captcha

Jūsų klausimas priimtas

VU psichologai siūlo su stresu kovoti internete

Trečiadienį pradėjo veikti Vilniaus universiteto (VU) psichologų sukurta pirmoji Lietuvoje nemokama internetinė streso valdymo programa BADI. Anot vieno iš programos kūrėjų VU Filosofijos fakulteto daktaro Paliaus Skruibio, programos esmė – teikti pagalbą be psichologų įsikišimo.
A. Ufarto (BFL) nuotr.
A. Ufarto (BFL) nuotr.

– Svetainė pristatoma taip: žmonės, patiriantys įvairaus pobūdžio psichologinių sunkumų, patys galės mokytis įveikti stresą internete. Kas tai bus?

– Tai bus užduotys, pratimai, kurių iš viso yra 12. Prie programos prisijungęs žmogus gali pasirinkti vieną ar kelis pratimus, kurie jam atrodo tinkamiausi. Pratimai skirti, kad būtų sumažinta patiriama įtampa.

– Koks šios paslaugos privalumas?

– Kartais nėra būtina profesionalo pagalba arba žmogus nedrįsta jos kreiptis, bijo arba neturi galimybės to daryti. Žinome, kad psichologinės pagalbos prieinamumas nedidelis. Kai stresas nėra pasiekęs klinikinių problemų lygmens, žmogus gali pats ieškoti būdų, kaip jį įveikti. Ir žmonės iš tikrųjų tai daro – internete ieško rekomendacijų, patarimų ir t. t.

Šios programos išskirtinumas ir privalumas – tai nėra bet kokie patarimai ar pratimai. Tai mokslu pagrįsti pasiteisinę pratimai. Todėl žmogus gali būti ramus, kad daro tai, kas pagrįsta ir kas padeda spręsti problemą, kai trūksta psichologinių paslaugų.

– Ar vis dėlto nemanote, kad streso kamuojamas žmogus turi išsikalbėti, jausti savo klausytoją? Galbūt tokiu klausytoju ir pasitikėjimas būtų didesnis?

– Jokiu būdu nepriešinčiau šių dalykų. Man atrodo, kad ir viena, ir kita labai svarbu. Be jokios abejonės, išsikalbėti, kalbėtis su artimu ar kartais nepažįstamu žmogumi, profesionalu tikrai svarbu. To niekas niekada nepakeis. [...] Bet tam tikri pratimai, užduotys gali padėti žmogui sumažinti patiriamą stresą, įtampą. Kodėl tokia galimybe nepasinaudoti? Nesiekiama pakeisti gyvo bendravimo, siekiama duoti papildomų galimybių.

– Minėjote, kad programoje yra 12 pratimų. Vienam reikės 5–15 minučių. Kokiu principu atrinkti šie pratimai?

– Rinkomės remdamiesi principu, kad pratimai apimtų kelias skirtingas sritis: santykius, laiką, žmogaus kūną. Taip pat buvo siekiama, kad apie juos būtų mokslinės informacijos, kad jie būtų pasiteisinę ir padėtų sumažinti įtampą.

– Psichologas Evaldas Kazlauskas sakė, kad programa maksimaliai atitiks lietuvių poreikius. Ar lietuvių poreikiai kuo nors ypatingi?

–  Iš anksto to negalime pasakyti. Svarbu paminėti, kad tai – projekto dalis. Programa nemokamai prieinama internetu. Žmonės, kurie ten dalyvaus, taip pat dalyvaus ir moksliniame tyrime. Jo tikslas – nustatyti, kas veikia efektyviausiai, kas – mažiau efektyviai. Orientuodamiesi į mokslinio tyrimo rezultatus, galėsime programą tobulinti ir priderinti taip, kad ji iš tikrųjų būtų mums tinkamiausia.

– Šis projektas laikinas ar nuolatinis?

– Jeigu jis pasiteisins, planuojame, kad projektas išliktų ilgesnį laiką, nes jam nereikia palaikymo, papildomų resursų. Iš esmės užtenka, kad toje svetainėje žmonės galėtų užsiregistruoti, išbandyti ir paslaugas taikyti jiems patogiu laiku, skirti tiek laiko, kiek jiems norisi, patogioje vietoje su kompiuteriu, išmaniuoju telefonu.

– Paminėjote, kad reikia užsiregistruoti. O jei žmogus norės išlikti nežinomas ir jam svarbu anonimiškumas?

– Užsiregistruoti reiškia susikurti paskyrą, bet visiškai nesvarbu, kokiu vardu ar slapyvardžiu. Asmeniniai duomenys tikrai nėra svarbūs. Norėdamas žmogus gali išsaugoti anonimiškumą ir jam nereikia atskleisti kažko, ko jis nenori.

– Ar svetainėje bus galimybė konsultuotis su psichologu: žmogus parašo apie savo patirtą stresą, aplinkybes, o psichologas jam padeda?

– Ne. Šio projekto esmė – orientuotis į pagalbą be psichologo dalyvavimo. Tyrime dalyvaujantys žmonės atsitiktinai bus suskirstyti į dvi grupes. Vienoje jų psichologų apskritai nebus, kitoje grupėje psichologas turės galimybę pakomentuoti užduočių atlikimą. Bet tai nebus psichologinė pagalba – labiau psichologo pagalbinis dalyvavimas.

– Sakote, kad streso situacijas išgyvenantys žmonės dažnai gali padėti patys sau. Kokie efektyviausi streso valdymo būdai?

– Jų yra labai daug ir skirtingų. [...] Savo programoje daugiausia orientuojamės į įvairias kvėpavimo technikas, taip pat tokias, kurios padeda neužstrigti jausmuose ar mintyse.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Kalba Vilnius

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...