Kultūra

2020.03.14 08:54

Opera apie Mažvydą įrodė: liaudies ansamblis gali būti šiuolaikiškas, o koliažas – netapti „mišraine“

Violeta Beconienė, LRT PLIUS laida „Kultūros diena“, LRT.lt2020.03.14 08:54

Minint Nepriklausomybės atkūrimo trisdešimtmetį Vilniuje įvyko koliažinės operos „Mažvydas“, sukurtos pagal to paties pavadinimo Justino Marcinkevičiaus dramą, premjera. Justino Marcinkevičiaus niekada nereikėjo aktualizuoti, sako naujo žanro operos kūrėjai, šiuolaikiškame pastatyme sujungę ne tik poetinius tekstus su įvairių stilių muzika, bet ir skirtingų kartų bei žanrų atlikėjus.

Scenoje jokių nereikalingų detalių, tik šviesos spinduliu išryškinta kepurėta figūra – tai Mažvydas – Justino Marcinkevičiaus dramos pagrindinis veikėjas, istorinė asmenybė, pirmosios lietuviškos knygos autorius. Ne kartą Lietuvos teatruose statytą kūrinį šį kartą į sceną perkelti sumanė Valstybinis dainų ir šokių ansamblis „Lietuva“.

Valstybinio dainų ir šokių ansamblio „Lietuva“ vadovė Edita Katauskienė kalbėjo: „Mąstėme apie tai, kaip norėtume pažymėti nepriklausomybės trisdešimtmetį. Normalu, kad Valstybinis ansamblis „Lietuva“ mąsto apie istorines datas ir kaip jas norėtų atspindėti. Mes norime pristatyti Lietuvą, Lietuvos istoriją, Lietuvos veikėjus.“

Ne vienerius metus drąsiai eksperimentuodamas, „Lietuvos“ ansamblis laužo stereotipus rodydamas, kad liaudies ansamblis gali būt šiuolaikiškas. Koliažinė opera „Mažvydas“, žanriškai naujas kūrinys, dar vienas akivaizdus įrodymas.

„Koliažą pasiūlė gerbiamas režisierius Kęstutis Jakštas, sako, tai bus koliažinė opera, aš šiek tiek iš pradžių pasimečiau. Bet po to supratau, kad tai yra labai gera galimybė realizuoti idėjas, šmaikščiai, rimtai – kiekvienam savaip atrasti muzikinį raktą į Marcinkevičiaus kūrinį“, – komentavo kompozitorius Jonas Jurkūnas.

Režisierius Kęstutis Jakštas klausė: „Kodėl šiandieną žanrai turi pyktis tarpusavyje, kodėl žiūrovas turi vertinti vieną žanrą ir nemėgti kito žanro? Tokiu būdu atsirado idėja pabandyti sujungti tuos žanrus, kuriuos mėgsta jaunimas, tuos žanrus, kurie patinka vidutinio amžiaus žmonėms, ir momentus, tinkamus aukštos muzikos mylėtojams.“

Nuo įprastos operinės iki elektroninės ar populiariosios muzikos – klasikinės operos pagrindu sukurtoje muzikoje derinami įvairūs stiliai. Koliažinis ir pats orkestras, vadovaujamas Egidijaus Kavecko: šalia kanklių, skrabalų ar birbynių – ir simfoninio orkestro instrumentai.

Pasak J. Jurkūno, „koliažas išlaisvina iš operinių rėmų, iš to žanro nusistovėjusių kanonų. Nevengiame gretinti lyg ir labai skirtingus žanrus: miuziklinį skambesį, tradicinės operos elementus ir filmų muzikos citatas.“

Pagrindinį vaidmenį kuria Giedrius Arbačiauskas ir Vladas Bagdonas. Greta jų – operos solistai, populiariosios muzikos atlikėjai ir, žinoma, „Lietuvos“ ansamblio artistai. Tačiau tai nebus mišrainė, tikina kūrėjai, ieškoję vienijančių jungčių ir naujo skambesio.

Plačiau – reportaže:

Kultūros diena. Premjera: Justino Marcinkevičiaus drama „Mažvydas“ atgimė koliažinėje operoje