Gyvenimas

2018.12.20 12:12

Atsirado daugiau įrodymų, kad pamokas geriau pradėti vėlesniu laiku

15min.lt2018.12.20 12:12

Daugumai mūsų tiesiog norėtųsi kas rytą šiek tiek ilgiau pamiegoti, tačiau kai kuriems Sietlo (JAV) vaikams tai oficialiai leidžiama – ir nuo tada, kai valstija pradėjo eksperimentuoti su vėlesniu pamokų pradžios laiku, pasimatė nemažai tokio sprendimo naudos.

Jaunuoliai daugiau laiko praleidžia mokykloje, dažniau joje lankosi ir rodo geresnius rezultatus, praneša neseniai publikuotas tyrimas, rašoma sciencealert.com.

Tyrimo autoriai mano, kad didesniame mokyklų skaičiuje pakeitus pamokų pradžios laiką, galima sumažinti atotrūkį tarp skirtingų socioekonomių grupių, sumažinti mokinių nuovargio lygį ir pagerinti bendrą jų savijautą.

„Visi JAV paauglių miego įpročių tyrimai rodo, kad laikas, kuriuo paaugliai paprastai užmiega, yra nustatytas biologiškai – tačiau laikas, kada jie pabunda, yra nustatytas visuomenės, – sako vienas mokslininkų Gideonas Dunsteris iš Vašingtono universiteto.

Element5/Unsplash nuotr.

– Tai turi rimtų pasekmių sveikatai ir savijautai, kadangi sujauktas cirkadinis ritmas gali paveikti virškinimą, širdies ritmą, kūno temperatūrą, imuninės sistemos funkciją, dėmesio sutelkimo trukmę bei psichinę sveikatą.“

Pamokų pradžios laiko pakeitimai buvo paskelbti dar 2015-aisiais, ir nuo tada mokinių progresas buvo stebimas įvairiais būdais – įskaitant ir miego stebėjimo apyrankes, kurios yra patikimesnės už pačių vaikų nupasakojamus miego įpročius.

Visos 18 rajono mokyklų pakeitė pamokų pradžios laiką nuo 7.50 iki 8.45 – beveik visa valanda, – tačiau pamokų pabaigos laikas nepakito.

Remiantis tyrimu, kuris stebėjo 180 mokinių iš 2 mokyklų, pastebėta, kad vaikai kasnakt miega vidutiniškai 34 minutėmis ilgiau, o tai prailgina vidutinę miego trukmę nuo 6 valandų ir 50 minučių iki 7 valandų ir 24 minučių.

Neonbrand/Unsplash nuotr.

Vaikai nėjo miegoti vėliau, tačiau miegojo ilgiau, rodo tyrimas. Mokslininkai sako, kad tai sutampa su tuo, ką žinome apie paauglių biologinį laikrodį arba cirkadinį ritmą, ir kad jis skiriasi nuo suaugusiųjų.

„Prašyti paauglio, kad 7.30 val. ryto jis būtų pabudęs ir budrus, yra tas pats, kaip prašyti suaugusiojo būti aktyviu ir budriu 5.30 val. ryto“, – sako biologas Horacio de la Iglesia iš Vašingtono universiteto. Vien šis rezultatas yra pakankamai teigiamas, tačiau yra ir kitų.

Pakeitus pamokų pradžios laiką, pažymiai pakilo 4,5 procento, tačiau šiuo atveju buvo skaičiuojamas vienos biologijos pamokos vidurkis. Be to, mokykloje, kurioje mokosi vaikai iš nepasiturinčių šeimų, pagerėjo punktualumas ir pamokų lankymas – tačiau kitoje mokykloje tokio poveikio nebuvo.

Kam visas šis eksperimentas? Vaikai negauna pakankamai miego (ekspertai rekomenduoja miegoti 8 valandas kas naktį), kad išliktų sveiki ir budrūs. Tyrimai parodė, kad vos ketvirtadalis mokyklą lankančių paauglių miega tiek, kiek reikia.

F. Schiarolli/Unsplash nuotr.

Tokios priemonės buvo naudingos ir kitur. Anksčiau šiais metais buvo publikuotas tyrimas, rodantis, kad pakeitus pamokų pradžios laiką Singapūre, jaunuoliai miegojo ilgiau ir buvo budresni.

Naudą pajuto ir Sietlo mokytojai. „Skirtumas tarp dėmesio sutelkimo ir energijos lygio per rytines pamokas, palyginti su ankstesniu pamokų pradžios laiku, yra tarsi diena ir naktis“, – „US News“ sakė Ruzvelto vidurinės mokyklos mokytoja Tracy Landboe.

Teks dar šiek tiek palūkėti ir pažiūrėti, ar Sietle priimtų sprendimų užteks, kad tokia praktika būtų taikoma plačiau – mažiau laiko namų darbams ir socialinei veiklai vakarais yra viena iš pasekmių, tačiau vis daugėja įrodymų, rodančių, kad tai to verta.

„Pamokų pradžios laikas turi didelės įtakos mokinių mokymosi procesui bei jų pasiekimams. Paaugliai laikosi vieno grafiko. Klausimas tik vienas: kokio grafiko laikysis jų mokyklos?“ – sako H.de la Iglesia.