Kultūra

2019.05.22 14:13

Istorinio Kauno tunelio lankytojai patys atsidūrė nepamirštamo įvykio epicentre

LRT.lt2019.05.22 14:13

Nuo vaikystės nyrimas traukiniu į Kauno geležinkelio tunelį buvo viena smagiausių akimirkų, paspalvinta laukimo, nekantros. Vagone įsižiebia šviesos, langus staiga užlieja tamsa, vienodu dažnumu sklaidoma blankių tunelio žiburėlių. Tačiau taip buvo seniai, labai seniai. O dabar radosi išskirtinė proga patiems pasivaikščioti daugiau kaip pusantro šimtmečio veikiančiu tuneliu – didžiuoju Kauno simboliu.

Gegužės 22-ąją kauniečiai ir miesto svečiai tapo unikalaus įvykio liudininkais – aplankė Kauno geležinkelio tunelį, kuris 16 valandų virto naujoviška ekspozicija. Specialiaisiais garso, šviesos ir vaizdo efektais perteikta statinio istorija.

Regis, susidomėjimo juo niekada netrūko. Tai įrodė ir šios dienos įvykiai prie Viaduko stotelės. Pasinaudoti proga, kuri galbūt daugiau nepasitaikys, ir pasižiūrėti į senąjį statinį iš vidaus miestelėnai ir atvykėliai rinkosi masiškai: pėsti, viešuoju transportu ar specialiai pažymėtais autobusais.

Daugiau tokios progos nepasitaikys

Ekspozicija prasidėjo nuo geležinkelio stoties pusės. Teritorijoje greta tunelio angos iškilo registracijos palapinės. Susirinkusieji, pavožti po statybininkų šalmais, 30 žmonių grupėmis kas 10 minučių leidosi į kone mistinę kelionę. Gidų lydima ekskursija truko kiek mažiau nei 30 minučių. Tuo metu laukiantieji palapinėse slėpėsi nuo kaitrios saulės, gaivinosi vandeniu.

Šviesų instaliacijomis, vaizdo projekcijomis ir muzikos garsais paroda seka tunelio istoriją. Statinio skliaute rodoma 30 archyvinių nuotraukų, įamžinusių jo statybas, sugriovimą, atstatymo darbus, 2009 metų rekonstrukcijos akimirkas.

Pasivaikščiojimui baigiantis per garsiakalbį dar kartą glaustai perteikiama tunelio istorija. Palemono pusėje laukia autobusai, kuriais ekskursantai gabenami į traukinių stotį.

„Nuolat sulaukdavome klausimų, ar būtų galima įeiti į tunelį, pasidairyti. Statinys įdomus savaime – istorinis, ilgaamžis. O dabar, tiesiant siaurąją „Rail Baltic“ vėžę ir sustabdžius eismą šia linija, radosi išskirtinė proga jį apžiūrėti. Tam turime 16 valandų“, – LRT.lt iš įvykio vietos pasakojo „Lietuvos geležinkelių“ Komunikacijos departamento projektų vadovas Domas Jurevičius.

Išties, inovatyvi ekspozicija, išskleista per visą tunelio ilgį (1280 metrų) veiks tik 16 valandų. Mat įgyvendinant projektą „Rail Baltica“ tunelyje jau kitą dieną, gegužės 23-iąją, jame prasidės europinio geležinkelio statybos darbai. Bus įrengtas sugretintas europinės ir plačiosios vėžės geležinkelis – tokį techninį sprendimą tunelyje Kaunas turės vienintelis pasaulyje.

„Kauno geležinkelio tuneliu kasdien traukiniais pravažiuoja per 15 tūkst. keleivių. Tačiau vaikščioti po jį draudžiama, nes tai strateginis objektas. Ekskursijų būna itin retai, o renginių apskritai nėra buvę. Todėl naudodamiesi eismo pertrauka, nusprendėme sukurti įsimintiną istorinę pažintį su tuneliu“, – žiniasklaidai išplatintame pranešime sakė „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktoriaus Mantas Bartuška.

Po Aukštųjų Šančių kalva

Kauno geležinkelio tunelio – miesto simbolio – istorija trunka jau 158 metus. Dabar jis vienas seniausių veikiančių tokių statinių Europoje ir vienintelis iki šiol veikiantis Baltijos šalyse.

Po Aukštųjų Šančių kalva iškastas objektas pastatytas tarp 1859 ir 1861 metų. Jame įrengta natūrali ventiliacija, kai paprastai ji būna dirbtinė. Dėl nuolydžio susidarantis skersvėjis išpūsdavo arba ištraukdavo traukinio dūmus.

Tunelio statybai buvo pasamdyta firma „Ernest Gouin et Cie“ iš Paryžiaus. Šachtas ir galerijas iškasė vokiečių ir prancūzų šachtininkai – juos samdyti buvo pigiau nei patirties neturinčius vietinius. ​Nors matavimui naudotos labai paprastos priemonės – liniuotės ir virvės, tunelis buvo pastatytas labai tiksliai.

1944 metais atsitraukdama vokiečių kariuomenė tunelį susprogdino, panaudodama net septynis vagonus sprogmenų. Kadangi tunelis buvo strategiškai svarbus, sovietinė kariuomenė jį atstatė.

Nors tunelis mena daugiau kaip pusantro šimtmečio, jame įdiegtos modernios technologijos: elektrifikavimo ir signalizacijos sistemos, kontaktinių tinklų sistema, priešgaisrinė įranga, telekomunikacijos.

Sumontuota ir šiuolaikiška vandens aptikimo sistema, milimetro tikslumu rodanti vandens lygį už tunelio sienų. Po bėgiais paklotas specialus kilimas, kuris išsiliejus naftos produktams apsaugotų gruntinius vandenis.