Kultūra

2019.10.24 12:18

Masinėje kultūroje ji vis dar karalienė: Marija Antuanetė, įkvėpusi madą, kiną ir komiksus

LRT PLIUS laida „Kultūros diena“, LRT.lt2019.10.24 12:18

Paskutinė Prancūzijos karalienė Marija Antuanetė gyveno 18 amžiaus antrojoje pusėje, bet iki šiol jos įtaka masinei kultūrai didžiulė. Apie ją kuriami filmai, be jos neapsieina šiuolaikinis menas, jau nekalbant apie mados pasaulį.

Paryžiuje, Conciergerie rūmuose, atidaryta paroda „Marija Antuanetė: įvaizdžio metamorfozė“, pasakojanti ne apie prancūzų nemėgtos karalienės gyvenimą ar jos žiaurią mirtį giljotinoje, bet būtent apie jos įtaką masinei kultūrai, Marijos Antuanetės gebėjimą žadinti vaizduotę.

Ji buvo savo laiko stiliaus ikona, tapusi garsiausia Prancūzijos revoliucijos kalėjimu paverstų Conciergerie rūmų kaline. Iš jų vedė kelias į giljotiną. Tačiau praėjus 226 metams nuo egzekucijos, atidaryta paroda pasakoja ne apie šios asmenybės gyvenimą ir mirtį, bet apie tai, kodėl Marija Antuanetė iki šiol žadina vaizduotę.

Tautos paminklų centro prezidentas Philippe Belavalis sako, kad paroda ne veltui atidaryta būtent Conciergerie rūmuose: „Čia Marija Antuanetė praleido paskutines šešias gyvenimo savaites. Užuot pasakoję apie jos gyvenimą, parodoje stengėmės parodyti, kaip, laikui bėgant, žmonių sąmonėje keitėsi Marijos Antuanetės įvaizdis. Kaip iš labiausiai Prancūzijoje nekenčiamos karalienės ji virto pasauline ikona.“

Parodoje galima išvysti ir mūsų laikais tapytų Marijos Antuanetės portretų, japoniškų komiksų, net lėlių Barbių, kurias pagaminti įkvėpė Marija Antuanetė. Bet kas iš tikrųjų jaudina, tai autentika – karalienės kurpaitė, kurią pametė, kai jai buvo vykdoma mirties bausmė klykiant didžiulei miniai aikštėje, tuomet vadintoje Revoliucijos, o dabar – Santarvės aikštėje (Place de la Concorde), arba – paskutinis karalienės laiškas, kurį parašė įkalinta ir t. t.

Marija Antuanetė atvyko į Versalį būdama paauglė ir ištekėjo už būsimo karaliaus. Austrijos monarchės Marijos Teresės duktė nepaisė taisyklių ir įpročių, greitai išgarsėjo savo ekstravagancija, tapo išlaidavimo prabangai simboliu, kai tuo metu daug žmonių mirdavo iš bado.

Prancūzijos revoliucija buvo negailestinga monarchų porai. Pirmasis nukirsdintas karalius, o praėjus devyniems mėnesiams – ir karalienė.

Parodos apie Mariją Antuanetę kuratorius Antoine`as de Baecque teigia, kad mūsų laikais šios karalienės įvaizdis kitoks: „Vyrauja ne politika, o reprezentacija. Paliko tą blogąjį įvaizdį ramybėje ir pasukome masinės kultūros ar net kičo keliu.“

Atskira salė skirta filmams apie Mariją Antuanetę, o jų – daugiau nei 100.

„Manau, kad Marija Antuanetė labiausiai artima dabartiniam modernios princesės įvaizdžiui. Marija Antuanetė, atvykusi į Versalį, stengėsi išsilaisvinti nuo dvaro, sukurti kažką panašaus į savo karalystę karalystėje“, – pasakoja A. de Baecque.

Pirmas filmas apie Mariją Antuanetę pasirodė 1903 m., bet, ko gero, labiausiai žinoma 2006 m. versija, režisuota amerikietės Sofios Coppola. Parodoje eksponuojamos suknelės, kurias vilkėjo Mariją Antuanetę vaidinusios aktorės. Kaip sako ekspertai, jokia kita karalienė nesuteikė tokio impulso prancūzų mados industrijai, kaip Marija Antuanetė.

Plačiau – laidos įraše.

Kultūros diena. Ieškodami naujų erdvių kūrybai, menininkai klausia: Gariūnai – verslo ar kultūros vieta?
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt