Gyvenimas

2018.11.22 09:21

Kaip paruošti ankštines daržoves ir ar jos gali pakeisti mėsą?

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2018.11.22 09:21

Ankštinės daržovės tokios vertingos, kad jomis galima maitintis ištisus metus ir organizmas gaus visas reikiamas medžiagas: riebalus, angliavandenius ir baltymus, skaidulas, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ sako Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Be to, priduria jis, ankštinės daržovės itin naudingos moterims – menopauzės metu atstato hormonų pusiausvyrą ir taip išvengiama daugumos neigiamų simptomų.

Pasak A. Unikausko, ankštinės daržovės turėtų papildyti kiekvieno racioną – jose gausu įvairių maistinių medžiagų, vitaminų, antioksidantų.

„Ankštinės daržovės tampa itin svarbia mitybos dalimi sulaukus brandaus amžiaus, kai medikai rekomenduoja sumažinti mėsos vartojimą“, – sako jis.

Gydytojas patvirtina, kad įvairios pupelės ir žirniai gali pakeisti ir mėsą: „Visi žino, kad baltymų mes gauname iš mėsos ir žuvies. Tai gyvulinės kilmės baltymai. Ankštinės daržovės yra pagrindinis augalinių baltymų šaltinis. Beje, didžiausia žmonijos dalis baltymus gauna iš sojų.“

E. Fidele/Unsplash nuotr.

Be kita ko, ankštinėse daržovėse taip pat gausu ir sveikųjų riebalų, kurie mažina blogojo cholesterolio kiekį ir didina gerojo.

„Ankštinės daržovės visame pasaulyje vertinamos ir dėl to, kad yra puikus skaidulų šaltinis. Kuo toliau, tuo labiau esu įsitikinęs, kad esminis geros sveikatos pagrindas yra pakankamas skaidulų kiekis maiste. Turime du rekordininkus – brokolius ir šparagines pupeles pagal riebalų, baltymų, mikroelementų, flavonoidų ir antioksidantų bendrąjį kiekį“, – sako A. Unikauskas.

A. Pelzer/Unsplash nuotr.

Tiesa, pastebi profesorius, daugybė žmonių ankštines daržoves į savo racioną įtraukia sunkiai, nes gali pasireikšti nemalonūs pojūčiai, pavyzdžiui, pilvo pūtimas. Tačiau jo išvengti padės teisingas paruošimas ir kramtymas – ankštines daržoves svarbu gerai sukramtyti.

Be to, A. Unikauskas pabrėžia ankštinių daržovių svarbą moterims: „Ypač jų reikia menopauzės metu, kai moters organizme sumažėja estrogeno kiekis. Valgydamos daugiau pupelių, lęšių ir kitų ankštinių daržovių, moterys natūraliu būdu atstato hormonų pusiausvyrą ir išvengia daugumos neigiamų menopauzės simptomų.“

Oldschool photograhpy/Unsplash nuotr.

Ankštinių daržovių taip pat reikia ir jaunesnio amžiaus moterims, kurioms po gimdymo sutrinka hormonų pusiausvyra, kamuoja pogimdyvinė depresija, pradeda slinkti plaukai, priduria gydytojas.

Mitybos akademijos „Pirmas šaukštas“ įkūrėja Rita Šilenskienė įsitikinusi – ankštines daržoves valgyti ne tik labai sveika, bet ir labai skanu, todėl pasidalino keliais receptais.

Humusui reikės:

žalio burokėlio

3–4 česnako skiltelių

1 citrinos

virtų pupelių arba lęšių

3–4 v. š. alyvuogių aliejaus

druskos, pipirų

O. Basnyat/Unsplash nuotr.

R. Šilenskienė rekomenduoja visus ingredientus sutrinti elektrine trintuve ir pagamintą humusą valgyti su morkų ir salierų šiaudeliais. Be to, vietoje burokėlio galima naudoti avokadą ir petražoles arba morkas ir raudonąją papriką.

Aštrios pupelės:

Virtas baltas dideles pupeles R. Šilenskienė pataria apvolioti smulkintų česnakų, trupučio druskos ir šlakelio kokosų aliejaus mišiniu ir apkepti orkaitėje 15–20 minučių.

Daugiau receptų ir ankštinių daržovių privalumų – laidos įraše.

Parengė Gertrūda Stripeikytė.