Kultūra

2019.09.19 19:45

Rudens ekvinokcija: į tamsą svyrantį pasaulį Klaipėdoje menininkė apšvietė tūkstančiais švieselių

LRT.lt2019.09.19 19:45

Klaipėdos parodų rūmuose atidaryta Vokietijoje gyvenančios menininkės Patricijos Gilytės paroda „Ekvinokcija“, o šį šeštadienį, jos darbų apsuptyje įvyks Donato Bielkausko koncertas, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Vakarų laivų gamykloje Klaipėdai kurdama videoinstaliaciją „Equinox K-7392“, garso takelį menininkė patikėjo kompozitoriui ir atlikėjui D. Bielkauskui-Doniui. Garsus ir vaizdus abu menininkai laivų statyklos teritorijoje fiksavo tuo pačiu metu.

„Equinox K-7392“ – tai 7392 žvakelės, urbanistinė Klaipėdos vizija. Žvakeles P. Gilytė uždegdavo ir gesindavo jai vienai žinomu būdu. Kūrinyje ji sutelkė asmeninius uosto įspūdžius. Skirtingais metų laikais rezidavusi Klaipėdoje, įdėmiai stebėjo miestą, stabilias, lėtai kintančias ar nuolat pasikartojančias formas – architektūrą, uosto elementus.

Stebėjimus perteikė stabdomo kadro animacija (angl. „stop motion“), panaudojusi žvakeles. Uždegant arba gesinant jas buvo kuriamas miesto, kaip kintančio žvaigždyno, pasakojimas.

„Kadangi negyvenu Klaipėdoje, atvykusi pirmiausiai stebiu miestą, pradedu atpažinti jam būdingas formas. Jas vėliau perkeliu į taškinius žvakelių piešinius“, – teigė „Equinox K-7392“ autorė.

Anot menotyrininko Igno Kazakevičiaus, ekvinokcija yra riba tarp šviesos ir tamsos, mūsų šviesiosios pusės ir chtoniškojo prado. Tarp galimybės būti šiame pasaulyje ir užmerkti akis, leidžiant laikui tekėti pro šalį, nefiksuoti miesto įvykių.

P. Gilytės kūrinys simboliškai pradėjo rugsėjį, Klaipėdoje oficialiai skelbiamą Šiuolaikinio meno mėnesiu. Pasak autorės, šiuolaikinis menas kyla iš poreikio rasti kasdien matomus vaizdus ir suvokiamus reiškinius atitinkančią medžiaginę išraišką, generuoti vizualius kodus ir jų ritmą.

„Žvelgiant į meno istoriją turbūt galima sakyti, kad tai atitiktų futuristų kredo. Kai pasaulyje tiek pokyčių, kai kasdien auga ir griūva (arba griaunami) pastatai, jie tampa gyvenimo greitį matuojančiais rodikliais. Tada svarbu menu kelti klausimą apie gyvenimo svorį, spalvą, apie tai, kas mus laiko, pririša prie tam tikros vietos ir kas atplėšia nuo jos“, – sakė P. Gilytė.

Pagrindinis jos kūrinio „Equinox K-7392“ motyvas – judėjimas, trajektorijos. Miestą ji gretina su galaktika.

„Jei nebūtų žmonių, miesto galaktika sustotų – neplauktų laivai, liautųsi Biržos tilto dunksėjimas, gatvės nuščiūtų, judėtų tik saulės metamas šešėlis pastatų paviršiais, – Klaipėdai skirtą kūrinį apibūdino menininkė. – Kiekvienas žmogus, judantis mieste – vykstantis į darbą, keliaujantis krantine ar vedžiojantis šunį, vežantis prekes, ruošiantis kavą, renkantis šiukšles, stovintis ir laukiantis autobuso, stebintis bangas pakrantėje – tampa miesto gyvybės dalele, šviesos tašku.“