Kultūra

2020.02.12 16:25

Modestas Pitrėnas apie „Lošėją“: klausytojai išeis sukrėsti ir pasikeitę – to ir siekta

Gabija Narušytė, LRT KLASIKOS laida „Pakeliui su klasika“ , LRT.lt2020.02.12 16:25

Šis vakaras neeilinis operos gerbėjams – Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT) Sergejaus Prokofjevo operos „Lošėjas“ premjera. „Tai opera apie pražūtingas aistras: lošti, neteisingai mylėti. Tos aistros atveda prie asmeninių katastrofų. Muzikoje daug nerimo, įtampos, ugnies, kuri naikina santykius ir saitus tarp žmonių“, – LRT KLASIKOS klausytojus intriguoja dirigentas Modestas Pitrėnas.

Dėtos visos pastangos, kad opera suskambėtų Vilniuje

Opera „Lošėjas“ dėl itin sudėtingos partitūros teatruose statoma labai retai, o Lietuvos operos scenoje – pirmą kartą. Skelbiamas įspūdingas kūrėjų ansamblis: režisierius Vasilijus Barchatovas, Modestas Pitrėnas, Vladimiras Prudnikovas, Ieva Prudnikovaitė, Asmik Grigorian, pastaruoju metu itin laukiama čia, Lietuvoje. Kodėl? Matyt jau nereikia priminti.

„Opera „Lošėjas“ pastatyta per rekordiškai trumpą laiką ir tai suprantama, kai tokia išskirtinė kūrėjų sudėtis. Tačiau orkestras solistus pasitiko itin pasiruošęs, tad tikimasi, kad premjera bus verta mūsų lūkesčių“, – užtikrino dirigentas M. Pitrėnas. Jis po gastrolių Lenkijoje su Nacionaliniu simfoniniu orkestru prieš „Lošėjo“ repeticiją užsuko į LRT KLASIKĄ pasidalyti užplūdusiomis emocijomis apie šio vakaro operos premjerą.

Tai, kad premjerą turime ne savaitgalį, o šokią dieną, didžiąja dalimi lėmė Asmik Grigorian užimtumas.

Dirigentas, kaip ir kiti operos artistai, sakosi besikaupiantis būsimai premjerai. Pasak jo, trečiadienis nėra įprasta operai diena, tačiau norint sukviesti operos žvaigždes į Vilnių, tenka dėti visas pastangas ir taikytis prie besikeičiančių galimybių.

„Tai, kad premjerą turime ne savaitgalį, o šokią dieną, didžiąja dalimi lėmė Asmik Grigorian užimtumas“, – sako dirigentas.

Netipinė, išskirtinė opera

Pasak jo, opera pastatyta per rekordiškai trumpą laiką, o toks faktas nėra geras dalykas. „Tai yra greičiau operos pastatymo antirekordas, – sako M. Pitrėnas. – Tačiau dirbame išties labai susitelkę, orkestras gerai pasiruošęs – dar nemačiau taip stropiai besiruošiančio mūsų operos ir baleto teatro kolektyvo. Turiu juos pagirti ir su lengvu jauduliu laukiu premjeros.“

Normalus operos pastatymo laikas visose operos ir pasaulio teatruose, pasak dirigento, yra dvi savaitės prieš premjerą, kai prasideda repeticijos scenoje su visomis dekoracijomis, rekvizitu ir orkestru. „Šįkart išėjome į sceną vos prieš savaitę, tad buvo šioks toks sukrėtimas, reikėjo prie to priprasti“, – neslepia pašnekovas.

Klausytojai, atėję į šios operos vakarą, jausis kaip kine, kuris juos nukels į savotišką santykių dirbtuvę.

M. Pitrėnas patvirtina, kad „Lošėjo“ muzika labai kompleksiška, sudėtinga, ne operinė, o labiau instrumentinė, naratyvi, pasakojanti, rečitatyviška. „Tai opera apie pražūtingas aistras: lošti, neteisingai mylėti. Tos aistros priveda prie žmogiškųjų, asmeninių katastrofų, – pasakoja dirigentas. – Muzika nerimastinga, daug įtampos, ugnies, kuri naikina santykius, sunaikina žmogiškuosius ryšius.“

Klausytojas pasijus it kine

„Lošėjas“, anot M. Pitrėno, yra labai kompaktiška opera, o susirinkę operos mylėtojai turėtų pasijusti it kine. „Sakyčiau tai net ne opera, o savotiška muzikinė drama, pasakojanti apie žmogaus vidų, žmogaus paveikslą, polinkį susinaikinti, – teigia jis. – Labai įtemptas siužetas, labai įtempta muzika. Klausytojai, atėję į šios operos vakarą, jausis kaip kine, kuris juos nukels į savotišką santykių dirbtuvę.“

Kažkuriuo metu imi susimąstyti, kad geriau jau mirtis, nei tokia egzistencija, toks gyvenimas.

Operos dirigentas įspėja, kad klausytojai iš spektaklio išeis šiek tiek sukrėsti ir „pakitę savo vidumi“. „Čia, ko gero, ir yra toks mūsų tikslas“, – neslepia M. Pitrėnas ir tikisi užgimsiant naujiems jausmams klausytojų širdyse.

Esame įpratę, kad operų pabaigose kažkoks personažas miršta arba įvyksta kokios tai fatališkos baigtys. Šitoje operoje, išduoda dirigentas, niekas nemiršta. Vis dėlto, pasak jo, „kažkuriuo metu imi susimąstyti, kad geriau jau mirtis, nei tokia egzistencija, toks gyvenimas“.

„Finalas nėra labai šviesus, sukrečiantis, tačiau kartu ir paliekantis labai daug klausimų. Tas pastatymas mums siūlo ne tiek atsakyti į tuos klausimus, kiek jų daug užsiduoti sau ir pagalvoti namuose: ar mes galime tų personažų vietoje elgtis kitaip? Ar mes galime patys išvairuoti gyvenimo laivą kita linkme? O gal pasirinktume tokią pačia baigtį?“, – klausia operos dirigentas.

LRT.lt primena, kad Sergėjaus Prokofjevo operos „Lošėjas“ premjera jau visai netrukus – 18.30 val. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre.

Parengė Vismantas Žuklevičius