Kultūra

2019.10.15 18:01

Česlovo Lukensko išgyvenimo tikrovė: per daugelį metų savyje atpažinau daug kliedesių

atidaro kliedesių terminalą
LRT.lt2019.10.15 18:01

Spalio 24 dieną Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus Paveikslų galerijoje įvyks vieno ryškiausio Lietuvos šiuolaikinio tarpdisciplininio meno atstovo Česlovo Lukensko videoprojekcijų, tekstų ir objektų parodos „Kliedesių terminalas“ atidarymas, rašoma muziejaus pranešime žiniasklaidai.

„Per daugelį metų daugybę kliedesių atpažinau savyje, todėl paroda yra labai asmeniška. Yra kūrinių, iškilusių savianalizės pagrindu, tiesiogiai siejamų su autobiografiniais įvykiais. Pradedant ankstyvąja jaunyste ir baigiant pastarųjų metų patirtimis, šie teksto, vaizdo, garso atspindžiai yra glaudžiai susiję su kasdieninio išgyvenimo tikrove“, – sako parodos autorius.

Retrospektyvinėje visą Č. Lukensko kūrybinį laikotarpį žyminčioje parodoje atsiskleidžia temų transformacijos, meninių įvaizdžių kaita ir įvairovė, žanrų ir disciplinų sankirtos, autorius dažnai nevengia sarkazmo ir saviironijos.

Ekspozicija suskirstyta į 5 dalis. Pirmoje dalyje „Sėkla“ apžvelgiamas inkubacinis kūrybos strategijų laikotarpis. Objektai iš įvairių tekstilės audinių, kietų medžiagų ir natūros, foto- ir videodokumentai. Antroje dalyje „Skiepai“ pereinama nuo plokštumos prie erdvės, nuo idėjos iki daikto. Piešiniuose, tapybos darbuose, koliažuose, asambliažuose – postindustrijos ir posovietijos hibridizacija.

Trečioje dalyje „Dauginimas“ einama nuo daikto prie proceso. Tarpdisciplininis menas ir padidintos poveikio priemonės: objektai, ready-made objektai, instaliacijos, aplinkos ir žemės menas. Ketvirtoje dalyje „Suvartojimas“ pristatomas performatyvus menas: akcijos, provokacijos, intervencijos, performansai, koncertai, hepeningai. Penktoje dalyje „Kliedesiai“ pateikiami parodos autoriaus neįgyvendinti projektai, tekstai, garso menas.

„Č. Lukenskas yra subjektas, kuriam būdingi specifiniai mentaliniai (metaliniai?), psichiniai, psichosomatiniai, netgi psichosomato(a)gnostiniai procesai (procezai?). Tačiau jie kartais būna tokie intensyvūs (instaliatyvūs?) ir nepakeliami, o gal tiesiog perkeliami, nes virsta vidiniais ir išoriniais, išsakomais, išdainuojamais, išrėkiamais kliedesiais. Pirmieji didybės manijos priepuoliai, Česlovas (Chesiux) – stiklas, genijus, vandenynas. Po to depresijos, nes Česlovas (Chesiux) – niekšas, tinginys ir idiotas. Taigi Česlovas ‒ kliedesių terminalas“, – taip parodą ir jos autorių pristato menininkas ir menotyrininkas Kęstutis Šapoka.

Č. Lukenskas (g. 1959) nuo 1981 metų aktyviai dalyvauja Lietuvos ir tarptautiniuose projektuose, nuo 1989 m. priklauso grupei „Post Ars“, Lietuvos dailininkų sąjungos narys. Autoriaus darbai buvo eksponuojami Diuseldorfe, Berlyne, Abtei Liesborn muziejuje (Vokietija), Londone (UK), Briksene (Italija), Paryžiuje, Nime (Prancūzija), „Espaco IMERGE“ (Porte, Portugalijoje), Kopenhagoje (Danija). Dalyvavo grupinėse parodose Kijeve (Ukraina), Pereslavlyje-Zaleskyje (Rusija), Liublijanoje (Slovėnija), Varšuvoje (Lenkija), Tampere Hall (Suomija), Bekešaboje ir Budapešte (Vengrija), Čikagoje (JAV) ir kitur.

Č. Lukensko kūrinių turi įsigijęs Lietuvos dailės muziejus, Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, Nacionalinė dailės galerija, MO Muziejus, privatūs kolekcininkai Lietuvoje ir užsienyje. Kartu su menininkų grupe „Post Ars“ apdovanotas didžiuoju prizu už postindustrinio landšafto regeneravimo projektą „Partitūra“ Europa Biennale Niederlausitz II (Vokietija). 2009 m. buvo išrinktas įsimintiniausiu Kauno menininku.