Kultūra

2020.05.20 23:35

Keramikės paroda kelia klausimą, kodėl renkamės griauti krikščioniškus pamatus

Bažnytinio paveldo muziejus nuo ketvirtadienio kviečia į keramikės Onos Grigaitės parodą „Dar šiek tiek aukos“. Menininkė darbus eksponuoja greta nuolatinėje eksozicijoje esančių Katedros lobyno eksponatų ir kviečia permąstyti krikščioniškos ikonografijos simbolius, jų prasmes.

O. Grigaitės parodoje „Dar šiek tiek aukos“ – pastarąjį dešimtmetį sukurti konceptualiosios keramikos skulptūriniai kūriniai – indai vynui, vandeniui ir krikštui, žvakidžių, relikvijorių ir apeiginių reikmenų formų objektai. Pasakojimui pasirinkusi literatūrines ir menines citatas, atpažįstamus su liturgija susijusius objektus, kičiniais tapusius simbolius, menininkė kviečia permąstyti krikščioniškus idealus dabarties pasaulyje.

Panorama. Nors ir ketinama atverti kultūros erdves, Vyriausybė sako, kad viskas priklausys nuo viruso plitimo

„Tiesioginiai nusižiūrėjimai nuo liturginių indų, bažnytinių paveikslėlių, norėjosi sukurti istoriją, kelti klausimus, kodėl sau mušam iš po kojų krikščioniškus pamatus. Atsidūrus bažnyčios erdvėje norisi kalbėti apie šių laikų mūsų trapumą ir pažeidžiamumą“, – sako menininkė.

Dalis kūrinių rodyti prieš porą metų, tačiau perkelti į bažnyčios erdvę jie tarsi sumažėjo, įgavo kitų prasmių, sako menininkė.

„Aš šiek tiek bijojau, nes tie darbai didingoje erdvėje susitraukia, praranda pirminius sumanymus, tikslus, paskui pagalvojau, gal galima tuo išlošti, pabandyti kaip meninę priemonę, pritaikant prie šių laikų, kai mes pasijutome maži, priklausomi. Tas molis, pirmiausia atsidūrus šalia aukso, kai kuriose vietose pakeitė auksą, tas taip simboliška dabartinėje situacijoje, kai susikeitė virtualusis ir realusis pasauliai. Supranti, kaip viskas trapu ir kokie mes esame pažeidžiami“, – teigia O. Grigaitė.

Bažnytinio paveldo muziejaus vadovė sako siekianti šioje muziejaus erdvėje susieti sena su nauja. Norisi parodyti, kad krikščioniška ikonografija nėra nuobodi ir sustabarėjusi, kalbanti tik apie kičinius nusaldintus angelus, bet kad joje yra aukos, konfliktiškumo. Tad paroda geriausias šios idėjos išpildymas.

„Konceptualioji skulptūra Onos rankomis sukurta, ji suprantama, pamatoma ironija, popso, kičo ikonografiniai momentai, bet pati paroda vadinasi dar daugiau kančios, dar daugiau aukos, arba du tokie pavadinimai. Tas toks kaip ir klausimas poetiška ištaria, tas dar daugiau, daugiau prie ko, kad čia ekspozicija, katedros lobynas. Daugiau prie to, kad mes išeinamr iš karantino paaukoję ir prisikentėję, su ironija ir rimtumu, o galbūt skaitant ženklus, aš atpažįstu Abraomo aukos motyvą, ranką sučiuptą angelo, kurie gvildenami nuo Senojo Testamento iki Kirkegoro, jos genialumas, man atrodo tas, tas gal ne viskas čia suprantama, bet ji tikrai užkabina“, – teigia Bažnytinio paveldo muziejaus direktorė Sigita Maslauskaitė-Mažylienė.

O. Grigaitės paroda bus atidaryta ketvirtadienį Bažnytinio paveldo muziejuje ir veiks visą vasarą.