Kultūra

2020.02.10 16:53

„Oskarus“ įvertino lietuvių kino pasaulis: nenustebinusi „Parazito“ sėkmė ir žaidimą priminęs „1917“

Mindaugas Klusas, LRT.lt2020.02.10 16:53

LRT.lt pakalbintos Lietuvos kino asmenybės džiaugiasi „Parazito“ sėkme, smulkiais favorito „1917“ laimėjimais, pelnytai apdovanotais pagrindinių ir antrojo plano vaidmenų atlikėjais, o „Džokerį“ vadina gerokai pervertintu.

Kino kritikės Santos Lingevičiūtės šiųmečiuose „Oskaruose“ niekas labai nenustebino. Ji tikėjosi, kad „Parazitas“ bus apdovanotas, tik nemanė, kad susirinks šitiek statulėlių.

„Režisieriaus Bong Joon Ho karjeros pradžia nebuvo tokia sėkminga kaip kitų jo kartos kūrėjų iš Pietų Korėjos – Kim Ki-duko ar Park Chan-wooko. Debiutas praėjo nepastebėtas ir štai pagaliau išmušė tiesos akimirka“, – LRT.lt sakė žurnalo „Kinas“ vyriausioji redaktorė.

Anot kino kritikės Izoldos Keidošiūtės, pagrindinis „Parazito“ konkurentas – brito Samo Mandeso „1917“ – tėra eilinis filmas apie karą, labiau primenantis kompiuterinius žaidimus.

„Keista ir gaila dėl „Vieno karto Holivude“. Quentinas Tarantino atsiskleidė naujai ir kitaip, nepaprastai gražiai perteikė nostalgiją senajam Holivudui. Man jo filmas nepalyginamai geresnis už visuose apdovanojimuose liaupsintą „1917“, – teigė I. Keidošiūtė.

S. Mandeso karinė juosta vertinama už techninius pasiekimus, tačiau kaip kūrinys – tuščiavidurė. „Turinys – infantilus, pamirštamas psichologizmas“, – pridūrė S. Lingevičiūtė.

Per oscara ad astra

Abi kino kritikės džiaugiasi Brado Pitto sėkme, pirmuoju „Oskaru“ už vaidybą. Tik S. Lingevičiūtei apmaudu, kad aktorius vis pelno apdovanojimus už antraplanį vaidmenį. „Šiemet apskritai buvo nepastebėtas filmas „Ad Astra“, 56-erių aktorius sukurtas pagrindinis vaidmuo jame – stiprus ir subtilus“, – pabrėžė kino kritikė.

Anot jos ir I. Keidošiūtės, „Oskaro“ verta ir Renee Zellweger („Judy“). „Pagaliau atsigavo po tų siaubingų Bridžitų Džouns“, – sakė I. Keidošiūtė.

Anot jos, Holivudas pernelyg sureikšmina aktorių fizines permainas kuriant vaidmenį. Tokiu būdu ankstesniais metais buvo nepelnytai nuskriausta Anna Bening („Amerikos grožybės“), kai iš jos statulėlę paveržė raumenis užsiauginusi Hilary Swank. „Milijono verta mergaitė“, pasak kino kritikės, daugiau nesukūrė jokio labiau įsimintino vaidmens.

Anot S. Lingevičiūtės, Holivude gana siaurai suvokiama vadinamoji metodo vaidyba, kai aktorius, persikūnydamas į personažą, pakeičia fizinę išvaizdą: numeta ar priauga svorio, pasidengia makiažu. Europoje, pasak jos, šis metodas taikomas kur kas subtiliau.

Be to, atkreipia dėmesį S. Lingevičiūtė, R. Zellweger suvaidino Holivudo ikoną Judy Garland. Suvaidino nepriekaištingai. „Tad nekilo jokių abejonių, kad ji pelnys apdovanojimą“, – sakė kino kritikė.

