Gyvenimas

2019.03.01 22:22

Vitaminai odai: ką valgyti, kad ilgiau atrodytume jauni

Gamta jūsų oda ir plaukais rūpinasi iki 20-ojo gimtadienio, o kaip ji atrodys vėliau, priklauso tik nuo jūsų pačių, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ sako Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Gera odos būklė, jo teigimu, palaikoma iš vidaus ir čia labai svarbūs vitaminai, kurių galime gauti iš daugelio pamėgtų produktų, pavyzdžiui, avokadų ar kaiušinių.

„Kai pradedame kalbėti apie odos „drėkinimą“ ar „maitinimą“ daugelis įsivaizduoja kremą ar serumą. Tačiau oda – didžiausias organas, tikrasis mūsų vidinės sveikatos atspindys, ir mes esame tai ir atrodome taip, kaip mūsų lėkštės turinys. Odą dauguma prižiūri iš išorės, pamiršdami, kad ji formuojasi iš vidaus ir jos būklė palaikoma iš vidaus. Vidus yra esmė, išorė yra kosmetika.“, – tvirtina gydytojas.

Tarp šių vidinių geros odos būklės sąlygų labai svarbūs yra vitaminai. Jie padeda išlaikyti odos elastingumą, skatina ląstelių regeneraciją, apsaugo nuo strijų ir celiulito.

Anot profesoriaus, vitaminas D padeda odos ląstelėms daugintis ir augti, o jo šaltiniai – saulė, lašišos, menkių kepenėlės.

Odai taip pat reikalingas biotinas – vandenyje tirpus vitaminas B7. Nors mokslininkai vis dar aiškinasi šio vitamino efektyvumą jūsų plaukams, odai ir nagams, aišku, kad jo trūkumas gali pakenkti jūsų odai. Jei trūkstą biotino, A. Unikauskas pataria į savo mitybą įtraukti kepenėles, kiaušinius, sūrį.

„Vienas tyrimas įrodė, kad vitaminas A jau per tris mėnesius sumažino spuogų atsiradimą. Kitas tyrimas nustatė, kad retinolis, vitamino A darinys, gali būti veiksmingas kovojant su odos raukšlėmis, – sako gydytojas. – Jo gausu morkose, jautienoje ir kiaušinio trynyje. Tačiau būkite atsargūs – perdozuoti šio vitamino pavojinga.“

Odai taip pat svarbus vitaminas C. Jis puikiai žinomas dėl savo antioksidacinių savybių ir gebėjimo kovoti su laisvaisiais radikalais. Taip pat vitaminas C apsaugo odą nuo neigiamo saulės poveikio, padeda kovoti su raukšlėmis ir išlaiko odos elastingumą, vardija daktaras. Jis primena, kad vitamino C šaltiniai – anakardžiai, citrusiniai vaisiai, paprikos, briuseliniai kopūstai.

„Vitaminas E, kaip pagrindinė odos priežiūros produktų sudedamoji dalis, dermatologijoje naudojamas jau daugiau nei 50 metų. Šis vitaminas padeda užkirsti kelią žalingiems laisviesiems radikalams ir išsaugo sveiką odą, taip pat turi fotoprotekcinių savybių, todėl saugo odą nuo neigiamo saulės poveikio. Jo gausu lazdynų riešutuose, avokaduose, brokoliuose“, – sako A. Unikauskas.

Beje, pasak jo, papildomai turėtumėte pasirūpinti, kad oda gautų ir daugiau medžiagų. Ciberžolėse esantis kurkuminas yra stiprus cheminis augalų pigmentas, kurį gamina tam tikri augalai. Kurkuminas mažina odos uždegimus, skatina gijimą, mažina psoriazės simptomus ir gydo kitas odos ligas.

Gydytojas taip pat primena, kad Omega-3 riebalų rūgštys padeda sumažinti odos uždegimus: „Vienas tyrimas, atliktas Mančesterio universiteto dermatologijos klinikoje, įrodė, kad omega-3 rūgštys gali padėti apsaugoti odą nuo ultravioletinių spindulių pažeidimų, taip pat gali apsaugoti nuo odos vėžio.

Kitas tyrimas, atliktas Kalifornijoje, parodė, kad omega-3 rūgštys mažina spuogų atsiradimą bei odos bėrimus.“

A. Unikauskas patikina, kad graži oda reikalauja atsidavimo – ne tik priežiūros, bet ir tinkamos mitybos. „Gamta jūsų oda ir plaukais rūpinasi iki 20-ojo gimtadienio, o kaip ji atrodys vėliau, priklauso tik nuo jūsų pačių“, – tvirtina gydytojas.

Parengė Eimantė Juršėnaitė. 

Išsamiau – laidos įraše.