Gyvenimas

2019.03.14 20:55

Daktaras Unikauskas: lietuviai renkasi mažiausiai vitaminų turinčias salotas

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.03.14 20:55

Parduotuvių lentynos lūžta nuo salotų įvairovės ir gausos, tačiau, ar lietuviai žino, kokias salotas pirkti ir valgyti, kad gautų kuo daugiau vitaminų ir kitų naudingų medžiagų? LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas tikina – ant lietuviško stalo dažniausiai atsiduriančios žaliosios salotos nėra geriausias pasirinkimas. Taip pat gydytojas perspėja nevalgyti tų pačių salotų nuolat. „Mityboje monotonija – blogiausia, kas gali būti“, – teigia jis.

Anot A. Unikausko, parduotuvių lentynose vis galime pamatyti naujų, dar nematytų daržovių, tačiau perkame tas pačias, mums įprastas salotas: „Lietuvoje prekiaujama daugiau kaip 20 skirtingų rūšių salotų – pasirinkimas toks didelis, kad galėtume valgyti skirtingas ištisus metus, kiekvieną kartą gauti vis kitų naudingų medžiagų.“

Salotos – vienų mėgstamos, kitų ne itin, tačiau bet kokiu atveju itin naudingos, gausios vitaminų A, K, C, folio rūgšties, kalio ir fosforo. Kad būtų lengviau išsirinkti, kokias salotas pirkti, auginti ir valgyti, gydytojas A. Unikauskas nurodė, kuo kiekviena salotos rūšis vertinga žmogaus organizmui.

Lapininį kopūstą galima tituluoti salotų karaliumi. Ši daržovė turi daugiausia vitamino K, C, kalio ir fosforo.

– Vitaminas K1 gerina kraujo krešėjimą, vitaminas K2 naudingas kaulams.

– Vitaminas C – antioksidantas, kovojantis su uždegimais, taip pat jis naudingas odai, kad ši galėtų gaminti kalogeną.

– Kalis suteikia energijos, reguliuoja nervinius impulsus, skatina žarnų judesius (peristaltiką), taip pat padeda palaikyti skysčių balansą.

– Fosforas formuoja ir palaiko kaulų ir dantų struktūrą, yra DNR sudėtinė dalis, palaiko organizmo šarmų ir rūgščių balansą, pagreitina kaulų lūžių gijimą.

Romaninėse salotose daugiausia folio rūgšties, atsakingos už baltymų gamybą ir ląstelių atsinaujinimą. Atsinaujiname naktį, kai miegame, – jeigu nemiegame, neatsistatome, tikina A. Unikauskas.

Kopūstas turi mažiausiai išvardytų vitaminų, bet daugiausiai vitamino C, o špinatai pirmauja pagal vitamino A kiekį. Vitaminas A naudingas akių ir odos sveikatai, nors reikia pasakyti, kad salotose tai nėra grynas vitaminas A – tai previtaminas, iš kurio organizmas pasigamina vitamino A“, – sako jis.

Tradicines žaliąsias salotas visi gerai žino, ant lietuvių stalo jos atsiduria dažniausiai, tačiau, pasak A. Unikausko, iš visų salotų jos turi mažiausiai išvardytų vitaminų. „Tačiau jos jų vis tiek turi, nereikia galvoti, kad jos nėra naudingos“, – tikina gydytojas.

Vis dėlto, anot jo, galima pasakyti, kad iš visų parduotuvėje esančių salotų renkamės mažiausiai vertingas. Gydytojo įsitikinimu, mityboje monotonija – blogiausia, kas gali būti.

„Vasara – salotų metas. Jeigu vasarą kiekvieną dieną valgysite tas pačias salotas, vargu, ar tai geriausias pasirinkimas. Būtų daug geriau, jei jas kaitaliotumėte – tada tikrai gautumėte visko“, – aiškina A. Unikauskas.

Laidoje šefas Alfas Ivanauskas patarė, kaip paruošti lapinius kopūstus, kad jie nebūtų tokie kieti, taip pat pateikė receptą, kaip paprastai pasigaminti skanių ir nenuobodžių patiekalų su salotomis.

Parengė Indrė Česnauskaitė.