Kultūra

2020.04.10 12:00

MO muziejaus ir LRT projektas „20 Lietuvos meno istorijų“: Dereškevičiaus moterys

penktoji istorija
LRT.lt2020.04.10 12:00

MO muziejus kartu su LRT pristato skirtingus kūrėjus, turėjusius įtakos Lietuvos dailei. Šįkart daugiau sužinoti kviečia apie Kostą Dereškevičių.

Tapytojas Kostas Dereškevičius (g. 1937) į meno sceną įžengė aštuntame dešimtmetyje. Kartu su bendražygiais tapytojais Algimantu Kuru, Arvydu Šalteniu ir Algimantu Švėgžda susibūrė į neformalią „Ketverto“ grupę. Atsisakę pakilių ir didingų temų, jie pradėjo vaizduoti nepagražintos tikrovės ženklus, nykią ir skurdžią sovietinę kasdienybę.

Iš grupės „Ketverto“ narių Dereškevičiaus kūryba išsiskyrė miesto ir jo gyventojų tema. Dereškevičius rinkosi įprastas, niekuo nestebinančias tikrovės detales, komiškas ar absurdiškas akimirkas iš miestiečių gyvenimo.

Kūrinyje „Ketvirtadienis“ (1976) dailininkas pavaizdavo buitišką kasdienio gyvenimo akimirką – sovietmečiu šiukšles iš Vilniaus daugiabučių kiemų išveždavo ketvirtadieniais. Kūrinio temą dailininkas perteikė nevengdamas ironijos, komizmo ir lengvos erotikos. Galima tik spėti, kad šiukšles išnešusi žavinga šviesiaplaukė ir tos aptemptos raudonos kelnės atklydo iš vakarietiškų mados žurnalų.

Dereškevičius žavėjosi poparto dailininkais. Kaip ir jie, jis mėgo ryškias ir kontrastingas spalvas, kūriniuose naudodavo kičo elementus.

Nuo pat ankstyvosios kūrybos Dereškevičių domino moters motyvas. Moteris jis vaizdavo ir nepagražintoje kasdienėje aplinkoje, ir nevengdamas lengvos erotikos. Neretai kūriniuose ji įamžinta komiškose situacijose – valganti dešrelę ar nerangiai lipanti iš mašinos.

Nors aštunto dešimtmečio Lietuvos kasdienybė buvo gerokai skurdesnė ir nykesnė, Kostas Dereškevičius ją perteikė ironiškai spalvingai.

Tapytojas Kostas Dereškevičius: miesto ir jų gyventojų tema, įkvėpta niūrios sovietinės realybės