Kultūra

2020.02.07 14:32

Reta galimybė išvysti Asmik Grigorian – Vilniuje skambės Prokofjevo „Lošėjas“

Adomas Zubė, LRT KLASIKOS laida „Ryto allegro“, LRT.lt2020.02.07 14:32

„Čia Prokofjevas labai šiuolaikiškas. Tai ne tokia muzika, kurią girdime, pavyzdžiui, jo balete „Romeo ir Džuljeta“, kai remiamasi aiškia harmonija ar melodinėmis linijomis. „Lošėjuje“ tų melodijų irgi gausu, bet pati opera plėtojama labai novatoriška kalba“, – LRT KLASIKAI sako dirigentas Ričardas Šumila.

Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras (LNOBT) pristato premjerą – Sergejaus Prokofjevo operą „Lošėjas“, kurioje išgirsime ir Asmik Grigorian, ir Vladimirą Prudnikovą. S. Prokofjevo opera – viena žymiausių kompozitoriaus opusų, sukurtas garsios autobiografinės Fiodoro Dostojevskio novelės pagrindu.

Dėl savo sudėtingumo opera „Lošėjas“ nėra dažnai statomas kūrinys pasaulio teatrų scenose, tačiau kiekvienas jos pastatymas susilaukia išskirtinio tiek publikos, tiek ir kritikų dėmesio ir tampa įvykiu muzikos ir teatro pasaulyje.

Šioje operoje mes nerasime tokios tradicinės operinės struktūros, kuri būtų įprasta operos klausytojui.

Šiai operos premjerai suburta stipri tarptautinė komanda: dirigentas Modestas Pitrėnas, režisierius Vasilijus Barchatovas, scenografas Zinovijus Margolinas, kostiumų dailininkė Olga Šaišmelašvili ir kt. V. Barchatovas yra vienas žymiausių jaunosios kartos režisierių, kuriantis daugelio garsių pasaulio teatrų scenose, žinomas ir Lietuvos publikai – 2012 m. LNOBT buvo pastatyta jo režisuota Piotro Čaikovskio opera Eugenijus Oneginas.

„Lošėjas“ suteikia retą progą Lietuvos scenoje pamatyti ir išgirsti geriausią pasaulio operos solistę Asmik Grigorian. Operos primadona šiuo metu daro stulbinančią karjerą pasaulyje – 2019 m. pavasarį Tarptautiniuose operos apdovanojimuose ji paskelbta geriausia pasaulyje operos soliste.

Sakoma, kad šį romaną Dostojevskis parašė visiškai prasilošęs, norėdamas padengti skolas. Ši opera itin aktuali šiai dienai, kuomet priklausomybė nuo lošimo yra įvardijama kaip viena iš penkių, sunkiausiai gydomų priklausomybių.

LNOBT vyriausiasis dirigentas Ričardas Šumila sako, kad ši opera į Lietuvą atkeliavo iš Šveicarijos, Bazelio. „Mūsų repertuare „Lošėjas“ atsirado neatsitiktinai. Prieš du metus ta pati kūrybinė grupė šią operą statė Šveicarijoje, Bazelio mieste. Muzikos vadovas buvo Modestas Pitrėnas, režisierius Vasilijus Barchatovas, o pagrindinius vaidmenis atliko lygiai tie patys atlikėjai kaip ir dabar atliks čia, pas mus“, – pasakoja LNOBT vyriausiasis dirigentas.

Pašnekovas prisimena, kad į premjerą Bazelyje vykęs LNOBT generalinis direktorius Jonas Sakalauskas buvo taip sužavėtas operos „Lošėjas“, kad ėmėsi tartis su visa komanda, jog „visas šitas reikalas būtų perkeltas ir čia“. Taip buvo tiesiamas kelias „Lošėjui“ atvykti į Lietuvą.

„Reikia akcentuoti tai, kad šioje operoje mes nerasime tokios tradicinės operinės struktūros, kuri būtų įprasta operos klausytojui, – Lietuvos publiką įspėja dirigentas. – Čia daugiau remiamasi rečitatyvine muzikos kalba. Nėra atskirų numerių, kaip, pavyzdžiui, duetų ar arijų. Tai yra dainuojamojo pobūdžio pasakojimas – linijos, kurios labiau remiasi dramaturgine seka, vedimu į kažkokias pasakojimų istorijas. Taip pat yra nušviečiamas kiekvienas personažas, parodant jo kažkokias savybes, charakterius. Tokie būtų pagrindiniai skirtumai nuo tradicinės operos.“

Dirigentas taip pat pabrėžia, kad operos muzika yra labai šiuolaikiška. „Čia Prokofjevas yra labai šiuolaikiškas. Tai nėra tokia muzika, kurią galime girdėti, tarkim, jo balete „Romeo ir Džuljeta“, kur jis remiasi aiškia harmonija ar melodinėmis linijomis. O štai čia tų melodijų taip pat yra, gausu ir atsikartojimų, personažai turi savo temas, bet pati opera yra vystoma labai novatoriška kalba“, – intriguoja R. Šumila.

Plačiau apie operą „Lošėjas“ – radijo įraše

Parengė – Vismantas Žuklevičius