Kultūra

2019.08.30 12:21

Lietuvio filmas – vos tarp 7 iš viso pasaulio: akistata su žiūrovais įvyks Venecijos kino festivalyje

LRT PLIUS laida „Kultūros diena“, LRT.lt2019.08.30 12:21

Prieš kelias dienas prasidėjusiame seniausiame ir viename priestižiškiausių pasaulyje Venecijos kino festivalyje jau po savaitės įvyks lietuvių režisieriaus Manto Kvedaravičiaus ilgametražio vaidybinio filmo „Partenonas“ premjera. Konkursinėje programoje „Kino kritikų savaitė“, kurioje pristatomi debiutiniai arba antrieji režisierių filmai, M. Kvedaravičiaus filmas atrinktas vos tarp septynių iš viso pasaulio.

Bordelis, ligoninė, kalėjimas, baras. Atėnai, Odesa, Stambulas, Šiaurės Uganda. Tai – pagrindinės vietos ir miestai, kuriuose buvo filmuojamas pirmasis ilgametražis vaidybinis M. Kvedaravičiaus filmas „Partenonas“.

Pats režisierius LRT PLIUS laidoje „Kultūros diena“ sako, kad jam ir pačiam sunku pasakyti, kur yra Stambulas, kur Atėnai, o kur – Odesa: „Galbūt viskas – vienas pastatas, kuriame vyksta veiksmas, bet ne man tai spręsti, o žiūrovui.“

Atmintis ir kūniškumas – tai dvi svarbios filmo „Partenonas“, kurio premjera po savaitės įvyks prestižinio Venecijos kino festivalio konkursinėje programoje „Kino kritikų savaitė“, temos. Į šią programą atrenkami tik septyni filmai iš viso pasaulio.

Kino kritikas Narius Kairys teigia, kad lietuvių kūrėjo patekimas tarp tokių septynių filmų – labai sveikintinas: „Mes visi turime ploti ir džiaugtis šiuo įvykiu. Tai yra durys į gerokai platesnę auditoriją ir apskritai – į pasaulį.“

Socialinės antropologijos daktaro laipsnį turintis Mantas Kvedaravičius filme perteikia mažai kam pažįstamą visuomenės pakraščiuose esančių žmonių: buvusio kalinio, atskalūno, prostitutės, gyvenimo patirtį. Režisieriui svarbu ne universalūs, bet unikalūs šių veikėjų patirti išgyvenimai ieškant meilės ir šlovės.

Šio M. Kvedaravičiaus filmo žanras – pastarąjį dešimtmetį kino festivaliuose populiarėjantis hibridinis kinas, kuriame, išgyvendami kadaise pačių patirtas istorijas, vaidmenis atlieka neprofesionalūs aktoriai, veiksmas vyksta ir autentiškoje, ir filmo dailininkų sukurtoje aplinkoje.

N. Kairio teigimu, tai labai įvairiapusis, kompleksiškas filmas, kurio nepavadinsi nei dokumentiniu, nei vaidybiniu, o greičiausiai – tiesiog kinu: „M. Kvedaravičius tarsi grįžta prie kino ištakų, kai kažkokia atskirtis tampa visiškai nereikalinga, išnyksta.“

Filmo pavadinimu pasirinktas žodis „partenonas“ – tai žymiausia Atėnų akropolyje esanti šventykla miesto deivei Atėnei.

M. Kvedaravičius teigia besiviliantis, kad tarp civilizacijos atsiradimo ir laiko, kuomet gyvename, yra kažkoks ryšys: „Kadangi dirbau Mariupolyje, su graikų bendruomene, kai kurios koncepcijos, terminai iš senovės Graikijos ir filosofija man pasirodė gana įdomūs. Iš tiek sudėtingos medžiagos galima sukurti ne vieną ir ne du filmus.“

Vienas iš tokių filmų, gimusių filmuojant „Partenoną“, buvo 2016 m. pristatytas „Mariupolis“, apie karo nuojautomis gyvenantį Ukrainos uostamiestį Donecko srityje. „Partenone“ bus galima įžvelgti „Mariupolio“ atspindžių.

Išskirtinis kinematografinės M. Kvedaravičiaus kalbos bruožas – antropologiškas žvilgsnis į tikrovę ir žmonių tarpusavio santykius.

Filmo premjera Venecijos kino festivalyje įvyks rugsėjo 5 d.

Plačiau – laidos įraše.

Kultūros diena. Manto Kvedaravičiaus filmas atrinktas vos tarp septynių iš viso pasaulio: filmo „Partenonas“ premjera Venecijos kino festivalyje jau kitą savaitę