Gyvenimas

2019.04.01 12:30

Neapsigauk pirkdamas internete: daugiausiai pavojų – socialiniame tinkle

LRT TELEVIZIJOS laida „Labas rytas, Lietuva“2019.04.01 12:30

„Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) nelabai gali padėti, jei įsigijote daiktą iš savo veiklos neužregistravusio pardavėjo. Dažniausiai tokie atvejai susiję su prekyba socialiniuose tinkluose. Ginčus su fiziniais asmenimis sprendžia bendrosios kompetencijos teismai“, – LIETUVOS TELEVIZIJOS laidai „Labas rytas, Lietuva“ sako VVTAT direktorė Neringa Ulbaitė. Ši savaitė skelbiama apgavysčių internete prevencijos savaite #Neapsigaukinternete.

„Atsižvelgdami į tai, kad internetinė prekyba įgauna pagreitį, o prekes ir paslaugas vartotojai vis dažniau perka internetu, nutarėme būtent šiai temai skirti daugiau dėmesio, – pasakoja N. Ulbaitė. – Kuo daugiau žmonės perka, tuo daugiau skundžiasi. Palyginti su 2016 m., vartotojų skundų padaugėjo nuo 24 iki beveik 30 proc. visų tarnybos gaunamų skundų.“

Dažniausiai vartotojai nepatenkinti lieka todėl, kad negauna įsigytų prekių. Nors prekių pristatymo laikas skiriasi, paprastai pardavėjas prekes turėtu pristatyti vėliausiai per 30 dienų. Jei taip nenutinka, vartotojai sunerimsta ir pradeda domėtis, ar nebuvo apgauti. 

„Pirmiausia vartotojai turėtų atkreipti dėmesį ar internetinėje parduotuvėje nurodyti pardavėjo kontaktiniai duomenys (telefono numeris, elektroninis paštas, buveinės adresas, registracijos numeris, rekvizitai). Į tai būtina atkreipti dėmesį dar prieš perkant“, – įspėja N. Ulbaitė.

Jos teigimu, vartotojai neretai skundžiasi prastos kokybės prekėmis, ypač drabužiais ar avalyne, o taip pat todėl, kad negali surasti pardavėjo, tai ypač dažnai nutinka, kai prekės ar paslaugos yra perkamos socialiniame tinkle.

„Pirkėjai nesidomi, ar pardavėjas apskritai yra registravęs savo veiklą, kokia produkcija jis prekiauja ir pan. Tokiu atveju mūsų tarnyba nelabai gali padėti, nes panašius ginčus su fiziniais asmenimis reikia spręsti bendrosios komepetencijos teismuose. Mūsų tarnyba ginčus nagrinėja tik tada, kai prekės įsigyjamos iš verslininko (asmens, kuris nuolat užsiima komercine veikla.)“, – sako VVTAT direktorė.

Ji patikina, kad pateikti skundą kur kas paprasčiau nei gali pasirodyti: tereikia užpildyti nesudėtingą formą, kurią galite pateikti paštu ar internetu, prisijungus prie vartotojų teisių informacinės sistemos (VTIS).

Kiek trunka procesas, priklauso nuo ginčo sudėtingumo, tačiau N. Ulbaitė patikina, kad dauguma (praėjusių metų duomenimis, apie 54 proc.) ginčių su VVTAT pagalba baigiasi abiejų šalių susitaikymu. „Tai rodo, kad verslininkai, kad verslininkai galėtų iškart bandyti susitarti su klientais, tuomet ir skundų paraiškų VVTAT sulauktų mažiau“, – svarsto N. Ulbaitė.

Išsamiau – vaizdo įraše. 

Labas rytas, Lietuva II dalis