Kultūra

2020.01.23 21:16

Trikdančiai žmogiškas! Avinėlio snukutis stebina meno pasaulį

LRT.lt2020.01.23 21:16

Restauruojant garsųjį Gento altoriaus XV a. dailės kūrinį buvo atidengtas „į žmogaus veidą panašus avinėlio snukutis“, nustebinęs meno kritikus ir sukėlęs diskusijas, rašo BBC.

1432 m. Huberto ir Jano Van Eyckų nutapytas altorius ne vieną šimtmetį žavėjo meno pasaulį.

Manoma, kad Šv. Bavo katedroje, Gente (Belgija), esantis altorius yra pirmasis pasaulinės šlovės sulaukęs aliejumi nutapytas meno kūrinys.

2012 m. viename iš Belgijos muziejų buvo pradėti 2, 2 mln. eurų kainavę altoriaus restauracijos darbai.

Praėjusį mėnesį pasibaigusio antrojo šių darbų etapo metu restauratoriai padarė keletą netikėtų atradimų.

Buvo nustatyta, kad centrinė meno kūrinio dalis, vadinamoji „Mistinio avinėlio adoracija“, buvo užtapyta ant viršaus XVI a. Kitas dailininkas pakeitė altoriaus centre esantį Jėzaus simbolį – Dievo avinėlį.

Restauratoriams pašalinus ant viršaus užteptus dažus, buvo atidengtas avinėlio „intensyvus žvilgsnis“ ir „didelės akys“.

Restauratorius ir kitus susijusius asmenis nustebino avinėlio atvaizdas.

Renesanso ir baroko meno profesorius Gento universitete Koenraadas Jonckheere spėja, kad, užtapant ant viršaus, buvo siekiama neutralizuoti „intensyvų ir itin žmogišką avinėlio paveikslą,“ paverčiant jį neišraiškingu gyvūnu.

Broliai Van Eyckai nusprendė suteikti „Dievo avinėliui intensyvų žmogaus žvilgsnį primenančią išraišką,“ nes tai buvo būdinga Viduramžių dailei, sakoma restauracijai vadovavusio Belgijos karališkojo kultūros paveldo instituto pranešime.

„Sprendimas nuimti viršutinį sluoksnį buvo gerai apgalvotas, jį palaikė visi susiję asmenys, – teigia instituto atstovai. – Ekspertai, visuomenė ir Šv. Bavo katedra giria restauracijos rezultatą.“

Meno kūrinys vadinamas „Mistinio avinėlio adoracija“ dėl to, kad jo centre vaizduojami aplink Dievo avinėlį – Jėzaus Kristaus įsikūnijimą – susibūrę piligrimai.

Sausio 24 d. numatytas paveikslo grąžinimas į Šv. Bavo katedrą, kur jis bus viešai eksponuojamas.

Kūrinio autorius Janas Van Eyckas laikoms vienu techniškiausių ir talentingiausių savo epochos menininkų. Visgi manoma, kad Gento altoriaus tapybą pradėjo jo brolis Hubertas Van Eyckas.

Antrojo pasaulinio karo metais nacių, o XVIII a. pradžioje Napoleono armijos išvežtas altorius laikomas vienu dažniausiai vagiamų visų laikų meno kūrinių.