Kultūra

2019.04.16 12:12

Gelūnas apie liepsnų pasiglemžtą Paryžiaus katedrą: būtų gražu, jei prie atstatymo prisidėtų ir lietuviai

Modesta Gaučaitė, LRT.lt2019.04.16 12:12

Pirmadienį visą pasaulį apskriejo liepsnose skendinčios Paryžiaus Švč. Dievo motinos katedros nuotraukos. Istorinio paminklo tragedija nepaliko abejingų visame pasaulyje, taip pat ir Lietuvoje. Ne vienerius metus Paryžiuje dirbęs Lietuvos dailės muziejaus direktorius Arūnas Gelūnas tikina, kad šis statinys – kur kas daugiau nei tik bažnyčia.

„Ši katedra prancūzams ir turbūt didele dalimi visam krikščioniškam pasauliui simbolizuoja pačią krikščionybę ir civilizacijos ištakas. Île de la Cité (liet. – Sitės sala) Senos upėje, kurioje stovi katedra, yra Paryžiaus istorinis centras, istorinės ištakos. Kai skaitome apie Paryžiaus istoriją, kaip jis buvo statomas, sužinome, kad būtent ši sala, kur šiandien stovi Dievo motinos katedra, yra prancūziškos civilizacijos pradžių pradžia“, – kalbėjo Dailės muziejaus direktorius.

A. Gelūno teigimu, kai dega toks objektas, dega žymiai daugiau nei kokia nors konkreti bažnyčia. Pasak A. Gelūno, nuostabių gotikinio stiliaus bažnyčių yra ir daugiau, bet Paryžiuje esanti Švč. Dievo motinos katedra yra ir istorinės bei kultūros ištakos, ir simbolinis dvasinis tiek prancūziškojo, tiek krikščioniškojo pasaulio centras.

„Ne veltui Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas vakar „Twitter“ rašė, kad sudegė dalis mūsų visų. Turbūt ne tik prancūzų, bet ir tų, kurie gėrėjosi tuo pasauliu, Paryžiumi, kaip tam tikros pasaulio kultūros sostinės vaizdiniu. Tai – labai simbolinis statinys, kur kas daugiau nei tik bažnyčia“, – apie Švč. Dievo motinos katedrą kalbėjo A. Gelūnas.

Tiki visišku katedros atstatymu

Paklaustas, kuo ši katedra išsiskiria iš kitų, jis pažymėjo, kad tai – pakankamai ankstyvos gotikos statinys su sunkiasvoriais bokštais. Anot Dailės muziejaus direktoriaus, statinio stilius siejasi ir su sunkia bei niūra romanika.

„Tipiška gotika yra labai aukštų bokštų, aukštomis bokštų smailėmis. Tai galbūt simbolizavo vakar nelemtai sudegęs ir nuvirtęs špilis, esantis galinėje katedros dalyje. Kaip savo rūšies katedra, aišku, pasižymi įstabiu interjeru, garsia portalo rozete, nuostabiomis skulptūromis. Šis statinys – ištisas gotikos meno vadovėlis“, – komentavo A. Gelūnas.

Tiesa, jis negalėjo plačiau pakomentuoti, kokie meno kūriniai buvo gaisrą išgyvenusioje katedroje, nes gotikos meno meistrai dažniausiai likdavo anonimais. Kaip kalbėjo muziejaus vadovas, tuo metu žmonės dirbo ir savo talentą skyrė Viešpačiui, todėl daugelio jų vardų tiesiog neišliko.

Pašnekovas pasidžiaugė, kad dalis Švč. Dievo motinos katedroje buvusių skulptūrų renovacijos metu buvo perkelta į saugyklas, todėl buvo apsaugotos nuo liepsnos liežuvių.

Taip pat skaitykite

Įspūdingo grožio katedra buvo pradėta statyti 1193-aisiais, o statybos baigtos 1345-aisiais. Iš karto po to, kai ją pirmadienį apniko liepsnos, Prancūzijos valdžia pareiškė, kad istorinį statinį bus siekiama atstatyti. A. Gelūnas sakė neabejojantis, kad šiuolaikinių technologijų pagalba bus galima visiškai atkurti tai, kas prarasta.

Be to, Dailės muziejaus direktorius pasakojo gavęs jauno kolegos filosofo žinutę, kuris sakė norintis inicijuoti simbolinę paramos akciją ir Lietuvoje: „Visiškai nesakant, kad Prancūzijai truktų lėšų tokiam atstatymui. Jų, žinoma, yra pakankamai, neabejoju, kad aukos ir privatūs žmonės, ir verslas, o atstatymas bus toks spartus, koks gali būti.

Specialus „Laba diena, Lietuva“ reportažas: Paryžiaus istorinio simbolio tragedijos atgarsiai

Bet būtų gražu Lietuvos kultūrai, Vakarų krikščionybei, kad neabejingi žmonės akcijomis, dėmesingumu ir sąmoningumu prisidėtų prie to.“