Kultūra

2019.11.28 20:21

Garso režisieriai Kerai: „Grammy“ nominacijos kūrėjams suteikia tik dar daugiau atsakomybės

Austėja Kuskienė, LRT KLASIKOS laida „Ryto allegro“, LRT.lt2019.11.28 20:21

Praėjusią savaitę paaiškėjo „Grammy“ muzikos apdovanojimų nominantai. Į šį sąrašą vėl pateko lietuviai. Prestižinių apdovanojimų sąrašuose atsidūrė Lietuvos garso režisierių Viliaus ir Aleksandros Kerų darbai bei dirigentė Mirga Gražinytė-Tyla. „Įrašus galima palyginti su paveikslais. Mes tuos įrašus piešiame ilgai, kad klausytojas galėtų ausimis paliesti skambančius instrumentus“, – LRT RADIJUI sako garso režisierius Vilius Keras.

Įspūdingoji dirigentė Mirga

Šįkart nominuoti net du muzikos albumai, su kuriais dirbo garso režisieriai V. ir A. Kerai. Vienas iš nominuotų albumų yra „Weinberg: Symphonies Nos. 2 & 21“ su Mirga Gražinyte-Tyla, Birmingemo simfoniiu orkestru ir orkestru „Kremerata Baltica“. „Mirga yra viena įspūdingiausių pasaulyje moterų dirigenčių, o šis darbas susijęs su kompozitoriaus Weinbergo metais, jis tikrai stiprus ir vertas dėmesio. Džiaugiamės, kad jį pastebėjo apdovanojimų komitetas“, – LRT.lt sako garso režisierė A. Kerienė.

Na, o antrasis albumas „A Te, O Cara“ gali pelnyti geriausio klasikinio vokalinio albumo titulą. Jame dainuoja Stephenas Costello, o groja Kauno miesto simfoninis orkestras. „Taip pat labai vertas būti nominantų sąraše“, – tikina pašnekovė.

Vilius Keras sako, kad nominuoti albumai yra dvejose skirtingose kategorijose iš net 84-rių. „Viena jų yra geriausio orkestrinio įrašo nominacija, o kita – geriausio solo vokalo nominacija, – sako A. Keras. – Visų pirma, geriausio įrašo kategorijoje yra nominuojamas dirigentas. Tai yra tokios išskirtinės „Grammy“ taisyklės. Visos jų kategorijos yra labai skirtingos. Visose tose kategorijose yra skirtingai vertinama, kas bus nominuojama. Šioje nominacijoje yra nominuota lietuvė dirigentė Mirga Gražinytė-Tyla. Tačiau apdovanojimą gautų, jei taip nutiktų, ir orkestras „Kremerata Baltica“, ir Mirgos šiuo metu šefuojamas Birmingemo orkestras“.

Atsakomybė tik auga

Kito albumo „A Te, O Cara“, pasak A. Kero, kuris buvo įrašytas Kauno miesto simfoninio orkestro, kartu su Stivenu Costellu ir maestro Konstantinu Orbelianu, kategorijoje yra nominuoti du vokalistai. „Yra nominuotas solistas vokalistas, Metropoliteno operos žvaigždė Stephenas Costello ir maestro Konstantinas Orbelianas. Tačiau, vėlgi, jei tas albumas pasiektų finišo tiesiąją, tai apdovanojimas atitektų visiems, su įrašu susijusiems žmonėms, tame tarpe ir man“, – apie specifinę „Grammy“ apdovanojimų virtuvę kalba pašnekovas.

A. Kerienė LRT.lt teigia vis dar mananti, kad tokios nominacijos suteikia tik dar daugiau atsakomybės kūrėjams: „Atsakomybė auga ir auga. Turi dirbti kokybiškai, nenuvilti žmonių, kurie tave stebi iš šalies, taip pat tų, kurie dirba kartu. O tam, kad būtum įvertintas, turi dirbti nuoširdžiai, tikėti svajonėmis ir negalvoti, kad jei esi iš mažos šalies, liksi nepastebėtas. Svajonės tikrai pildosi, – tikina garso režisierė.

LRT.lt paklausta, ar labai norėtų iš apdovanojimų ceremonijos, į kurią tikėtina, kad vyks, parsivežti „Grammy“ statulėlę, A. Kerienė teigia, kad vien buvimas šventėje ir nominantų sąrašuose – didžiausias prizas.

Geriausia garso izoliacija – Kauno filharmonijoje

Aleksandra prisiminė ir pernai metų „Grammy“ nominaciją už operos Giuseppe Verdi „Rigoleto“ įrašą, įrašytą su Kauno simfoniniu orkestru, šviesaus atminimo rusų baritonu Dmitrijumi Chvorostovskiu ir sopranu iš Jungtinių Amerikos Valstijų Nadine Sierra. „Operos nominacija reikalauja labai sudėtingo ir kompleksiško darbo. Dėl to per apdovanojimus yra skaitomos visos, prie įrašo darbo prisidėjusių žmonių, pavardės, – tikina A. Kerienė. – Įrašinėjome pačioje Kauno filharmonijos salėje – tai yra labai patogi studija, kur galima įrašinėti simfoninį orkestrą su solistais ar chorais. Jos privalumas yra tas, kad ji yra kaip studija studijoje – atskirta nuo pašalinio triukšmo. Garso izoliacija čia yra puikiausia Lietuvoje“.

Garso režisierė sako, kad pats įrašas truko 10 dienų, o vėlesni darbai – „post produkcija“ – truko dar dvejus metus. Kauno miesto simfoninio orkestro vadovas Algimantas Treikauskas labai gerai prisimena darbą su garso režisieriais Kerais. Pasak jo, viską sujungti „į krūvą“, suvežti į vieną vietą žvaigždes yra labai sudėtingas procesas.

„Štai italų tenoras Francesco Demuro, dar vakare dainuodavo Italijoje, o jau ryte būdavo Kaune ir mes pradėdavome įrašą. O jau vakare vėl pasirodydavo operoje Italijoje, – vieną sunkesnių momentų prisimena A. Treikauskas. – Tačiau visa tai buvo ne dėl F. Demuro, o dėl Dmitrijaus Chvorostovskio. Visi žinojome, kad jisai serga, o jo svajonė, kol dar buvo geros formos, buvo įrašyti šią plokštelę. Todėl taip ir skubėjome. Džiaugiuosi, kad mums visiems tai pavyko padaryti“.

Plačiau – laidos „Ryto allegro“ įraše

Parengė Vismantas Žuklevičius