūrė šešių–septynių multiinstrumentininkų orkestrą, kuris grojo garsiosiose Konrado kavinėje, cukrainėje „Monika“ bei kitose erdvėse.

Nors tuo metu atstumas tarp pramoginės ir akademinės muzikos buvo labai didelis, ir kelio atgal, pasukus pramoginės muzikos keliu, galima sakyti nebuvo, Danielius Pomerancas ėmė groti saloniniuose orkestruose: pirmiausia Dajos Bela orkestre, o vėliau – Mareko Weberio orkestre, kuris tuo metu buvo labai populiarus ir daug koncertavo Europos sostinėse.

Tą sukauptą patirtį jis atsivežė į Kauną – į gražėjantį, besipuošiantį nauja architektūra, atidarantį svetingas kavines ir teatrus ketvirtojo dešimtmečio pradžios Kauną. Danielius Pomernacas čia subūrė šešių–septynių multiinstrumentininkų orkestrą, kuris grojo garsiosiose Konrado kavinėje, cukrainėje „Monika“ bei kitose erdvėse.

1936-aisiais jie vyko į Londoną, su vokalistu Antanu Dvarionu įrašė 11 naujųjų šokių bei populiarių melodijų plokštelių, kurias išleido „Columbia“, ir, kurių dėka, mes galime įsitikinti, kad jie atliko muziką, atitinkančią to meto Vakarų muzikines tendencijas.

Su vokalistu Antanu Dvarionu įrašė 11 naujųjų šokių bei populiarių melodijų plokštelių, kurias išleido „Columbia“.

Tai buvo profesionalus, svinguojantis, laiko dvasią, madą, naująją stilistiką jaučiantis orkestras – tarpukario optimizmo skambesys ir tikro džiazo Lietuvoje jaunystė. Deja, mes galime tik spėlioti, kaip būtų vykusi muzikos raida, jei toji kūrybinė laisvė ir savita kavinių kultūra nebūtų užgniaužta ir sunaikinta.

Danieliaus Pomeranco orkestras liudija šlovingą ir svarbų Lietuvos džiazo ir neakademinės muzikos raidos periodą.

Pasakojimo apie Danielių Pomerancą klausykitės ir radijo įraše


Parengė Vismantas Žuklevičius