I. Keidošiūtė pasidžiaugė, kad „Judy“, kaip biografinis filmas, neužsimojo pasakoti viso legendinės aktorės gyvenimo, o subtiliai pavaizdavo tik vieną jo tarpsnį.

Dernasansas

Lauros Dern vaidyba (antraplanis vaidmuo „Santuokos istorijoje“) – nepaprastai įdomi. Tai pripažino abi LRT.lt pašnekovės. „Dabar kino pasaulyje yra atsiradęs naujas terminas „Dernasansas“ – nes L. Dern išgyvena renesansą, po sėkmės Davido Lyncho filmuose kurį laiką ji buvo mažiau pastebima, filmavosi televizijoje. „Santuokos istorijoje“ ir kituose pastarojo meto filmuose ji įkūniją stiprias moteris. Šis vaidmuo tikrai vertas apdovanojimo“, – neabejojo I. Keidošiūtė.

Kritikes (tik šįkart ne piktas) maloniai nustebino įvairovė filmų užsienio kalba kategorijoje. „Kiekvienas filmas savitai kalba apie šiandien labai svarbius dalykus“, – teigė I. Keidošiūtė.

Anot jos, „Parazitas“ labai geras filmas, tačiau ir Pedro Almodovaro „Skausmas ir šlovė“ su Antonio Banderasu – labai jos mylimas.

Gerokai pervertintas

Joaquinas Phoenixas, be abejo, nepaprastas aktorius. „Tačiau manęs šiuo darbu nenustebino. Po panašių jo vaidmenų buvau įsitikinusi, kad be didesnių pastangų įsikūnys į Džokerį“, – teigė I. Keidošiūtė.

Anot S. Lingevičiūtės, Lynne Ramsey filme „Tavęs niekada čia nebuvo“ aktoriui teko bene identiškas vaidmuo. „Jis man buvo kur kas brandesnis už pasirodymą „Džokeryje“, – pabrėžė kino kritikė.

Abi pašnekovės „Džokerį“ laiko gerokai pervertintu filmu. „Režisieriaus Toddo Phillipso atspirties taškas buvo nevaldomas pagrindinio veikėjo juokas. J. Phoenixui teko išmokti isteriškai juoktis, šokti ir, aišku, numesti svorio. Tad iš to filmo ir atsimename tik nevaldomą juoką, šokį ant laiptų ar tualete ir – viskas. Filmas labai silpnas. O J. Phoenixas, žinome, yra kur kas subtilesnis aktorius“, – tikino S. Lingevičiūtė.

I. Keidošiūtė atkreipė dėmesį, kad Džokerio personažas jau antram aktoriui pelno „Oskarą“. 2009 metais statulėlė buvo įteikta Heathui Ledgeriui. „Lauksime, gal „Džokerio“ tęsinys bus sėkmingas ir dar kuriam“, – svarstė I. Keidošiūtė.

Geriausia, kas nutiko

Kino režisierius, filmo „Šventasis“ kūrėjas Andrius Blaževičius sako, kad šiemet „Oskarai“ – išskirtiniai, nes visus svarbiausius prizus laimėjo Pietų Korėjos režisierius.

„Tai nėra jokia sensacija – Bong Joon Ho Holivude yra sukūręs du filmus. Mano manymu, šiemet geriausio filmo ir geriausio režisierius „Oskarus“ laimėjo verčiausi pretendentai, nebuvo kreipiamas dėmesys į tautybę, šalį“, – apibendrino A. Blaževičius.

Pradžiugino jį ir nusisukusi sėkmė nuo favoritu laikyto filmo „1917“. Jis pelnė apdovanojimų tik „techninėse“ nominacijose. „Šis filmas gerokai pervertintas. Asmeniškai man, geriausia, kas galėjo atsitikti – atsitiko: jis negavo pagrindinių apdovanojimų“, – nusijuokęs ištarė kino režisierius.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.