Gyvenimas

2018.12.03 18:02

Profesorius Stukas: makaronus valgyti reikėtų kiekvieną dieną

Žiedūnė Juškytė, DELFI.lt, Edmundas Jakilaitis2018.12.03 18:02

Makaronai turėtų būti patiekalas, kuris turėtų būti valgomas dažnai, teigia Vilniaus universiteto profesorius Rimantas Stukas. Visgi labai svarbu, ką šalia makaronų patieksime, sako jis, nes pagardais makaronus galima arba sugadinti, arba padaryti labai sveiku patiekalu.

„Makaronai sveikatai yra labai palankūs, tik reikia atsakingai juos gardinti. Labai svarbu, kokie šeimoje yra susiformavę mitybos įpročiai, kas ant makaronų yra dedama, – sako R. Stukas. – Nereikėtų naudoti riebių padažų, spirgučių, kečupo. Rekomenduojama pabarstyti prieskoninėmis žolelėmis, patarkuoti sūrio.“

Profesorius sako, kad jei žmogus makaronų valgo, pavyzdžiui, kartą per mėnesį ir juos užpila kokiu nors riebiu padažu, tai neturės jokios reikšmingos įtakos sveikatai, nes tai nėra mitybos įprotis.

„Kai kalbame apie mitybą, turime turėti omenyje, kokie yra mitybos įpročiai ir ko žmogus valgo dažnai ir daug. Jei kokį nors patiekalą, kad ir labai nepalankų sveikatai, suvalgo tik kartais, tai mums nereikėtų to akcentuoti, – teigia R. Stukas. – Makaronai turėtų būti patiekalas, kuris turėtų būti valgomas dažnai – kruopų košė, makaronai yra puikūs patiekalai.“

J. Zapata/Unsplash nuotr.

Kadangi kalbant apie makaronus akcentuojami angliavandeniai, tai rekomenduojama juos valgyti pirmoje dienos pusėje, labai tinka juos valgyti pusryčiams.

„Jei žmogus kasdien vienodai valgys makaronus, kad ir sveikatai palankiai pasigardins, tai nusibos, o gi yra galimybė kaitalioti“, – sako mitybos žinovas.

Prof. R. Stukas rekomenduoja, kaip galima makaronus pasigaminti ypač palankius sveikatai: kol verda makaronai, verdančiu vandeniu nuplikykite pomidorą (pomidorai žymiai vertingesni, jei yra apdoroti šiluma, tokiu atveju suaktyvėja antioksidaciniu poveikiu pasižyminti medžiaga likopenas), šakute sutrinkite, užberkite, pavyzdžiui, smulkintų petražolių ar kitų prieskoninių žolelių, pipirų, patarkuokite nedaug kietojo sūrio (kietas fermentinis sūris turi kalcio, tačiau ir cholesterolio, tad patariama nepadauginti).

„Toks patiekalas būtų labai palankus sveikatai ir greitai paruošiamas. Čia daug nereikia, nes mūsų pagrindinis ingredientas – makaronai. Mums svarbu, kad net ir vienas šaukštas garnyro makaronams suteiktų aromato ir kažkokį prieskonį.

P. Merchan Montes/Unsplash nuotr.

Žiūrint į lėkštę, labai svarbu suprasti, kas šio patiekalo yra pagrindinis komponentas, – akcentuoja R. Stukas. – Skonį makaronams galima suteikti su ingredientais, kurie gausūs vitaminų, mineralinių medžiagų, antioksidantų, natūralių aromatinių medžiagų, tačiau jų reikia labai nedaug.“ Makaronus galima valgyti kone kasdien, tačiau svarbu patiekalą padaryti kitokiu negu jis buvo vakar.

„Bazinės mitybos piramidės dalies mes galime valgyti labai daug, o štai riebalai yra mitybos viršūnėje, todėl jų vartoti reikėtų saikingai“, – primena prof. R. Stukas.