Kultūra

2019.07.17 12:29

„The New York Times“ odė Lietuvos paviljonui Venecijoje – stipru it peilis žaizdoje

LRT.lt2019.07.17 12:29

Vieno populiariausių ir skaitomiausių JAV dienraščių „The New York Times“ svetainėje – dėmesys Lietuvos paviljonui Venecijos meno bienalėje, šiais metais pelniusiam „Auksinį liūtą“. Leidinyje performansas „Saulė ir jūra (Marina)“ apibūdinamas kaip į žaizdą įsmeigtas ir sukiojamas peilis – tokia jo įtaiga!

Kultūros redaktoriaus Joshua Barone, leidinyje rašančio apie klasikinę muziką, šokį, teatrą ir kitus vizualiuose menus, akiratyje atsidūrė ir Venecijos meno bienalė, kuriame bene ryškiausiai spindi Lietuvos paviljonas.

Kaip rašo J. Barone, „Saulė ir jūra“ yra opera, kurioje vos per valandą, skambant pavojingai švelnioms melodijoms, veikėjų istorijos susilieja ir tampa apokaliptinės klimato krizės vaizdiniu – ji gali ištikti taip paprastai, kaip eilinė išvyka į paplūdimį.

„The New York Times“ apdainuoja operos kūrėjas – Rugilę Barzdžiukaitę, Vaivą Grainytę ir Liną Lapelytę – kaip suradusias dar vieną nišą pademonstruoti banalybę, apie mūsų būties momentą atskleidžiančią viską, bet kartu ir nieko.

„To paties autorės jau siekė kurdamos kasininkių kasdienybę vaizduojančią operą „Geros dienos!“, kuri 2014 m. buvo rodoma Niujorko „Prototype“ festivalyje. Kaip ir ankstesniame kūrinyje, „Saulėje ir jūroje“ kūrėjos vengia politinės didaktikos ir siekia poetiškai pavaizduoti įtraukiančią kasdienybę, kuri įsiskverbia į žiūrovo atmintį“, – recenzijoje apie Lietuvos paviljoną Venecijoje rašo J. Barone.

Pasak teksto autoriaus, opera, kurioje vaizduojamas šiuolaikinis laisvalaikis ir jo pasekmės, primena senovinį vaikų auklėjimo būdą, kai rūkantį vaiką užtikę tėvai paskiria jam bausmę surūkyti visas kitas pakelyje likusias cigaretes.

„Opera tokiu būdu metaforiškai sukioja žaizdon įsmeigtą peilį ir primena mums apie baisias gražių vaizdų pasekmes. [...] Gana sunku priimti „Saulėje ir jūroje“ vaizduojamą ramų susitaikymą su pasaulio pabaiga. Bet tuomet vėl išeini į Venecijos gatves, kur prisišvartavę kruiziniai laivai išleidžia tūkstančius turistų, o parduotuvėse pardavinėjamos krūvos pigių suvenyrų, kuriuos labai lengva pamiršti – kaip eilinius laisvadienius“, – rašo J. Barone.