Kultūra

2020.03.07 09:32

Pripažintas tapytojas Ramūnas Grikevičius atidarė parodą: noriu juos suerzinti ir provokuoti

Austėja Mikuckytė-Mateikienė, LRT.lt2020.03.07 09:32

Kovo 6 d. Panevėžyje, „Galerijoje XX“, atidaryta tapytojo Ramūno Grikevičiaus kūrybos paroda „Ištraukos“. Šios parodos paveikslai, anot autoriaus, gimė iš būsenos, „kai ima slėgti politika, kai norisi miegoti ir neatsibusti“. Parodoje eksponuojami tapybos darbai, sukurti 2019–2020 metais.

Pastarųjų metų dailininko kūryba buvo pastebėta ir gerai įvertinta meno profesionalų, darbus spausdino kultūros žurnalai, straipsniuose tyrinėjo menotyrininkai, puikiai atsiliepė spauda Švedijoje. Menininkas už Panevėžio vardo garsinimą Lietuvoje ir užsienyje buvo apdovanotas metų panevėžiečio titulu.

Šioje parodoje Ramūnas Grikevičius toliau plėtoja savo meninę viziją, naujais darbais grynindamas netikėtos formos žmogaus būties viziją, be cinizmo ir be moralizavimo, tačiau su visais nerealiam pasauliui būdingais niuansais.

„Tie darbai kalba apie miegą, apie ramybę. Žodis „ištraukos“ reiškia, kad jie yra ištraukti. Ištraukti iš vieno – dirbtuvių – pasaulio į kitą, parodinį, viešą“, – LRT.lt komentavo autorius. Pasak jo, kūriniuose galime išvysti visai paraštinius siužetus, atkeliavusius ne iš tikro gyvenimo, o iš pasąmonės, iš sapnų.

Darbai kuriami koliažo principu, o tapyboje naudojama spalvinga rimtojo meno ir popkultūros sandūra trikdo bei kelia klausimų. Grubi ekspresija ir senosios flamandiškos tapybos technikos, perregimi ir susiliejantys veidai, figūros, siluetai – tarsi viskas sudėta į vieną gyvastį, kurioje glūdi kokia nors intymi ir kartu visuotinė, bendra archetipinė tiesa: kad kūnas yra mirtingas, kad viskas tarpusavyje susiję painiausiais labirintų koridoriais, kad yra pradžia ir yra pabaiga.

Tapytojas sako: „Noriu pasidalyti savo mintimis apie žmogaus pastangas išlikti nepaisant esminės aplinkybės – gyvenimas vis tiek vieną dieną baigsis. Fragmentiškai sudėliotose istorijose koliažas tampa realų gyvenimą atspindinčia forma: kalbėti apie žmogiškąją būtį bei jos iššūkius, būti juokingam ir rimtam, jausti ir tiesiog triukšmauti.“

„Nenoriu, kad žiūrovai suprastų viską (manau, tai ir neįmanoma), bet noriu suteikti galimybę pajusti labai aiškų, stiprų poetinį jausmą. Noriu juos paliesti, suerzinti, provokuoti ir kartu paskatinti giliau pažvelgti į savo vidų“, – tvirtino autorius.

R. Grikevičius intriguoja lankytoją prie grotesko priartėjančiais siužetais (pavyzdžiui, karikatūriška višta, dvigalviai padarai). „Nežinau aš pats tiksliai, apie ką tie paveikslai, tad žiūrovai provokuojami atrasti savo atsakymą“, – LRT.lt tvirtino autorius.

Šios parodos paveikslai, anot autoriaus, gimė iš būsenos, „kai ima slėgti politika, kai norisi miegoti ir neatsibusti, kai nesinori nieko daryti.“ Tapyba autoriui buvo būdas atsikratyti tokios būsenos, tad rinkosi nedepresyvias spalvas. „Stengiausi, kad viskas būtų gražu, tai buvo lyg žaidimas, ieškant užsimiršimo“, – LRT.lt kalbėjo R. Grikevičius.

Dailėtyrininkės Karolinos Tomkevičiūtės teigimu, „R. Grikevičius savo kūrybos kelyje visada lieka ištikimas tikrajai tapybos prigimčiai, nuolat ieško naujų jos formų, tačiau nesivaiko madų. Pasitelkęs tradicinę tapybos išraišką, R. Grikevičius prabyla šiuolaikiškai ir aktualiai.“

„Paskutiniojo dešimtmečio kūriniuose justi menininko užtikrintumas tuo, ką daro. Jis nuolat sau užduoda klausimą, kas jam svarbiausia viename ar kitame darbe. R. Grikevičius, sako, jau išmokęs priartėti prie tapymo esmės ir neanalizuoti tapybos proceso, todėl kūrybos rezultatas visada gimsta intuityviai“, – komentavo dailėtyrininkė.

Nuo pat kūrybos pradžios R. Grikevičiaus darbuose dominuoja figūratyvinės kompozicijos, siurrealistiniai fragmentai. Menininko kūrybos kelias yra nuoseklus, jo darbuose vyrauja dvi linijos: dieviškoji, kuri skleidžiasi per taurius patyrimus, ir žemiškoji, prasiveržianti per nuopuolius ir aistras.

Pasak K. Tomkevičiūtės, vis dėlto paskutiniųjų metų kūriniuose šie du kontrastingi poliai persipina: „R. Grikevičius savo būsenas paverčia tapybos kalba, taip jo kūriniuose atsiveria netikėti buities ir būties rakursai. Paveikslai tampa savotiškais dienoraščiais, kuriems nesvetimas ironiškas požiūris.“

Ramūno Grikevičiaus tapybos paroda „Ištraukos“ „Galerijoje XX“ vyks iki balandžio 2d.