Kultūra

2020.06.11 16:13

Parodoje pristatomas lietuvių popartas sovietmečiu – drąsus, ironiškas, draustas, bet klestėjęs

Margarita Alper, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2020.06.11 16:13

Vilniaus grafikos centro galerijoje „Kairė dešinė“ atidaryta paroda „Hei, poparte!“, kurioje eksponuojama Lietuvos grafikų 7–8-ojo dešimtmečių kūryba.

Popartas – 20-ojo amžiaus 6-ojo dešimtmečio antrojoje pusėje Anglijoje susiformavusi dailės kryptis, suklestėjus Jungtinėse Amerikos Valstijose. Drąsi ir ironiška dailės kryptis Sovietų Sąjungoje oficialiai laikyta kapitalistinio pasaulio blogo skonio įsikūnijimu. Tačiau beveik tuo pačiu metu Lietuvos grafikoje taip pat atsirado šios meno krypties apraiškų.

„Pirmosios poparto apraiškos lietuvių mene atsirado jau 7 dešimtmečio pradžioje Juozo Galkaus ir kitų plakato kūrėjų darbuose, vėliau, 8 dešimtmetyje, popartas sėkmingai paplito į kitas grafikos sritis“, – tvirtino parodos kuratorė Deima Žuklytė-Gasperaitienė.

Parodos ekspozicija, apimanti tris galerijos „Kairė-dešinė“ sales, suskirstyta temomis. Dvi erdvės skirtos lakštinei ir taikomajai grafikai, dabar vadinamam grafiniam dizainui, plakatui, knygų iliustracijoms. Taip pat yra eksponuojama grafikų kūryba kitose srityse.

Pasak parodos kuratorės, grafikai buvo vieni pirmųjų Lietuvoje, kurie drąsiai peržengė disciplinos ir specialybės ribas, ėmėsi tapybos, asambliažo, koliažų kūrimo, scenografijos, sieninės tapybos ir daugelio kitų darbų. Šiose srityse taip pat pasireiškė popartui būdingi bruožai.

Parodoje – Juozo Galkaus, Mikalojaus Povilo Vilučio, Birutės Žilytės, Arvydo Každailio, Vinco Kisarausko ir kitų grafikų darbai.

D. Žuklytė-Gasperaitienė pasakojo, kad pirmoji karta vyresnių grafikų, kurie po atšilimo baigė studijas, visi mokytojavo ir dėstytojavo, juos tai vienijo: „Tai Juozas Galkus, Birutė Žilytė, taip pat Každailis, Kisarauskas.“ Anot pašnekovės, „baigusieji studjias 8 dešimtmečio pradžioje – Vytautas ir Vilius Jurkūnai, Giedrė Bulotaitė-Jurkūnienė, Gerardas Šlektavičius – dėmesį skyrė dizainui, dirbo Eksperimentinio-meninio konstravimo biure.“

Toks popartas, koks buvo Vakaruose, Lietuvoje nepasireiškė, nes buvo visai kitokios kultūrinės ir socialinės sąlygos, bet tam tikri bruožai buvo pritaikyti.

„Vyresnės kartos atstovai iš poparto perėmė paskirus motyvus, pavyzdžiui, taikinio motyvą, dekoratyvesnę formą, įvairias transformacijas, ryškų, žaismingą koloritą, – pasakojo menotyrininkė. – Jaunesnė karta, kaip Vilutis, labiau tematiškai ėmė naudoti temas, būdingas porpartui.“ Jaunesnė karta pradėjo vaizduoti buitį, kasdienį gyvenimą, ironiškai pateikti personažas, deromantizuoti tikrovę.

M. P. Vilutis pirmasis ėmė naudoti šilkografijos techniką mene, ji greitai paplito. „Každailio kūryboje atsirado karo tema, kurią įkvėpė įvykiai Čeksolavakijoje. Warholo kūryboje taip pat buvo smurtinių motyvų“, – teigė D. Žuklytė-Gasperaitienė.

Kaip pastebi parodos kuratorė, „tai buvo šių autorių kūrybos etapai, vėliau jie savo stilistiką modifikavo. Tačiau popartas gyvavo vėlesnių kūrėjų kūryboje, pavyzdžiui, Kęstučio Grigaliūnas ar Jono Jurciko.“

Paroda galerijoje „Kairė-dešinė“ veiks iki liepos 25 dienos. Kadangi dėl ribojamo lankytojų skaičiaus parodos atidarymo nebuvo, planuojama surengti jos uždarymą.

Plačiau – reportaže:

Panorama. Karantinui liko savaitė – nuo ateinančio trečiadienio jį pakeis ekstremalioji situacija