Kultūra

2020.02.03 18:11

Pitrėnas debiutavo vienoje svarbiausių pasaulio koncertų salių: čia atsiskleidžia ir gražūs niuansai, ir klaidos

pamatykite tai
Mindaugas Klusas, LRT.lt 2020.02.03 18:11

Vakar, vasario 2-ąją, per sekmadienio ryto – „matinee“ – koncertą legendinėje Amsterdamo salėje „Concertgebouw“ pasirodė lietuvių dirigento Modesto Pitrėno diriguojamas Sankt Galeno simfoninis orkestras (Sinfonieorchester St. Gallen) iš Šveicarijos. Valandos trukmės orkestro ir ukrainiečių pianistės Anos Fiodorovos koncertą buvo galima stebėti internetu.

Vos spėjo nuskambėti paskutinis akordas, žiūrovai šoktelėjo iš savo vietų ir sugriaudėjo ovacijomis. Tačiau LRT.lt pakalbintas M. Pitrėnas kuklinosi, įvykio nesureikšmino. Tiesiog ši salė, kurioje yra pasirodęs visas klasikinės muzikos žvaigždynas, anot jo, labai įpareigoja, paskatina.

„Ir jei ji tavęs neprislegia, tai pavyksta pasiekti kuo geriausių rezultatų. Nes akustika juos leidžia atskleisti“, – LRT.lt kalbėjo M. Pitrėnas.

Taisyklė

Koncertą internetu stebėjęs kompozitorius prof. Giedrius Kuprevičius išsakė nedidelį priekaištą, kad programoje neatsirado vietos jokiam lietuviškam kūriniui. „Bent kol esame Europos Sąjungos nariai, tai turėtų būti taisyklė“, – savo feisbuko paskyroje pabrėžė jis.

Tačiau paaiškėjo, kad koncertas prestižinėje Amsterdamo salėje buvo suplanuotas kiek anksčiau, nei orkestro vyriausiojo dirigento pareigas pradėjo eiti M. Pitrėnas. Prie koncerto programos jis neturėjo progos prisidėti.

Be to, labai varžė internetinės transliacijos trukmė. „Labai šveicariškai išnaudojome mums skirtą laiką“, – nusijuokė dirigentas, kartu pripažinęs G. Kuprevičiaus tiesą, kad reikia kaip įmanu propaguoti lietuvišką muziką.

Anšlagas

Sankt Galeno simfoninis orkestras leidosi į gastroles po to, kai su A. Fiodorova buvo įrašyta Piotro Čaikovskio „Romeo ir Džuljetos“ ir Sergejaus Rachmaninovo variacijų Niccolo Paganini tema kompaktinė plokštelė. Tad koncertas „Concertgebouw“ salėje, kurioje ukrainietė yra skambinusi ne kartą, buvo logiška bendradarbiavimo tąsa. Plokštelės kūriniai skambėjo ir rytinei Amsterdamo publikai.

Orkestras pasaulinio garso (ir neprilygstamos akustikos) salėje koncertavo pirmą sykį. Anot M. Pitrėno, raiški akustika reikalauja labai tikslaus ir kokybiško griežimo. „Nes joje girdisi viskas – ir geri niuansai, ir klaidos. Dėkui Dievui, mums viskas gerai klojosi. Per repeticiją, kuriai buvo skirta viena valanda, pavyko prisitaikyti prie salės specifikos, pajusti ją“, – teigė M. Pitrėnas.

Sekmadieniniai „matinee“ koncertai „Concertgebouw“ salėje labai populiarūs. Kitaip nei savaitgalio vakarais, per juos nelieka nė vienos laisvos vietos. O M. Pitrėno diriguojamo orkestro pasirodymas buvo anšlaginis. Tą pripažino ir pašnekovas, neradęs galimybės išrūpinti savo artimiausiems žmonėms nei stovimų, nei juolab sėdimų vietų.

„Pasikartosiu – matyt, solistė A. Fiodorova čia yra padariusi tam tikrą įdirbį. Antra vertus, skambėjo ir labai populiarūs, ir gana retai atliekami kūriniai. Žodžiu, geras žinomų ir nežinomų dalykėlių kokteilis“, – teigė M. Pitrėnas.

Koncerto vaizdo įrašą galite pamatyti čia.

M. Pitrėno kontraktas su „Sinfonieorchester St. Gallen“ prasidėjo 2018-ųjų rudenį. Vyriausiojo dirigento postą jis užims iki 2023 metų.

Karališkoji „Concertgebouw“, kartu su Vienos „Musikverein“, Bostono „Symphony Hall“ ir Berlyno „Konzerthaus“, dėl neprilygstamos akustikos laikoma labiausiai prestižine koncertų sale pasaulyje.

Vasario 4 dieną M. Pitrėnas su pianistu Luku Geniušu ir Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru išvyksta į Lenkiją, surengs koncertus Ščecine ir Vroclave. Kitą savaitę M. Pitrėnas diriguos Lietuvos nacionalinės operos premjeroje „Lošėjas“, operoje pagrindinius vaidmenis atliks Asmik Grigorian, Vladimiras Prudnikovas ir rusų tenoras Dmitrijus Golovninas.