Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje atidaryta paroda „Eduardas Balsys. Apie meistriškumą“. Ji skirta kompozitoriaus gimimo šimtmečiui. „Norėjome E. Balsį parodyti kaip įvairių sričių meistrą“, – sako parodos rengėjai, kviesdami jį prisiminti ir kaip vieną žymiausių lietuvių kompozitorių, ir kaip žmogų – tėvą, pedagogą, bičiulį.
Nacionalinė dailės galerija savo erdvę šį kartą skiria ne vizualiųjų menų atstovui, o kompozitoriui E. Balsiui. „Parodos formatui jis labai tinkamas kūrėjas“, – sako organizatoriai, pabrėždami jo muzikos emocingumą ir vaizdingumą.
Muzika skamba ir salėse, kur gausu dokumentinės medžiagos, atspindinčios kompozitoriaus epochą, patirtas įtakas, diktuotas madas.
„Jis gi buvo apsėstas filmavimo ir fotografavimo. Kai atsirado filmavimo kameros, jis jų iš rankų nepaleisdavo – kaip gangsteris pistoleto“, – sako kompozitoriaus dukra pianistė prof. Dalia Balsytė.

Iš namų, archyvų ar muziejų surinktos nuotraukos, laiškai, filmų ištraukos ar paties filmuoti kadrai suteikia unikalią progą labiau pažinti E. Balsį kaip asmenybę. Jis pristatomas ir kaip plataus diapazono kūrėjas, rašęs ne tik simfoninius, kamerinius, sceninius kūrinius, bet ir muziką kinui, teatrui, estradines dainas.
„Norėjome parodyti E. Balsį kaip meistrą įvairiose srityse. Pradedant nuo akademinės muzikos, kurios buvo vienas pagrindinių modernintojų. Tačiau norėjom parodyti ir reiklumą bei meistriškumą kitose srityse“, – teigia E. Balsio anūkė dailėtyrininkė, parodos kuratorė Eglė Juocevičiūtė.
„Jis vertino meistriškumą kiekviename darbe, net smulkiausiame. Tai viena iš tokių dominančių jo gyvenime, taip jis sau kėlė šitą užduotį. Bet tai buvo kriterijus, kiek meistriškai padaryta bet kas, vinis į sieną įkaltas“, – priduria D. Balsytė.

Paroda suskirstyta į septynias dalis, atspindinčias ryškiausias E. Balsio kūrybos temas. Rengėjai sako norėję įsitikinti jų aktualumu asmeniniame gyvenime ar darbe. Tarsi leitmotyvai šios temos jungia parodą į visumą, į vieną kūrinį – įvairiapusį E. Balsio paveikslą.
„Daug dėmesio skyrėme E. Balsio bendradarbiavimui su kino kūrėjais. Lygiai taip pat norėjom parodyti jį ir pedagogą, ugdantį naują kompozitorių kartą. Dėstymas buvo didelė jo gyvenimo dalis. Norėjom parodyti jį kaip meistrą estradinėje muzikoje“, – sako E. Juocevičiūtė.
Atskira salė parodoje skirta vienam populiariausių lietuviškų baletų „Eglė žalčių karalienė“, kuris statytas net penkis kartus.

„Taip plačiai atskleistas vieno kūrinio radimasis, galima ir išgirsti, ir pamatyti keletą pastatymo variantų, – tas kambarys yra patrauklus, jame norisi pasilikti ilgiuau“, – teigia kompozitoriaus dukra.
„Pats E. Balsys pasakojo, kad jam labai svarbu, jog klausytojai patirtų konkrečias emocijas arba emocijų gausybę. Muzikoje matytų tam tikrus vaizdinius. Parinkome ištraukas, kurios labiausiai įtraukia“, – tikina parodos kuratorė.
Paroda „Eduardas Balsys. Apie meistriškumą“ Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje veiks iki gruodžio 1 dienos.
Išsamiau – reportaže: