Kultūra

2020.03.10 11:50

Panevėžio „Garsas“ nepasiduoda: tęsia kovingai nuteikiantį tarptautinį filmų festivalį

Nuotraukų galerija
LRT.lt 2020.03.10 11:50

Pavasario pradžią Panevėžio kino centras „Garsas“ tradiciškai sutinka su Tarptautiniu filmų festivaliu „Europos kinas ir dieną, ir naktį“. Kovo 6–12 dienomis žiūrovai turi progą pamatyti 22 prestižiniuose filmų festivaliuose įvertintus filmus iš 18 šalių, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Kovo 6 d. vyko iškilmingas Tarptautinio filmų festivalio „Europos kinas ir dieną, ir naktį“ atidarymas Panevėžio kino centre „Garsas“, kurio nesutrukdė baimės dėl koronaviruso. Kaip skelbė festivalio svečiai, gero kino žiūrėjimas puoselėja mūsų dvasią, o kai dvasia sveika, sveikas ir kūnas.

Pagrindinis renginio tikslas – pristatyti žiūrovams aukštos meninės ir socialinės vertės išskirtinius europinius filmus bei sukurti nepamirštamos kino šventės atmosferą mieste. Emocijų pliūpsnį kuria ne tik filmai, festivalio atidarymo metu – kovo 6 d. kino centro lankytojai išgirdo būgnų „Drum Tube“ perkusiją, kurią atliko perkusininkas Saulius Auglys-Stanevičius ir Vilniaus mušamieji. Festivalio aprangos kodas – mėlyni atspalviai.

Pagrindinė programa „Kinas, keičiantis mus“ kino gurmanams siūlo 13 filmų. Šių metų programoje vyrauja dinamiški, kovą už teisybę, pilietinę atsakomybę žadinantys kino kūriniai. Festivalio atidarymo filmas „Paskutinis nuomininkas“ (rež. Gregor Erler, Vokietija) kalba apie prieštaringai vertinamą gentrifikacijos temą – priverstinį iškraustymą dėl pastato atnaujinimo, destruktyvius valdžios korupcijos padarinius ir pilietinį pasipriešinimą.

Ši vokiška drama ypač aktuali Panevėžiui, kadangi atspindi paties kino centro „Garsas“ planuojamos rekonstrukcijos situaciją. Filmo pristatyti atvyko režisierius Gregor Erler, pagrindinis aktorius Matthias Ziesing, kartu su ilgamečiais Panevėžio miesto ir Kino centro „Garsas“ partneriais – Liuneno kino festivalio direktoriumi Michael Wiedemann, organizatorėmis Anna Komzin ir Erna Hoffmann.

Kovo 7 d. žiūrovai kviesti į ypatingą filmo „Virš mūsų tik žvaigždės“ (rež. Christina Ebelt, Vokietija) seansą su pagrindine aktore iš Vokietijos – Franziska Hartmann. Tai stiprus kino pasakojimas apie vienišą motiną, kuri stengiasi atgauti savo gyvenimo kontrolę. Ji kovoja, norėdama rasti vietą pasaulyje savo ir sūnaus labui, tačiau nuoširdūs bandymai nuolat sužlugdomi biurokratijos.

Malonus festivalio sutapimas su Tarptautine moters diena kovo 8 d. suteikė galimybę sudalyvauti iniciatyvoje „Normalios bobos eina out“ su Dovile Filmanavičiūte. Didžiajame kino ekrane lankytojai matė pasaulinį kino projektą „Moteris“ (rež. Anastasia Mikova, Yann Arthus-Bertrand, Prancūzija), nagrinėjantį motinystės, švietimo, santuokos ir finansinės nepriklausomybės, taip pat menstruacijų ir seksualumo temas.

Pagrindinėje programoje „Kinas, keičiantis mus“, provokuosiančioje diskusijoms ir pamąstymui – drama „Ponas Džounsas“ (rež. Agnieszka Holland, Lenkija, Didžioji Britanija, Ukraina). Istorinė drama apie vakariečio žurnalisto, tapusiu Holodomoro liudininku, bandymą Vakarų pasauliui įrodyti žiaurią tiesą. Kitas istorinis filmas „Dvyliktasis“ (rež. Harald Zwart, Norvegija) primena Antrojo pasaulinio karo laikus, nukeliančius į Šiaurės Norvegiją, kur vienintelis likęs gyvas sąjungininkų karys kovoja už savo gyvybę ne tik su nacių patruliais, bet ir atšiauriomis oro sąlygomis.

