Kultūra

2019.06.01 13:06

Irena Alperytė. Vaikų gynimo dienai, arba Z kartos pašlovinimas

Irena Alperytė, LRT RADIJO laida „Kultūros savaitė“, LRT.lt2019.06.01 13:06

Daug anksčiau nei buvo sukurtas terminas „influenceris“ ar „heiteris“, į sceną užlipo karta Z. Tai žmonės, gimę nuo 1995-ųjų iki 2010 metų. Tikri skaitmeniniai gyventojai: nuo ankstyvo amžiaus jie susidūrė su internetu, socialiniais tinklais ir mobiliomis sistemomis. Šis kontekstas pagimdė hiperkognityvinę kartą, kuri yra labai įgudusi gausių informacijos šaltinių rinkimo ir kryžminių nuorodų kaupimo bei integravimo srityse.

Įsigalint pasaulinei tinklaveikai, kartų pokyčiai gali tapti svarbesniais veiksniais, nei socialiniai ir ekonominiai skirtumai. Jaunimas tapo įtakingu madų diktuotoju bet kokio amžiaus ir pajamų žmonėms, taip pat ir tam, kaip žmonės vartoja ir sieja save su prekių ženklais. Neseniai „McKinsey“ mokslinių tyrimų agentūra, kurios specializacija yra vartojimo tendencijos, atliko tyrimą, kuriame nagrinėjama šios naujos kartos elgsena ir jos įtaka vartojimo modeliams Brazilijoje. Tyrimo tikslas buvo suprasti, kaip šios naujos Z kartos požiūriai gali paveikti platesnį gyventojų skaičių ir vartojimą apskritai. Rezultatai gana simptomiški ir Lietuvai.

Tyrimas atskleidė keturis pagrindinius „Z kartos“ elgesio modelius, kurie visi glūdi vienyje: šios kartos poreikyje ieškoti tiesos. „Genzeriai“ (iš anglų „generation Z“) vertina individualią raišką ir vengia etikečių. Jie gali mobilizuotis dėl įvairių priežasčių. Jie iš esmės tiki dialogo veiksmingumu sprendžiant konfliktus ir tobulinant pasaulį. Galiausiai jie priima sprendimus ir yra susiję su verslu labai analitiškai ir pragmatiškai. Štai kodėl mums genzeriai yra tikrasis informacijios šaltinis. Priešingai, nei ankstesnė karta – tūkstantmečio vaikai, kartais vadinami „mes“ karta, ekonominės gerovės ir dėmesio sau apologetai. Jos nariai yra idealistiškesni, labiau konfrontuojantys ir mažiau linkę priimti įvairius požiūrius.

Verslo įmonės turėtų būti susietos su trimis šios kartos mantromis: vartojimu kaip prieiga labiau nei turėjimu, vartojimu kaip asmeninės tapatybės išraiška, ir vartojimu kaip etinio apsisprendimo dalyku. Kartu su technologine pažanga ši kartų transformacija keičia vartotojų kraštovaizdį taip, kad peržengtume visus socialinius ir ekonominius skerspjūvius ir visą demografinę piramidę. Verslo įmonės turi permąstyti, kaip jos teikia vertę vartotojui, pritaiko gamybą individualizuotam požiūriui ir – labiau nei bet kada – praktikuoja tai, ką skelbia, kai sprendžia rinkodaros klausimus ir darbo etiką.

Kartas formuoja kontekstas, kuriame jos atsirado. Kūdikių bumas (baby-boom), taikomas gimusiems nuo 1940 iki 1959 m., buvo paniręs į Antrojo pasaulinio karo kontekstą ir geriausiai atstovavęs vartojimui kaip ideologijos išraiška. X karta (gimę 1960–1979 m.) garbino statusą, o tūkstantmečio vaikai (gimę 1980–94 m.) dievino patirtis. Z kartai, kaip matėme, pagrindinis vartojimo skatinimas yra tiesos ieškojimas tiek asmeninėje, tiek bendruomeninėje plotmėje. Ši karta jaučiasi patogiai, neturėdama tik vieno būdo būti savimi. Jos autentiškumo paieškos sukuria didesnę saviraiškos laisvę ir didesnį atvirumą skirtingų žmonių supratimui.

Pirmoji dimensija: neapibrėžta tapatybė

„Man labai patinka tai, kas yra unisex! Manau, absurdiška, kad parduotuvės ir prekių ženklai viską suskirsto į „vyrų“ ir „moterų“, – respondentė moteris, 22 m.

