Kultūra

2019.12.31 12:13

Užsienyje įvertinta klasikinės muzikos dekada: Gražinytė-Tyla – tarp dešimtmečio reiškinių

LRT.lt2019.12.31 12:13

Dirigentės, Birmingamo miesto simfoninio orkestro (BMSO) meno vadovės Mirgos Gražinytės-Tylos pavyzdys įvardijamas tarp dešimties pastarojo dešimtmečio reiškinių, kurie internetinio radijo „Classic FM“ manymu, žymi nesugrąžinamas permainas klasikinėje muzikoje.

Anot internetinio leidinio, iš Lietuvos kilusi muzikė M. Gražinytė-Tyla simbolizuoja dar gana lėtą, tačiau užtikrintą moterų kopimą į pasaulinių orkestrų vadovaujamas pareigas. 2016 metais dirigentė tapo Birmingamo miesto simfoninio orkestro muzikos vadove, šiame poste pakeitusi Andrį Nelsoną.

Daugelį barjerų sunaikino amerikietė Marin Alsop, kai 2002-aisiais buvo paskirta Bornmuto simfoninio orkestro vyriausiąja dirigente. Tačiau būtent 29-erių Mirgos pasirodymas Birmingame, rašo „Classic FM“, tapo tuo reikšmingiausiu momentu ilgoje ir gerokai uždelstoje moterų dirigenčių iškilimo epopėjoje.

M. Gražinytės-Tylos pasirodymai su BMSO susilaukė šlovės. Per pastaruosius 10 metų daugelis moterų stojo prie pripažintų pasaulio orkestrų dirigento pulto: Susanna Malkki tapo Helsinkio filharmonijos orkestro vyriausiąja dirigente, kinė Elim Chan šioms pareigoms pakviesta į Antverpeną, o australė Simone Young diriguoja Sidnėjaus simfoniniam.

Klasikinę muziką pastarąjį dešimtmetį keitusių veiksnių dešimtuke taip pat minimas Lietuvoje du kartus „Bel Canto“ choru koncertavęs kompozitorius ir dirigentas Ericas Whitacre`is. Jo „Virtualaus choro“ projektas, prasidėjęs 2010 metų kovo 21-ąją klasikinei muzikai atskleidė naujas raiškos, kolektyvinio muzikavimo ir kūrybos formas skaitmeninėje eroje.

Kitu dešimtmečio reiškiniu tapo muzikos platinimas, įrašai ir net prodiusavimas pasitelkus sutelktinio finansavimo (crowdfunding) platformas. Tarkime, dainininkė mecosopranas Joyce DiDonato pakvietė savo gerbėjus siūlyti vardus, citatas, nuotraukas jos pasiūlytai muzikos antologijai „ReJoyce“.

Į dešimtuką įtrauktas ir pasipriešinimas seksualinio priekabiavimo reiškiniui. Po to, kai 2017 metais „New York Times“ ir „New Yorker“ metė kaltinimus kino prodiuseriui Harvey Weinsteinui, „MeToo“ judėjimas netruko užsukti ir į klasikinės muzikos kiemą – dėl nederamo elgesio pareigų neteko „Metropolitan“ operos meno vadovas Jamesas Levine`as ir dirigentas Charles`is Dutoit, o 2019-aisiais atėjo legendinio dainininko Placido Domingo eilė.