Kultūra

2019.04.26 15:44

Pakviesk juos į Nacionalinę operą – ir iš nieko rasis grožis

LRT.lt2019.04.26 15:44

Šiandien, ryt ir ateinantį antradienį (30 d.) Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre žiūrovai pirmąkart išvys tris itin skirtingus vienaveiksmius „Baletų triptiko“ spektaklius. Juos sukūrė jauni lietuvių choreografai Živilė Baikštytė, Edita Stundytė ir Martynas Rimeikis, rašoma teatro pranešime spaudai.

Premjeros spaudos konferencijoje kalbėjusi LNOBT baleto direktorė Rūta Butvilienė pabrėžė, kad „Baletų triptiko“ choreografų kelias į didžiąją sceną prasidėjo „Kūrybinio impulso“ pasirodymuose. „Tad visų jų kūrybos krikšto tėvu pavadinčiau „Kūrybinio impulso“ projekto iniciatorių, LNOBT baleto meno vadovą Krzysztofą Pastorą“, – akcentavo R. Butvilienė.

„Gavęs pasiūlymą kurti vienaveiksmį baletą, klausiau savęs, kokios temos mane patį jaudina, kas man atrodo svarbu šiuo metu. Atsakymą radau norvegų antropologo Thomaso Hyllando Erikseno knygoje „Akimirkos tironija“, itin tiksliai įvardijančioje mūsų laiką. Radiniai įkvėpė šias mintis perkelti į sceną“, – teigia daugiausiai patirties iš „Baletų triptiko“ choreografų turintis choreografas Martynas Rimeikis.

Spektaklį „Dienos, minutės“ jam padėjo kurti kompozitorė Marija Paškevičiūtė, scenografas Marijus Jacovskis ir kostiumų dailininkė Elvita Brazdylytė.

Choreografė Edita Stundytė istoriją apie Aušvico koncentracijos stovykloje budeliams narsiai pasipriešinusią baleto šokėją Franceską Mann atrado jau gavusi siūlymą statyti spektaklį „Baletų triptikui“.

„Didvyriškas šios šokėjos poelgis mane sužavėjo. Pradėjau mąstyti, kaip šią istoriją pristatyti scenoje. Pasirinkau „teatro teatre“ principą: spektaklio veikėją regėsime šokančią Varšuvos Didžiajame teatre, vėliau – geto teatro scenoje, o baigsime spektaklį jos paskutiniuoju „pasirodymu“ dujų kameros prieangyje“, – pasakojo E. Stundytė.

Muziką jos spektakliui „Franceska Mann“ kūrė kompozitorius Anatolijus Šenderovas, kostiumus – buvusi balerina Jelena Lebedeva, vaizdo projekcijas – dailininkas Imantas Boiko. Šiame spektaklyje išgirsime ir gyvas perkusininko Arkadijaus Gotesmano improvizacijas.

Kompozitorius Antanas Jasenka, rašęs muziką choreografės Živilės Baikštytės spektakliui „Pradžioje nebuvo nieko“, teigia, esą esminis šio kūrinio pasakojimas – apie tai, kaip iš nieko randasi grožis.

„Nors esu laikomas aršių elektroninės muzikos eksperimentų autoriumi, šiuo atveju neatsispyriau pagundai pasitelkti teatro simfoninį orkestrą. Nes tikiu, kad visa, kas mus supa, turi būti gražu“, – kalbėjo A. Jasenka.

Simfoniniam orkestrui diriguos Modestas Barkauskas, vokalines kūrinio partijas atliks operos solistai Joana Gedmintaitė, Rafailas Karpis ir Tomas Pavilionis. Scenografiją ir kostiumus spektakliui „Pradžioje nebuvo nieko“ sukūrė dailininkė Giedrė Brazytė, vaizdo projekcijas – dailininkas Mantas Bardauskas.

Nesuskubę pamatyti premjerinių spektaklių galės atsigriebti rugsėjį.