Kultūra

2020.02.26 13:11

Pasaulinio konkurso nominantas Kazakevičius savo herojams nesakė „šypsokitės“

Iš Amsterdamo atskriejo žinia, kad Tado Kazakevičiaus fotografijų serija „Tarp dviejų krantų“ tapo 2020 metų Pasaulio spaudos fotografijos konkurso (World Press Photo) „Portretinių fotografijų serijų“ temos nominante. „Kuršių nerija visai nepanaši į likusią Lietuvą“, – teigia T. Kazakevičius.

Balandžio 16 dieną paaiškės kuria: pirma, antra ar trečia vieta bus apdovanota ši T. Kazakevičiaus serija.

Serijos „Tarp dviejų krantų“ idėja kilo 2018 m. pavasarį Kuršių nerijoje fotografų plenero „Uždaros teritorijos“ metu. Autorius, sukūręs pirmuosius darbus šios kūrybiškumo vystymo sesijos metu, inicijuotos fotografo Jono Staselio, vėliau individualiai tyrinėjo nerijos gyventojų kasdienybę bei santykį su savo kraštu iki 2019 m. vidurio.

T. Kazakevičius teigia, kad plenero metu Kuršių neriją patyrė visiškai naujai, mat pirmą sykį čia lankėsi ne vasarą, bet pavasarį: „Tas kraštas tampa labai ramus, atsiranda net šioks toks vienišumo jausmas. Suintensyvėja gamtos ir žmogaus santykis, laikas nebeegzistuoja – jis patiriamas kaip vienas momentas.“

Anot pašnekovo, ši serija galėtų būti pavadinta poetine dokumentika. T. Kazakevičius pritaiko šį kino terminą savo kadrams dėl to, kad procese vadovavosi daugiau pajauta nei sistemingu mąstymu. „Mano kadrų herojai atsirasdavo spontaniškai, intuityviai, natūraliai ir gyvai. Ten visi vieni kitus pažįsta“, – LRT.lt pasakojo fotografas.

Su Sauliumi fotografas kalbėjosi apie medžių kapines, sengirę. Būtent ten vyriškis ir įamžintas. Žvejys fiksuotas prieplaukoje, amerikietiško automobilio savininko laukta ir ieškota. Visi jo kadrų veikėjai užsimerkę – autorius prašė jų ne matyti, bet pajusti aplinką kitais pojūčiais. „Jei padalintumei Kuršių nerijos teritoriją iš čia gyvenančių žmonių skaičius, gautumei skaičių, priartėjantį prie aukso pjūvio“, – rašoma serijos anotacijoje.

Savo serijoje „Tai, ko nebebus“ fotografas vaizdais pasakojo apie nykstančius Lietuvos kaimus. „Kuršių nerija visai nepanaši į likusią Lietuvą. Dėl istorinių subtilybių ta erdvė tapo lyg kitu pasauliu. Tai išduoda kad ir vokiškos architektūros namai“, – LRT.lt teigia T. Kazakevičius.

Keletas fotografo kadrų istoriniai. Vienas jų – Liudviko Rėzos kultūros centro archyvuose rastas mergaitės dienoraštis, kuriame – poemos, išreiškiančios meilę kraštui ir sudžiovintas augalas. „Istorinis motyvas sukuria antrinį sluoksnį“, – komentuoja fotografas.

Tadas Kazakevičius šią seriją kūrė analoginės fotografijos technika, laukdamas tinkamos šviesos dažnai fotografavo vos tik patekėjus saulei ar jai besileidžiant, pavasarį ir rudenį, taip perteikdamas būtent šio regiono atmosferiškumą. Ir iš ties fotografijos kvepia mišku, pušies sakais, dumbliais.

Serijoje vizualiai pasakojamas regiono unikalumas bei portretuojami žmonės, vienaip ar kitaip pasirinkę šią vietą savo namais. Taip pat portretuojami ir netikėti objektai ar šios vietovės simboliai, perteikiantys kiek kitokį kraštovaizdį, architektūrinę Kuršių nerijos išraišką.

Pavadinimas suponuoja, kad pasakojama istorija remiasi dviejų krantų simbolika – regionu, apribotu krantais iš abiejų pusių, tad jis yra labai įkvepiantis ir užburiantis dvasiškai. Fotografijų serija „Tarp dviejų krantų“ jau anksčiau yra atkreipusį pasaulio fotografijos ekspertų dėmesį.

Su ja autorius pateko tarp 2018 metų „LensCulture Emerging Talent“ finalistų, o 2019 metais ši serija buvo pristatyta Kinijoje, tarptautiniame fotografijos festivalyje „The Power of Image“, kuris kuruojamas prestižinės „Three Shadows“ galerijos. Šiame festivalyje T. Kazakevičius kartu su kinų fotografu Zhou Yulong ir suomiu Jaakko Kahilaniemi buvo apdovanoti pagrindiniu festivalio prizu. Serija pristatyta įvairiose interneto platformose, tokiose kaip „Ignant“, „LensCulture“, „Thisispaper“.

Pasaulio spaudos fotografijos konkursas „World Press Photo“ rengiamas nuo 1955 metų. Ligi šiol jame buvo apdovanoti tik trys fotografai iš Lietuvos: Antanas Ališauskas – 1969 m., Irena Giedraitienė – 1975 m. ir Valerijus Koreškovas – 1978 metais.

2020 metų konkurse dalyvavo 4282 fotografai iš125 šalių, kurie konkursui pateikė 73996 fotografijas. Konkurse nominuoti 44 fotografai iš 24 šalių (https://www.worldpressphoto.org/press-releases/2020/2020-contests-nominess/39549).

Tadas Kazakevičius yra tapęs finalistu šiuose konkursuose: 2019 – „Leica Oskar Barnack awards“, 2017 –„LensCulture Exposure awards“, 2018 – „ZEISS Photography awards“, 2017 – metų parodoje „The Royal Photographic Society 160“, 2017 – „Sony World Photography“.

2017 metais fotografas apdovanotas Lietuvos kultūros ministerijos jaunojo kūrėjo prizu bei ne kartą įvertintas „Auksiniu kadru“ konkurse „Lietuvos spaudos fotografija“. 2019 metais T. Kazakevičiaus kūryba pristatyta prestižinio „The British Journal of Photography“ popierinėje versijoje.

Daugeliui šalies ir užsienio fotografijos mylėtojų žinoma T. Kazakevičiaus serija „Tai, ko nebebus“, kurios leidinys ir paroda bus pristatyti šiemet. Šiuo metu autorius kuria keletą naujų serijų. Viena jų pasakoja apie industrinės profesijos nykimą serijoje „Odė paskutiniam dirbančiam žmogui“. Kita serija – „Pernykštis sniegas“, analizuojanti tremties temą, kurios kūrimui autorius sulaukė palaikymo iš Kultūros Tarybos, skyrusios stipendiją.

Fotografijos plenerus „Uždaros teritorijos“ nuo 2018 metų rengia Lietuvos spaudos fotografų klubas ir VšĮ „Menų vektoriai“.