Kultūra

2020.05.15 11:25

Klaipėdoje – grožis, neatsiejamas nuo bjaurasties, spjūvis nuo įkvėpimo, šventumas – nuo nuodėmės

LRT.lt2020.05.15 11:25

Po ilgo karantininio sąstingio nuo gegužės 15-osios Klaipėdoje, KKKC Parodų rūmuose, – naujos ekspozicijos: moksliniai tyrimai plečia ribas ir keliasi į meno lauką, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Parodų rūmų sales šįkart galima pavadinti optinių iliuzijų laboratorija, nes didžiąją jų dalį užima Arvydo Palevičiaus paroda „Tarp fizikos ir metafizikos“. Pagrindinis dėmesys joje skiriamas Kauno technologijos universiteto laboratorijoje sukurtų naujų medžiagų mikrostruktūrų vizualizacijoms, taip pat skaitmeninės holografijos principu gautiems vaizdams.

Tokios medžiagos naudojamos mikroelektronikos, ekologinės chemijos technologijų, energetikos srityse, aplinkos užterštumo, klimato kaitos tyrimuose. Pasitelkęs 2D spalvines vizualizacijas mokslininkas pateikia nematomą realybę.

Remiantis spalvų teorijos principais KKKC „laboratorija“ leidžia svarstyti apie tokių medžiagų ritualinę paskirtį. Iš pažiūros jos primena pelėsius, bakterijų kolonijas, sūrio riekę ar traškias lazdeles. Bent jau taip atrodo paprastam mirtingajam, kuriam nano ir mikropasaulis – tarsi šumerų dantiraštis.

Sunku paneigti visuomenės vystymąsi spirale, tad šiuolaikinius mokslininkus, dirbančius medžiagų inžinerijos srityje, galima laikyti šamanais, kuriančiais santykį tarp grynosios formos ir estetinio jos potyrio.

Žiūrovą ant žemės nuleidžia šalia eksponuojami du A. Palevičiaus abstrakčios tapybos ciklai „Panteonas“ ir „Dvigubo viskio bliuzas“. Jie kalba apie fiziškai apčiuopiamą materialumą ir spalvų (al)chemiją. Tapyba autoriui reikalinga kaip priemonė greitai ir spalvingai sugretinti laboratorinį, ranka pasiekiamą pasaulį su neprognozuojamomis biržos kreivėmis ir bukomis tiesomis, nesumeluota emocija ir vitališkumu.

Šie kūriniai skirti bendroms A. Palevičiaus ir poeto Gintaro Patacko knygoms. Abiejų ciklų miniatiūrose tapytojas teigia, kad grožis yra neatsiejamas nuo bjaurasties, spjūvis nuo įkvėpimo, šventumas – nuo nuodėmės, juk šiandienos fantasmagorijoje nenusideda tik tas, kuris jau nebegali nusidėti.

„Žvilgsnis į San Fransiską“ – taip savo parodą pavadino technikos mokslus kremtanti Judita Liaudanskaitė. San Fransiskas yra vienas abstrakcionizmo lopšių. Neatsitikinai J. Liaudanskaitės fotografijose matome antrosios kartos abstraktaus ekspresionizmo atstovo Richardo Diebenkorno kūrinių parafrazes.

Kitose fotografijose fiksuojama padūkusio San Fransisko dvasia: čia prasidėjo hipsterių judėjimas, vis dar šokinėjama nuo Auksinių vartų tilto, tik čia laisva nuomonė kaunasi su korporacijų diktatu ir tik čia tradiciškai susiklostė, kad gėjai gali gyventi draugiškoje aplinkoje.

Visi šie ženklai tampa J. Liaudanskaitės fotografijų objektu. Menininkė parodos darbais kalba ne apie paradines panoramas, bet apie metafizinę sluoksniuoto miesto esmę, sutelpančią vienoje tilto kniedėje.

Parodos veiks iki birželio 14 dienos.

KKKC Parodų rūmų (Didžioji Vandens g. 2) darbo laikas karantino metu: trečiadienį–sekmadienį 13.00–19.00 val. (valstybinių švenčių dienomis nedirba). Lankytojams būtina laikytis karantino laikotarpiu privalomų asmens saugos reikalavimų.