Gyvenimas

2019.02.22 22:17

Daktaras A. Unikauskas patarė, kaip laimėti amžiną kovą su spuogais

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“2019.02.22 22:17

Spuogai – amžina problema, kuri kamuoja tiek jaunus, tiek senus. Ne vienam kova su spuogais kartais lygi kovai su vėjo malūnais, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ sako Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas ir pasakoja, kokias klaidas dažniausiai darome.

Pasak A. Unikausko, galima išskirti dvi esmines potencialias klaidas kovojant su akne. Pirma – odos šveitimas, o antra – antibiotikų ir antiseptikų vartojimas.

„Šveisdami odą pašaliname ir gerąsias odos bakterijas, todėl aknė sugrįžta. Aš nesakau, kad negalima valyti veido, tiesiog negalima jo smarkiai šveisti. Tai neduos rezultato, atvirkščiai – gali tik pabloginti odos būklę“, – teigia A. Unikauskas.

Canva nuotr.

Kai žmogus jau būna išbandęs įvairiausias jam žinomas priemones nuo spuogų ir niekas nepadeda, desperatiškai griebiamasi antibiotikų.

„Taip, iš pradžių jie suveikia ir situacija pradeda gerėti. Tačiau neapsirikite, antibiotikai – tik trumpalaikis sprendimas. Vėliau situacija darosi dar opesnė, nes kartu su blogosiomis baterijomis žūsta ir gerosios. Antibiotikais jūs sukuriate atsparias bakterijas, kurių vėliau nebeįveiks vaistai. Taigi antibiotikai – ne išeitis“, – pabrėžia A. Unikauskas ir priduria, kad visokiausių neaiškių priemonių tepimas ant veido yra dar viena nedovanotina klaida.

Medikas įsitikinęs, kad rasti sprendimą daug lengviau, jeigu žinome priežastį, kodėl spuogai atsiranda.

Unsplash nuotr.

„Už spuogų atsiradimą yra atsakinga riebalinė liauka, kai ji užsikemša – susiformuoja spuogas. Riebalai, užuot patekę ant odos ir ją „drėkinę“, lieka uždaryti viduje“, – paaiškino A. Unikauskas ir išskyrė 5 spuogo formavimosi etapus.

1. Perteklinės odos formavimasis. Kai oda būna sausa, šerpetojanti, susiformuoja papildomas odos mazgelis.

2. Užsikimšusios poros. Tai gali būti balti arba juodi inkštirai. Tai ir yra tas odos perteklius, kuris užkemša porą.

3. Riebalų perteklius ir bakterijos. Užsikimšusioje poroje pradeda veistis blogosios bakterijos. Susidaro riebalų perteklius, vadinamasis sebumas, kuris tiesiog užkonservuoja porą.

4. Riebalinė liauka padidėja.

5. Prasideda uždegimas. Vieta parausta, tampa skausminga.

Medikas paaiškino, kodėl užsikemša riebalinės liaukos.

„Seborėjinės liaukos veikla labai jautriai reaguoja į hormonų pokyčius.Tiek į moteriškus hormonus, tiek į vyriškus. Kai organizme susidaro per daug estrogeno – spuogų padaugėja. Moterys, ko gero, yra pastebėjusios, kad spuogų suaktyvėjimas susijęs su menstruaciniu ciklu. Galima netgi suprasti, kuri kiaušidė aktyvesnė, nes būtent toje veido pusėje atsiranda spuogų“, – sako A. Unikauskas.  

Estrogenų perteklius tiek vyrams, tiek moterims gali susidaryti dėl sutrikusios kepenų funkcijos.

„Geriausia pagalba kepenims – įtraukti į mitybą daugiau daržovių, ypač kryžmažiedžių. Puiki priemonė pūlingiems odos dariniams, aknei ir net niežuliui sumažinti – dilgėlių šaknys. Būtent dilgėlės itin vertinamos dėl gebėjimo pašalinti iš organizmo estrogenų perteklių“, – kalba A. Unikauskas.

Unsplash nuotr.

Vyriškų hormonų androgenų (testosterono) kiekis organizme gali padidėti dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui, dėl brendimo ar menopauzės.

„Bet yra ir patologinių priežasčių. Pradėkime nuo policistinių kiaušidžių sindromo, kai jos gamina per daug androgenų. Viena iš šio sindromo priežasčių gali būti per didelis insulino kiekis. Dar viena dažna priežastis, susijusi su androgenų kiekio padidėjimu – per didelis 5-alfa-reduktazės kiekis. Ši testosteroną verčia 10 kartų stipresne forma - DHT. Taip būna, kai trūksta vitamino A, nes jis padeda sumažinti fermento kiekį“, – įspėja A. Unikauskas.  

Medikas patarė vartoti daugiau vitaminų A, B5, cinko ir suvaldyti insuliną.

Unsplash nuotr.

„Jeigu norite suvaldyti androgenų kiekį ir atsikratyti aknės, rekomenduoju vitaminą A gauti kartu su menkių kepenų aliejumi. Jis daro labai teigiamą poveikį jūsų odai“, – sako A. Unikauskas.  

Vitamino B5 šaltiniai galėtų būti žalia mėsa, avokadai, pupos, lešiai. Cinko šaltiniai – jautiena, kepenėlės, moliūgų sėklos.

Plačiau – laidos įraše.