Kultūra

2020.02.27 20:47

Koronavirusui plintant, atšaukiamos Lietuvos menininkų gastrolės, skaičiuojami nuostoliai

Šiandien bene svarbiausia aktualija – koronavirusas, keičiantis ne tik žmonių, bet ir šalių planus: atšaukiami renginiai, uždaromi miestai, stringa verslas, stoja turizmas. Keičiasi ir kultūrinis žemėlapis, koreguojantis ir Lietuvos menininkų planus. Tačiau ne tik Kinijoje. Virusui plintant Europoje, jau tenka galvoti apie ateities scenarijus ir Lietuvoje.

Šiurpą keliantys vaizdai ar pasakojimai iš epidemijos židinių jau gerokai pakenkė kūrybiniams Lietuvos meninių kolektyvų planams.

Lietuvos nacionalinio dramos teatro generalinis direktorius Martynas Budraitis teigė: „Šiemet buvo suplanuoti du turai Kinijoje, su spektakliu „Lokis“ – gegužės mėnesį ir su spektakliu „Tartiufas“ – rugsėjo mėnesį. Tai turėjo būti mėnesio trukmės turai: penki–šeši miestai, iki dešimties spektaklių abiem atvejais.“

Lietuvos nacionalinis dramos teatras ne vienerius metus bendradarbiauja su Kinija, todėl sklandžiai pavyko sutarti dėl spektaklių perkėlimo į kitus metus.

„Didžiausius nuostolius šitoje situacijoje patyrė organizatoriai Kinijoje, nes jie ir bilietus platino... Nežinau, kaip jie tai spręs, mes tiesioginių nuostolių nepatyrėme, didžiausi nuostoliai yra žmonių planai“, – kalbėjo M. Budraitis.

Panašiai situacija klostosi ir su Lietuvos nacionalinės filharmonijos gegužę planuotomis gastrolėmis, kurios irgi nukeliamos į kitus metus. Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras ir dirigentas Modestas Barkauskas buvo pakviesti atidaryti tarptautinio vieno didžiausių Kinijoje Šendženio muzikos festivalio.

Lietuvos nacionalinės filharmonijos generalinė direktorė Rūta Prusevičienė komentavo: „Turėjome groti Čiurlionio „Miške“ pirmą kartą Šendženyje, labai įdomų kinų kompozitoriaus kūrinį, taip pat klasikinę programą, skirtą Bethoveno 250 gimimo metinėms, ir esame tikrai labai nuliūdę, nes mūsų bendradarbiavimas su Šanchajaus, Šendženio ir kitais festivaliais tęsiasi jau nuo 2006 metų.“

Atšaukti ir kiti penkiuose Kinijos miestuose turėję vykti koncertai. Nors pats festivalis Kinijoje greičiausiai vyks, tačiau manoma, kad jis bus organizuojamas su vietinėmis pajėgomis.

Pasak R. Prusevičienės, dideli yra ir finansiniai, ir moraliniai nuostoliai, nes planavimas truko maždaug metus: „Kinai jau buvo investavę nemažai: aviabilietų, salių, viešbučių rezervavimas.“

Pasirodymus Kinijoje atšaukia ir Klaipėdos Šeiko šokio teatras, balandžio pradžioje ketinęs parodyti dvidešimt spektaklių dešimtyje teatrų. Tai būtų buvusios jau devintos jų gastrolės šioje šalyje.

Šeiko šokio teatro vadovė Agnija Šeiko kalbėjo: „Dažniausiai kinai apie problemas nešneka ir slepia, kad yra problematiška situacija. Taip buvo ir šiuo atveju, mes patys pradėjome klausti, ką daryti, kai sužinojome per žinias, kas vyksta.“

Neskubėjęs pirkti bilietų, rezervuoti viešbučių, teatras išvengė didesnių tiesioginių nuostolių. Kitaip nei Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras, kurio gastrolės Pekine buvo numatytos kovo pradžioje. Dekoracijos jau buvo pakeliui į Kiniją, kai teko atšaukti spektaklius.

„Pirminis nuostolis yra 20 tūkstančių eurų, kurį jau mes patyrėme. Taip pat apie 80 ar 100 tūkstančių eurų negautų pajamų, kurias galėjo gauti teatras. Tikrai turime mintį supažindinti apie esamą situaciją Kultūros ministeriją, kad jie žinotų, kas vyko, kodėl vyko, kodėl atšaukėme“, – tvirtino Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatro generalinis direktorius Jonas Sakalauskas.

Kalbinti vadovai sako susiklosčiusias problemas sprendžiantys savarankiškai, be Kultūros ministerijos pagalbos. Ši tvirtina situaciją žinanti ir siūlo vadovautis Užsienio reikalų ministerijos bei sveikatos ekspertų rekomendacijomis.

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (VSC) Vilniaus departamento Užkrečiamųjų ligų valdymo skyriaus vedėja Ginreta Megelinskienė teigė: „Deja, kūrybininkai nesikreipia, kol kas dar nesulaukėme tokių užklausų, bet labai tikiuosi, kad stebi Sveikatos apsaugos ministerijos svetainę, VSC svetainę ir seka informaciją.“

Lietuvos nacionalinės filharmonijos generalinė direktorė R. Prusevičienė atsakė: „Kiekvieną dieną sekame ne tiktai Lietuvos valstybinių, vyriausybinių institucijų perspėjimus nevykti į Kiniją, bet ir Pasaulio sveikatos organizacijos pranešimus.“

„Kiekvienas iš mūsų pats turėtume spręsti, kiek pavojus yra realus kiekvienam iš mūsų ir aplinkiniams, ypač jeigu mes daug judėsime ir nesilaikysime kosėjimo, čiaudėjimo ir ypač rankų higienos“, – komentavo Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro direktorius prof. Saulius Čaplinskas.

Koronavirusas jau pasiekė Europą. Uždarytas Milano La Scalos teatras, nutraukti Venecijos karnavalo renginiai, nebeaiški Venecijos architektūros bienalės, Bolonijos knygų mugės perspektyva. Ir nors nėra ribojamas laisvas judėjimas Šengeno erdvėje, viruso artėjimas prie Lietuvos kelia nerimą.

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro Vilniaus departamento Užkrečiamųjų ligų valdymo skyriaus vedėja G. Megelinskienė ramino: „Panikuoti neverta, scenarijų yra nemažai. Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro ir PSO ekspertai taip pat prognozuoja, kas galėtų būti, bet šiuo metu kol kas dar yra sudėtinga numatyti.“

Šiandien daugiau moralinių nei finansinių nuostolių dėl viruso patyrusios Lietuvos kūrybinės organizacijos dar gyvena kasdieniu ritmu ir galvoja, kaip užkamšyti atsiradusias „skyles“ darbų kalendoriuose.

M. Budraitis svarsto apie laisvą, kūrybinį laiką. R. Prusevičienė kalbėjo: „Dabar turime skubiai užpildyti tas tris savaites koncertine veikla, jau planuojame edukaciją, įrašus ir repeticijas.“ A. Šeiko tą laiką skirs darbui su choreografu iš Lenkijos.

Plačiau – reportaže:

Kultūros diena. Kaip menininkų veiklą ir gastroles keičia koronaviruso paplitimas?