Kultūra

2019.05.13 21:21

„Eurovizijos“ liūtas įsibėgėja, o Venecijos – jau čia: gerbėjai pasitiko meno bienalės herojus

Mindaugas Klusas, LRT.lt2019.05.13 21:21

Pirmadienio vakarą Vilniaus oro uoste leidosi lėktuvas iš Milano, atskraidinęs šiuolaikinės operos-performanso „Saulė ir jūra (Marina)“ atlikėjus ir solistus. Menininkių Rugilės Barzdžiukaitės, Vaivos Grainytės ir Linos Lapelytės kūrinys Venecijos meno bienalėje pelnė prestižinį apdovanojimą – „Auksinį liūtą“, tokiu pat prestižiniu paversdamas nacionalinį Lietuvos paviljoną.

Ištikimiausi meno gerbėjai būriavosi oro uosto laukimo salėje. Jie atvažiavo pamatyti Venecijos didvyrių ir jų atgabentos Auksinio liūto statulėlės. Ją rankose laikė operos sėkmės „talismanai“ – solistės Auksė ir Saulė Dovydėnaitės. 

Pasitikti grįžusiųjų ir pasidalyti su jais džiaugsmo akimirkomis atvyko ir viena operos autorių Vaiva Grainytė, į Lietuvą parskridusi vakar.

Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius įteikė 50 tūkst. eurų projektui „Saulė ir jūra (Marina)“, taip padengdamas lėšų deficitą.

Dar kartą pasveikinti su sėkme pas atlikėjus atėjo kultūros ministras Mindaugas Kvietkauskas, politikė Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė. 

Lietuvos nacionalinis paviljonas 58-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje buvo įvertintas aukščiausiu apdovanojimu – „Auksiniu liūtu“. Tokio įvertinimo mūsų šalis sulaukė pirmą kartą.

Šiuolaikinės operos „Saulė ir jūra (Marina)“ kūrėjos buvo įvertintos „už eksperimentinę dvasią ir netikėtą nacionalinio paviljono reprezentavimą“.

Šeštadienį, gegužės 11-ąją, režisierė R. Barzdžiukaitė, rašytoja V. Grainytė ir kompozitorė L. Lapelytė sukūrė tikrą sensaciją.

Sveikinimų šūksniai užtvindė socialinius tinklus, Lietuvos paviljonas atsidūrė pasaulio žiniasklaidos dėmesio centre. Džiugi netikėtos pergalės nuotaika neatslūgo net prezidento rinkimų dieną.

Taip pat skaitykite

Venecijos meno bienalėje, vos atsidaręs, Lietuvos paviljonas sulaukė neįtikėtino skaičiaus lankytojų.

Dar prieš oficialų renginio atidarymą šalies paviljonas imtas liaupsinti Italijos ir pasaulio žiniasklaidoje. Rašyta, kad „performansai kaip šis – deimantai, trapiausia meno forma.“

Lietuvos paviljoną į rekomenduojamų pamatyti sąrašą įtraukė tokie prestižiniai meno leidiniai kaip „Frieze“ ir „The Art Newspaper“. O po specialios kūrinio peržiūros žiniasklaidai, „The New York Times“ Europos kultūros temų redaktorius Matthew Andersonas socialiniame tinkle „Twitter“ paskelbė, kad Lietuvos paviljonas yra jo favoritas.

Taip pat skaitykite

Nors didelę dalį finansavimo Lietuvos paviljonui yra skyrusi Lietuvos kultūros taryba, jo nepakanka, todėl trūkstamos lėšos renkamos sutelktinio finansavimo platformoje.

R. Barzdžiukaitė, V. Grainytė ir L. Lapelytė pirmą bendrą kūrinį – šiuolaikinę operą „Geros dienos!“ – sukūrė 2011-aisiais, o 2013 metais parodė teatro festivalyje „Sirenos“.

Taip pat skaitykite

Jau pirmasis menininkių darbas pelnė 6 prestižinius apdovanojimus, kūrinys pristatytas pasauliniuose muzikos, teatro ir operos festivaliuose: JAV, Kinijoje, Vokietijoje, Šveicarijoje, Nyderlanduose, Portugalijoje, Estijoje, Latvijoje, Rusijoje, Ukrainoje bei daugiau nei 10 tarptautinių teatro festivalių Prancūzijoje.

2013 metais tarptautinis teatro institutas (ITI) operą „Geros dienos!“ atrinko į konkurso „Music Theatre NOW“ finalą (Scenos menų bienalė, Jončiopingas, Švedija), spektaklis įvertintas „Globe Teana-Theatre Observation“ prizu.

Taip pat skaitykite

2014 metais opera apdovanota Auksiniu scenos kryžiumi kaip geriausias 2013-ųjų lietuvių autorių pastatymas. Opera transliuota BBC Radio 3 ir Lietuvos nacionalinio radijo eteryje.