Tai individai, norintys eksperimentuoti su savo tapatybe ir galimybe formuoti savo asmenines tapatybes laikui bėgant. Šiuo atžvilgiu galime juos pavadinti „tapatybės nomadais“.

Šešiasdešimties procentų genzerių nuomone, tos pačios lyties poroms turėtų būti suteikta galimybė įsivaikinti vaikus – dešimčia procentinių punktų daugiau nei tarp kitų kartų.

Lyčių lygybė gali būti labiausiai dominuojanti kalbant apie „neapibrėžtą ID“, tačiau ji nėra vienintelė. Genzeriai visada yra „ryšio zonoje“. Kita vertus, septyni iš dešimties genzerių yra labiau orientuoti nei ankstesnės kartos atstovai žmogaus teisių srityje; kompetentingi klausimais, susijusiais su rasine ir etnine kilme; lesbiečių, gėjų, biseksualų ir transseksualų klausimais ir feminizmu.

Antroji savybė – komunaholikai („communaholic“), genzeriai priima daugelį skirtingų tiesų.
Jie neskiria draugų, su kuriais susitinka internete, nuo draugų fiziniame pasaulyje. Jie nuolat gyvena tarp bendruomenių, panaudodami aukštą mobiliųjų technologijų lygį. Genzeriai vertina internetines bendruomenes, nes šios leidžia skirtingų ekonominių aplinkybių žmonėms prisijungti ir mobilizuotis atstovaujant skirtingiems interesams. (Šešiasdešimt šeši procentai apklaustųjų mano, kad bendruomenes sukuria pretekstai ir interesai, o ne ekonominis pagrindas ar išsilavinimo lygis.)

Trečioji savybė – „dialogeris“. Tai gebėjimas suprasti skirtingas tiesas „Turime praktiškai toleruoti toleranciją, ir išmokti klausytis ir priimti skirtumus“, — respondentas vyras, 20 m..

Genzeris tiki dialogo galia.  Todėl šios kartos nariai linkę manyti, kad pokyčiai turi kilti iš dialogo. Dauguma tūkstantmečio vaikų bei X kartos ir kūdikių bumo atstovų mano, kad reikia kovoti su sistema, kad pakeistų pasaulį, palyginti su mažesne genzerių dalimi, kurių tikėjimas dialogu pabrėžia didelę individualios tapatybės vertę, stereotipų atmetimą ir didelį pragmatizmą. Tai mus įveda į ketvirtąjį pagrindinį genzerių požymį: realizmą.

Ketvirtoji savybė: „realistas“. Šešiasdešimt penki procentai „genzerių“ apklausoje teigė, kad itin vertina tai, kad patys susigaudo, kas vyksta aplink juos, ir kontroliuoja padėtį. Ši savarankiškai besimokančiųjų karta taip pat lengviau įsisavina žinias internete nei tradicinėse mokymosi institucijose.

Z kartos atstovai gerbia etiką. Dažniausiai jie gerai nusimano apie prekinius ženklus ir jų realijas. Septyniasdešimt procentų respondentų teigia, kad linkę pirkti produktus iš bendrovių, kurias jie laiko etiškomis. 63 proc. apklaustųjų teigė, kad draugų rekomendacijos yra patikimiausias šaltinis sužinoti apie produktus ir prekinius ženklus.

Jaunimas visuomet giliai veikia visuomenės tendencijas ir elgesį. Genzerių – pirmosios tikros skaitmeninių čiabuvių kartos – įtaka dabar spinduliuote spinduliuoja į išorę, ieškodama tiesos. Technologija jauniems žmonėms suteikė precedento neturintį ryšį tarp savęs pačių ir kitų gyventojų. Verslui šis pokytis suteiks tiek iššūkių, tiek ir patrauklių galimybių. Ir nepamirškite: pirmasis žingsnis yra atvirumas.

O užbaigsiu šį Z tautos pašlovinimą nedideliu savos kūrybos haiku, pagrįstu Z kartos retorika:

„La. Kwk.

La, nk.

Atvr snd?

Nzn. Ka tu?

Nk. Davai, atvrk.

K. Cya.“

Socialinių mokslų daktarės Irenos Alperytės komentaras skambėjo LRT RADIJO laidoje „Kultūros savaitė“


 

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.