Kultūra

2019.07.12 15:46

Stasio Eidrigevičiaus menų centras toliau kursto aistras

Tomas Mizgirdas, LRT PLIUS laida „Kultūros diena“, LRT.lt2019.07.12 15:46

Panevėžio ambicija turėti modernų Stasio Eidrigevičiaus menų centrą kursto aistras. Mat naujoji įstaiga pačiame miesto centre būtų kuriama vietoje kino teatro „Garsas“. Pasak istorikų, šis kino teatras yra seniausias iki šiol veikiantis Lietuvoje, todėl turi būti išsaugotas. Moderniojo menų centro šalininkai savo ruožtu tikina, esą Eidrigevičiaus centras tarnautų kur kas platesnėms kultūrinėms funkcijoms ir padėtų augti visam Panevėžiui.

Panevėžyje esantis kino centras „Garsas“ neseniai šventė 90 metų veiklos jubiliejų. Pusę amžiaus jis veikia socialistinio modernizmo pastate. „Garsas“ yra vienintelis išlikęs veikiantis tokio architektūrinio, technologinio tipo kino teatras Lietuvoje.

Nors čia vis dar rodomi filmai, jo vietoje ketinama pastatyti modernų žymaus pasaulyje menininko Stasio Eidrigevičiaus menų centrą. Dalis panevėžiečių su tokiu sprendimu nesutinka.

„Piketą suorganizavo miestiečiai, peticiją pasirašė daug žmonių. „Garsas“ yra kultūros paveldas, tai yra miesto veidas. Į Panevėžį kviečiasi draugus, kad pamatytų „Garsą“, – sako panevėžietė Laura Mikšionienė.

Kas laukia Panevėžio kino centro „Garsas“? Lietuvoje didžiausią istorinę kino salę gali pakeisti modernaus meno centras

Kino teatro likimu susirūpinusiems panevėžiečiams pritaria ir kino istorikai. Esą „Garso“ praradimas būtų kultūrinė ir istorinė netektis visai Lietuvos visuomenei.

„Tai yra veikianti erdvė, 90 metų nenutrūkusi veikla. Miesto istorijos dalis, pats tūris, kino ekranai, garso sistema. Čia dar rodomas analoginis kinas. Jei lygintume su tarptautiniu kontekstu – tokius pavyzdžius autentiškoje erdvėje turime tik Taline ir Vienoje. Tai unikalus pavyzdys“, – tikina kino ir medijų istorikė Lina Kaminskaitė-Jančorienė.

68-aisiais iškilęs „Garsas“ suprojektuotas pagal plačiaekranio stereofoninio 800 vietų kino teatro projektą. Ir buvo vienas iš penkių tokio tipo kino teatrų Lietuvoje.

Šiandien teatras lankytojų gausa pasigirti negali. Galbūt dėl to, kad daugiau nei pusė čia rodomų filmų sudaro europietiški. Masėms nepatrauklios ir Lietuvos kino kūrėjų retrospektyvos. Pasak kino centro vadovės Genės Pučinskienės, mažai kas įvertina ir kino edukacijas – vieną iš pagrindinių veiklų.

„Jei neugdysime nuo mažų žiūrovų, neskiepysime požiūrio į kitokį kiną... Be holivudinės animacijos yra kitokia minkštesnė animacija. Komerciniai kino teatrai niekada nedarys“, – teigia kino centro „Garsas“ direktorė.

Moderniojo Stasio Eidrigevičiaus menų centro šalininkai tikina, kad vietoje kino teatro „Garsas“ įkurtame meno centre veiktų įvairios meno kūrinių ekspozicijos, vyktų paskaitos, seminarai, kūrybinės dirbtuvės. Išliktų ir kino rodymo erdvė, tačiau pakeitusi savo formą ir turinį. Naujasis architektūrinis objektas, esą, padėtų augti visam Panevėžio miestui.

„Bus ir rekonstrukcija, modernizavimas ir nauji pastatai. Tai galėtų būti ypatinga, išskirtinė Panevėžio perspektyva tiek kultūrinei bendruomenei, tiek vaikams ir, žinoma, verslui“, – teigia Panevėžio miesto tarybos narė Rima Maselytė.

Menų centrą ketinama statyti dviem etapais. Pirmuoju etapu numatyta rekonstrukcija, antruoju – priestato statybos. Šių metų pabaigoje arba kitą pavasarį už 11 mln. eurų bus atliekama dabartinio kino teatro pastato rekonstrukcija, įrengiamos ekspozicinės erdvės, mediatekos ir konferencijų salės, meno kūrinių saugyklos.

Pirmasis ambicingo projekto etapas turėtų būti baigtas per dvejus metus. Iškilus Eidrigevičiaus menų centrui menininkas žada padovanoti gausią savo darbų kolekciją.

S. Eidrigevičius pasaulyje žinomas kaip piešinių, tapybos darbų, miniatiūrų, įvairių žanrų fotografijų, skulptūrų ir kitų meno kūrinių autorius. Jis gimė 1949-aisiais Panevėžio rajone, tačiau pastaruosius kelis dešimtmečius gyvena Lenkijoje.