Kultūra

2019.06.18 20:09

Jaunieji skulptoriai kūrė ilgaamžius dalykus – prisiminė ir išėjusį draugą

Mindaugas Klusas, LRT.lt2019.06.18 20:09

Kūryba iš tradicinių medžiagų gali būti labai žaisminga – tuo įsitikinęs skulptorius Martynas Gaubas, dešimtosios projekto „Gurrrgutis 8/9“ parodos dalyvis. „Kūrybinės idėjos“ komanda ir parodos kuratorė Regina Šimulynienė šiemet pakvietė septynis jaunosios kartos menininkus, kurie skulptūros meną suvokia itin plačiai.

Paroda „Gurrrgutis 8/9“ atsidarė sostinės galerijoje „Meno niša“. Joje eksponuojami objektai, instaliacijos ir skulptūros. Jaunieji kūrėjai nepamiršta ir tokių svarbių pasaulio reiškinių kaip garsas, šviesa. Ir ilgesys. Ilgesys dėl pernelyg anksti išėjusio draugo.

„Gurgučio“ istorija prasidėjo 2010 metais. Per tą laiką jame dalyvavo apie trisdešimt menininkų. Pirmaisiais metais vyko bronzos liedinimo simpoziumai, vėliau atsirado kitokių medžiagų ir raiškos formų. Terminu „gurgutis“ vadinama vidinė liejinio forma tuščiai ertmei sukurti.

Darbai tarsi plaukia iš sielos

LRT.lt R. Šimulynienė pasakoja, esą projektas ilgainiui keitėsi. „Mačiau, kad jauniesiems ta bronza kliūva, varžo. Išties ji mėgsta įbrukti į rėmus, diktuoja formą, išraišką. Tad pasiūlėme rinktis medžiagas savo nuožiūra. Norėjosi, kad menininkai kurtų tai, ką nori.

Pamenu savo vyro skulptoriaus Šarūno Šimulyno (1939–1999) patirtį: kai tik užsakymas – niekaip jam nepavyksta, nesiseka. O kai kuria pats sau, darbai tarsi plaukia iš sielos“, – teigė R. Šimulynienė.

Kad viduriai negurgtų, „Gurgučio“ dalyviai paskatinami finansiškai. Už darbų autorystę ir eksponavimą jiems mokami atlyginimai. Be to, kūriniai po parodos lieka patiems menininkams.

Anksčiau dalyviai turėjo praeiti atranką. Pastaraisiais metais R. Šimulynienė sako tiesiog kviečianti gerus, jos dėmesį atkreipusius kūrėjus. „Stebiu, ką jie yra sukūrę. Su kai kuriais matomės pirmą kartą, susipažinome šiomis dienomis“, – pasakoja „Gurgučio“ sumanytoja.

Skulptūra, matuojanti garsą

Naujų formų parodoje ieškoma pasitelkus garsą ir šviesą. Lapkritį „JCDecaux“ publikos simpatijų prizą pelnęs Matas Janušonis iš tūkstančio nugrotų vinilinių plokštelių su vokiškais šlageriais sukūrė objektą „Aidas“. Jo kūrinys gali būti naudojamas ir kaip prietaisas. M. Janušonis LRT.lt sako, kad gal kiek iliustratyviai, tačiau jis geba atkartoti patalpos architektūrines formas, „renka“ erdvės garsinius atspindžius.

„Apie tokius dalykus galbūt dažniau mąsto muzikantai, garso režisieriai, nes jiems erdvių akustika svarbi. Skulptūros menui ji neturi reikšmės. Tad aš tik mėginu apie tai truputį prabilti. Prisipažinsiu, šiek tiek paviršutiniškai, nes nesu joks garso ekspertas“, – sako M. Janušonis.

Kolega Marius Bumbulis parodoje pristato interaktyvų šviesos darbą „Slogus sapnas“. Jis pasakoja apie šiuolaikiniam žmogui įprastas būsenas – skubą, nerimą, blaškymąsi, nykstančią ribą tarp realybės ir slogaus sapno.

Vyriausias gurgutis

Jubiliejinėje parodoje „Gurrrguttis 8/9“ savo naujausius kūrinius rodo menininkai Martynas Gaubas ir Jonas Aničas. Geltonu skulptūriniu autoportretu ir kitais linksmais dirbiniais išgarsėjęs M. Gaubas į projektą buvo pakviestas kaip senbuvis. Šiemet jis tapo vyriausiu „gurgučiu“. Dar menantis pirmuosius bronzos liedinimo simpoziumus.

Menininkas tvirtina, esą projektas yra gera galimybė jauniems kūrėjams pasimokyti amato subtilybių, o svarbiausia – proga kurti ilgaamžius dalykus.

„Dabar daug kuriu iš plastiko, ledo, smėlio. Kuo toliau, tuo skulptūra labiau keičiasi. Skulptoriai dažniau kuria tai, kas laikina. Projektas „Gurgutis“ primena apie ilgalaikius dalykus ir amžinąsias vertybes. Tokie darbai išliks ilgam“, – LRT.lt viliasi M. Gaubas.

Šiuo metu Martynas triūsia prie pernai mirusio skulptoriaus Romo Kvinto darbų, kurių šis nespėjo užbaigti. Tikrosios skulptūros amatas, pasak M. Gaubo, šiuo metu galbūt ir nyksta. Tačiau apie tai jis svarsto optimistiškai.

„Nes manau, kad nykimas gali paskatinti priešingą reiškinį – tradicinio amato bumą. Atkreipkite dėmesį, kaip entuziastiškai jo ėmėsi mano jaunasis kolega M. Janušonis“, – pabrėžia M. Gaubas.

Martynas norėjęs išmėginti ką nors nauja, todėl pats sumanė „pažaisti“ blizgiais, poliruotais paviršiais. Pasitelkė aliuminį ir išliejo „Širdį“, subadytą kardais, rapyromis, peiliais.

„Lietuviškas religinis motyvas, viena vertus. Bet širdis labiau primena oro balioną. Subadytas jis vis tiek kyla, nesprogsta. Optimistinis darbas, sakyčiau“, – pabrėžia M. Gaubas.

Anot jo, „Gurgučio“ projektas rodo, kad kūrybinis darbas su tradicinėmis medžiagomis gali būti labai žaismingas. „Visai nebūtina siekti monumentalių rezultatų. Manau, čia surinkti žmonės sukūrė gana žaismingą parodą“, – svarstė skulptorius.

Išėjusio menininko atminimui

Šiemet projektu „Gurrrgutis 8/9“ taip pat bus paminėtas projekte nespėjusio sudalyvauti skulptoriaus Daliaus Drėgvos (1989–2019) atminimas. Bičiuliui kūrinį parodoje dedikuoja menininkas Tauras Kensminas.

Paties D. Drėgvos skulptūrą ir kitus darbus pristato trumpas grafikos dizainerės Rusnės Šimulynaitės videofilmas. Menininkas per 2016 metais rengtą parodą yra sakęs: „Kūryba man yra stiprių vidinių emocijų išraiška. Nemalonus prisiminimas asimiliuojasi su aplinka ir virsta kūriniu.“

Lauryno Skeisgielos fotografijoms kurti architektūriniai modeliai remiasi patirtimis, įgautomis dirbant šiuolaikinio meno lauke. Pirminė šio kūrinio „Dramblio kaulo bokštas“ paskirtis – padėti reflektuoti aplinką, joje vykstančius procesus.