Gyvenimas

2019.03.24 21:10

Jei kankina nemalonūs pilvo pojūčiai, daktaras Unikauskas siūlo išbandyti šį 2 savaičių planą

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.03.24 21:10

„Kasdienis pilvo pūtimas, spazmai ar tokie negalavimai, kaip dirgliosios žarnos sindromas, lėtinės skrandžio ligos, gali gerokai apsunkinti gyvenimą. Šios problemos gana dažnos, tačiau jas išspręsti galima visai paprastai“, – LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ teigia Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Jis siūlo išbandyti vos 2 savaičių planą, kuris padės ne tik išsiaiškinti diskomforto priežastis, bet ir atsikratyti gyvenimą kartinančių jausmų.

Daktaro teigimu, žarnyno sutrikimo priežasčiai nustatyti užteks vos trijų žingsnių – atsisakyti, papildyti, atkurti: „Dauguma panašių žarnyno planų trunka 12 savaičių, o šis – vos dvi. Rekomenduoju pabandyti kiekvienam, kuris nors kartą po valgio yra pajutęs minėtus požymius.“

Pirmas žingsnis – atsisakymas

„Iš pradžių iš meniu išimame tam tikrus produktus, vėliau juos grąžiname ir stebime žarnyno reakciją“, – sako A. Unikauskas.

Pirmąją savaitę reikėtų atsisakyti šių produktų: pieno, makaronų (glitimo), grūdų (kviečių, rugių, miežių), sojos padažo, pupelių, kiaušinių, žemės riešutų.

„Pieno produktai sukelia virškinimo sunkumų dėl įvairių priežasčių: laktozės, alergenų. Grūdai sunkiai virškinami, nuo jų kaupiasi dujos. Glitimas kai kuriems – vienas iš didžiausių žarnyno priešų. Sojų padažas – stiprus alergenas, dirginantis jūsų žarnyną. Pupelės ne tik pučia pilvą, bet ir yra sunkiai virškinamos, o kiaušiniai turi alergizuojančių baltymų ir gali sutrikdyti žarnyno veiklą“, – aiškina medikas.

Kai kurie žmonės, pasak jo, toleruoja visus šiuos produktus, bet tie, kuriuos kankina žarnyno problemos, turi pamėginti atsisakyti išvardintų produktų ir jų nevalgyti vos vieną savaitę. „Po savaitės juos vėl reikėtų grąžinti į mitybą, bet ne staigiai, o pamažu, kad pamatytume, kaip organizmas reaguoja“, – pasakoja profesorius.

Pavyzdžiui, į racioną grąžinti:

– pirmadienį – pieno produktus,

– antradienį – glitimą,

– trečiadienį – grūdus,

– ketvirtadienį – soją,

– penktadienį – pupeles,

– šeštadienį – kiaušinius,

– sekmadienį – žemės riešutus.

„Per šią savaitę ir paaiškės, kurie produktai iš tiesų dirgina žarnyną. Jų reikės atsisakyti visiškai“, – apibendrina A. Unikauskas.

Antras žingsnis – papildymas

Reikės kai kuriais maisto produktais papildyti savo mitybą. „Daugelis žino, kad geram žarnyno darbui reikia probiotikų, bet organizmui reikia ir prebiotikų“, – sako gydytojas. Probiotikų gausite iš raugintų daržovių, prebiotikų – česnakų, porų.

Trečias žingsnis – atkūrimas

Žarnyno pusiausvyros sugrąžinimas yra neatsiejama šio plano dalis – yra daugybė žarnynui palankių maisto produktų ir maistinių medžiagų, kurių negalima pamiršti, sako A. Unikauskas.

Žarnynui itin naudinga:

– omega-3 riebalų rūgštys, pasižyminčios uždegimo slopinamuoju poveikiu: jų gausite iš skumbrės, lašišos, sardinių,

– glutaminas (ne glutamatas!) – galinga aminorūgštis: jo gausu kopūstuose, mėsoje ir gyvulinės kilmės produktuose,

– ciberžolė malšina uždegimą žarnyne,

– kokosų aliejuje yra laurų rūgšties, pasižyminčios stipriu grybelio slopinamuoju poveikiu,

– moliūgų sėklose gausu cinko, reikalingo imuninei sistemai ir normaliai virškinimo fermentų veiklai palaikyti.

Šis planas ne tik padės nustatyti, dėl kokių priežasčių jaučiatės nemaloniai, bet ir šių neigiamų jausmų atsikratyti – svarbiausia stebėti savo organizmą ir reaguoti į jo siunčiamus signalus.

„Pilvo pūtimas ar raižymas nėra natūralus dalykas, kurį galima ignoruoti. Tai rimtas signalas, kad reikia keisti savo mitybą“, – pažymi A. Unikauskas.

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro Kankina nemalonūs pilvo pojūčiai? 2 savaičių priežasties nustatymo planas. Alyvuogės: kūnui, grožiui ir sveikatai.

 

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.