Kova dėl vietos po saule rodoma ir filme „Popierinės vėliavėlės“ (rež. Nathan Ambriosini, Prancūzija) apie buvusio kalinio mėginimus grįžti į visuomenę. Švedų dramoje „Goliatas“ (rež. Peter Gronlund) vaizduojamas žiaurus berniuko įsitraukimas į suaugusiųjų gyvenimą ir nagrinėjami socialinio paveldo bei patriarchalinių struktūrų aspektai tuo metu, kai mažėja gerovė ir keičiasi pati Švedija. Dar viename skandinavų kūrinyje „Vogti arklius“ (rež. Hans Petter Moland, Švedija, Danija, Norvegija) epinė brandos drama vyksta įstabios gamtos fone, aprėpianti platų žmogiškų jausmų spektrą.

Stiprių asmenybių kupiną programa „Kinas, keičiantis mus“ tęsiama tikrais faktais paremta istorija apie didžiausią pasaulio žmogų filme „Milžinas“ (rež. Aitor Arregi, Jon Garano). Sporto gerbėjams paruošta biografinė drama „Sonja. Baltoji gulbė“ (rež. Anne Sewitsky, Norvegija) apie Sonją Henie, ledo karalienę ir jos šlovės, ir nuopuolių kupiną gyvenimą.

Šiek tiek praplėtus filmų geografiją, žiūrovai kviečiami pasinerti į marokietišką gyvenimo realybę filme „Adomas“ (rež. Maryam Touzani, Marokas, Prancūzija, Belgija). Režisierę sukurti filmą įkvėpė istorija, kai jos tėvai Tanžere priglaudė nėščią moterį tuo metu, kai Maroke būti netekėjusiai ir nėščiai draudė įstatymas. Festivalio neaplenkia ir lietuvių kūrėjų filmas „El padre medico: lietuvis Amazonės džiunglėse“ (rež. Vytautas Puidokas), nepatogiausiu filmu išrinktoje dokumentinėje juostoje filmo kūrėjai leidžiasi į Brazilijos džiunglių gilumą, sudominti didingos Aleksandro Ferdinando Bendoraičio (1919–1998) legendos.

Komedijų programoje „Mirti negalima juoktis“ auditorijai pristatomos 5 komedijos. Jau festivalio atidarymo metu žiūrovai turėjo galimybę pamatyti čekų komediją dviprasmišku pavadinimu „Bėga moterys“ (rež. Martin Horsky) apie apsisprendimą dėl mylimojo bėgti maratoną, to niekada prieš tai nedarius. Kroatų komedijoje „Comic Sans“ (rež. Nevio Marasovic) netikėtos situacijos pagrindiniam veikėjui padeda pažvelgti į savo paties gyvenimą iš naujos perspektyvos.

Prancūzų filme „Esminis poreikis“ (rež. Erwan Le Duc, Prancūzija) stebina nepažįstamoji, kuri sujauks keistos šeimos ramų gyvenimą. Šiandienos aktualijas ir problemas žemės ūkyje su humoru pateikia islandai dramoje „Pieno karas“ (rež. Grimur Hakonarson). Na, o pats kino centras „Garsas“ pristato naujausią savo įsigytą komediją „Dorianos B. pasirinkimas“ (rež. Anke Blondé, Belgija). Tai komiška drama apie galimybes, kurias sukuria netikėti rūpesčiai.

Pradžiuginti ir mažiausieji kino žiūrovai, vaikų ir jaunimo programa „Pažadinti žvilgsniai“ kovo 6 d. kvietė į vasariška šiluma ir nuotykiais alsuojantį kino centro „Garsas“ filmą visai šeimai „Nepaprasta vasara su Tesa“ (rež. Steven Wouterlood). Filmo pristatyme laukė raudonas kilimas, fotosesija, šokių studijos „Red Action“ pasirodymas. Filmas „Roka keičia pasaulį“ supažindina su šių laikų Pepe Ilgakojine – drąsia ir nepakartojama mergaite Roka. Kupina neišsemiamo optimizmo Roka įrodo, kad ir vaikai gali keisti pasaulį.

Dar viena kino centro „Garsas“ naujiena jaunimui „Nepamiršk kvėpuoti“ (rež. Martin Turk, Slovėnija) parodo paauglių, žengiančių į suaugusių gyvenimą, realybę, kai filosofija tampa tokia – viskas arba nieko. Futuristiniame kroatų filme šeimai „Mano senelis ateivis“ (rež. Marina Andree Skop, Drazen Zarkovic) nepaprastas nuotykis veda į draugystę, o racionalią robotų logiką keičia emocijos ir nesavanaudiška pagrindinės herojės Unos meilė gelbstint šeimą.

Festivalį „Europos kinas ir dieną, ir naktį“ kovo 12 d. 18 val. uždarys mistinis, mokslinis filmas „Intymus priešas“ (rež. Karel Janak, Slovakija, Čekija), kuriame susidūrimas su dirbtiniu intelektu veda į kovą dėl išlikimo. Nemokamą kino seansą panevėžiečiams dovanoja Slovakijos ambasada Rygoje.