Kultūra

2019.07.24 22:33

Nepamirštama dovana: sostinės publika gėrėjosi Asmik Grigorian pasirodymu

Virginija Sližauskaitė, Mindaugas Klusas, LRT.lt2019.07.24 22:33

Pagaliau Lietuvos klausytojų troškimai išsipildė – sulaukta operos žvaigždės Asmik Grigorian. Tęsdama savo triumfališką žygį per pasaulio scenas ji susitiko su festivalio „Midsummer Vilnius“ publika. Tradicinio renginio „Opera po žvaigždėmis“ pavadinimą šįkart derėjo keisti į „Opera su žvaigžde“, nes vakarą Valdovų rūmuose tos vienintelės visiškai pakako.

Koncertinėje programoje, kurią Metų operos solistei padėjo kurti pučiamaisiais ir kitais instrumentais „pastiprintas“ Lietuvos kamerinis orkestras, diriguojamas Modesto Pitrėno, skambėjo Piotro Čaikovskio, Giacomo Puccini ir Antonino Dvoržako operų arijos, taip pat šio kompozitoriaus „Slavų šokiai“. Antroje vakaro dalyje liejosi vien G. Puccini. Koncertą vedė žavioji Gabrielė Martirosian.

Priešais sceną išsirikiavusiose kėdžių eilėse visos vietos buvo užimtos nelaukiant koncerto pradžios. Į jas nepatekusieji masiškai ramstė Valdovų rūmų sienas – tiek stebėtojų, ko gero, nėra matęs nė vienas šių rūmų valdovas. Organizatorių teigimu, išvysti A. Grigorian pasirodymą susirinko gerokai per pustrečio tūkstančio klausytojų.

Publikoje – džiazo bosistas Leonidas Šinkarenka, aktorė Adrija Čepaitė, maestro Vladimiras Prudnikovas, žurnalistė Laima Lavaste, semiotikas Arūnas Sverdiolas, būsimasis kultūros atašė Kinijoje Tomas Ivanauskas, dailininkas Rimas Zigmas Bičiūnas, muzikos vadybininkė Judita Bartoševičienė, politikė Irena Degutienė su vyru. Pabendrauti su Asmik per pertrauką veržėsi pianistų trejetas – Lukas Geniušas su žmona Ana ir Feliksas Zakrevskis.

Scenoje pasirodžiusią Asmik publika pasitiko plojimais ir šūksniais. Dainininkė išėjo vilkėdama įspūdingais scenos darbužiais, kurdama ledo fėjos įspūdį. Tačiau užteko pirmųjų akordų ir visus klausytojus Valdovų rūmų Didžiajame kieme užliejo talentingos solistės šiluma. Šimtai dėkojo jai už nepakartojamą Tatjanos laiško sceną iš P. Čaikovskio operos „Eugenijus Oneginas“ atlikimą.

O jei kas ir švilpė, tai tik kregždės įkaitusiame vidurvasario Vilniaus danguje.

„Man leista visa tai susieti“

Prieš didįjį koncertą Valdovų rūmuose Asmik Grigorian kalbėjo ir LRT RADIJUJE. Paklausta apie tai, kaip apibūdintų operą, atsakė – tai sportas.

„Operinį dainavimą prilyginčiau sportui. Ir gaila, kad dingo suvokimas, jog operinis dainavimas nėra talentas, nėra gražus balsas, kad tai – sportas su labai aiškiai nubrėžtomis taisyklėmis. Senoji vokalo mokykla pasitraukė į šoną, tačiau jaučiu, kad vėl ateina supratimas, kad į operą reikia grąžinti muziką“, – teigė dainininkė.

Kalbėdama apie savo sėkmę, A. Grigorian pasakojo dedanti labai daug pastangų į savo darbą: „Taip, negaliu neigti, kad esu sėkmės kūdikis, bet gal todėl, kad man sekėsi sutikti daugybę gražių žmonių, kurie mane mokė. Tačiau pastangų į darbą įdedu labai labai daug. Jei žmonės dirba tiek daug, rezultato negali nebūti.“

Menas ir scena, anot A. Grigorian, yra visiškai gryna ir atvira emocija. „Jei tu, kaip atlikėjas, saugai save ir dengi emociją, negerai. Jei nori pasiekti ne tik pirmą, antrą, bet ir paskutinę eilę, turi nebijoti atverti savo širdį ir skirti žmonėms tikrų emocijų“, – tvirtina kūrėja.

LRT RADIJUJE kalbėdama apie tai, kaip per ilgą laiką pasikeitė operos atlikėjų įvaizdžiai, A. Grigorian pasakojo, kad ir šiais laikais yra vadinamųjų divų, tik jos – kiek kitokios: „Visi tie įvaizdžiai – per ilgus metus sukurtos tradicijos. Tačiau, pavyzdžiui, būdamas Vienoje tikrai gali pasijusti žvaigžde, nes tave atpažįsta bet kurioje vaistinėje, gatvėse...“

Anot A. Grigorian, pasaulis keičiasi ir turi keistis, o pokyčių negali išvengti niekas. „Siekiant naujų dalykų svarbiausia nepamiršti senų. Aš turiu dovaną ir puikią galimybę. Nes pati visada orientuojuosi į jaunus žmones, ateitį ir naujoves, bet turiu asmeninę ir savo tėvų istoriją, kuri visada vers mane mylėti ir gerbti tai, kas buvo prieš mane. Man leista visa tai susieti – stengiuosi“, – sakė operos solistė.

Triumfas Zalcburge

A. Grigorian pasauline žvaigžde tapo per vieną vakarą. Zalcburgo festivalyje ji atliko pagrindinėį vaidmenį Richardo Strausso operoje „Salomėja“. Jos nepaprastas talentas tąkart nepaliko nė vieno abejingo, apie sensaciją suūžė viso pasaulio spauda.

Spektaklį režisavo, taip pat scenografiją, kostiumus, šviesas kūrė italų režisierius R. Castellucci. Griežė Vienos filharmonijos orkestras, kuriam dirigavo Franzas Welseris-Moestas.

Balandžio 29-osios vakarą, per iškilmingą tarptautinių Operos apdovanojimų (International Opera Awards) gala ceremoniją Londone, „Sadler’s Wells“ teatre, už Salomėjos vaidmenį A. Grigorian buvo pripažinta Metų operos soliste. Beje, 2016 metais šiuose apdovanojimuose ji pelnė prizą kaip geriausia jaunoji solistė.

Neseniai magiškas ir kontroversiškas R. Strausso operos „Salomėja“ pastatymas pasirodė DVD formatu. Šią vaizdo plokštelę britų leidinys „The Times“ ką tik paskelbė geriausiu savaitės vaizdo įrašu.

Dviejų Auksinių scenos kryžių laureatė bei 2018 metais Riterio kryžiumi „Už nuopelnus Lietuvai“ apdovanota A. Grigorian dainuoti pagrindines partijas pakviesta svarbiausiuose pasaulio operos teatruose, tarp kurių Milano „La Scala“, Londono „Covent Garden“, Niujorko Metropolitene, Paryžiaus Bastilijos opera bei Vienos „Staadsopera“.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba, – jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.