Gyvenimas

2018.08.15 12:31

Aprangos detalė, iškalbingesnė už bet kokius žodžius

LRT.lt2018.08.15 12:31

Pažvelgę į jus, einantį gatve, važiuojantį autobusu ar pietaujantį kavinėje, žmonės pirmiausia pastebi jūsų drabužius, šukuoseną, manieras ir, be abejo, šypseną. Tačiau, kaip rašoma portale psychologytoday.com, nužvelgdami jus, nepažįstamieji ypač daug dėmesio skiria ir dar vienai aprangos detalei – apavui.

Nemažai žmonių avalynę renkasi puikiai suvokdami, kokį įspūdį ji daro aplinkiniams. Kiti yra natūraliai pamišę dėl batų, todėl jų spintoje pasirinkimo niekada netrūksta. Tačiau net ir labai skrupulingiems batų kolekcininkams kartais tenka taikytis su skaudžiomis prasto pasirinkimo pasekmėmis. Pakeisti pirmąjį įspūdį – be galo sunku.

Detalė, kuri niekada nelieka nepastebėta

Kalbant apie avalynę, reikia suprasti, kad ir šioje srityje turi būti išlaikyta pusiausvyra (kartais ir tiesiogine šio žodžio prasme, pavyzdžiui, avint aukštakulnius), šiuo atveju – pusiausvyra tarp praktiškumo ir stiliaus. Kad nekiltų minčių, jog tokių smulkmenų niekas nepastebi, rašinio autorė Wendy L. Patrick supažindina su tyrimais, įrodančiais, kad yra būtent priešingai.

Daugelio jau nebestebina vaizdas, kai moteris, pasidabinusi brangiais specialiai jai pasiūtais drabužiais, į darbą lekia avėdama sportbačius (o tuo metu vardiniai aukštakulniai rankinėje laukia savo eilės). Matėme ir nepriekaištingai atrodančių kostiumuotų vyrų, įsispyrusių į ne pirmos jaunystės (bet, aišku, labai patogius) sportinius batus. Žvelgiant į bet kurį iš šių prototipų, batai neretai tampa esminiu bendro vertinimo kriterijumi, o visas kitas detales nustumia į antrą planą.

Atrodytų – kažkaip nesąžininga: nejaugi iš tiesų, paaukojus spindesį dėl praktiškumo, pasekmės gali būti tokios skaudžios (juoba kai tikslas – tik tranzitas)? Deja, tyrimai rodo, kad dažniausiai žmogų vertiname būtent pagal batus.

Reuters/Scanpix nuotr.

Batai iškalbingesni už žodžius

Kai kurių su avalyne susijusių tyrimų išvados, pasak W. L. Patrick, gerokai stebina. Pasirodo, apie mus, kaip asmenybę, batai gali pasakyti daugiau negu žodžiai.

Kanzaso universiteto (JAV) profesorius socialinės psichologijos ekspertas Omri Gillathas su kolegomis atliko tyrimą „Batai kaip pirmųjų įspūdžių šaltinis“ (angl. Shoes as a source of first impressions). Nustatyta, kad tam tikrais atvejais batai labai tiksliai atspindi juos avinčio žmogaus statusą, asmenybės bruožus ir net politinę orientaciją.

Tyrimo dalyviai tyrėjams turėjo pateikti savo dažniausiai avimų batų nuotrauką ir glaustą savo asmenybės apibūdinimą. Paskui tyrimo dalyviams buvo pavesta nuotraukose matomus batus įvertinti tam tikrais aspektais – kai kurie iš jų koreliavo su jų savininkų asmeninėmis savybėmis. Kitai tyrimo dalyvių grupei buvo pavesta pažvelgus į batų nuotraukas kuo tiksliau įvertinti, kokios galėtų būti tų batų savininkų pajamos, amžius, lytis ir net tai, kaip stipriai jiems norisi atrodyti patraukliai aplinkiniams.

Eksperimento dalyviams nebuvo rodoma nuotraukų, kuriose būtų pavaizduota proginė avalynė, – tik dažniausiai avimi batai. Tyrėjai patarė tyrimo dalyviams remtis pirmuoju įspūdžiu ir nesistengti daryti pernelyg gilių įžvalgų.

Rezultatai atskleidė kai ką išties įdomaus. Nustatyta, kad batuose slypinčios užuominos leidžia tiksliai pasakyti, kiek jų savininkas yra malonus, šiltas žmogus. Pavyzdžius, aukštaaulius batus mėgstantys vyrai paprastai nepasižymi itin šiltu bendravimu. Išsiaiškinta, kad pagal batus taip pat galima spręsti apie žmogaus atvirumą ir net politinę orientaciją. 

Reuters/Scanpix nuotr.

Kai tinka ne tik dydis, bet ir lygis

Tyrėjai pripažįsta, kad kai kada tyrimo dalyviai pasiduodavo stereotipams, nors, pasak jų, tuo stebėtis gal ir neverta, nes daugelis iš mūsų pripažintų, jog paprastai batai – brangiausia aprangos detalė. Žiūrėdami į gerai prižiūrėtus, tvarkingus batus, tyrimo dalyviai buvo linkę manyti, kad jų savininkai pasižymi išskirtiniu uolumu, nors patys batų savininkai savęs tokiais nelaikė. Kitaip tariant, kartais batai gali sudaryti geresnį įspūdį apie žmogų, negu jis pats tikėtųsi.

Taip pat pažymima, kad tyrimo dalyviams pavyko gana tiksliai įvardyti, kurie iš batų savininkų dega troškimu patikti kitiems. Pasak tyrėjų, tokiems žmonėms labai svarbu, kad kiti jiems skirtų dėmesio ir jais rūpintųsi, o to pasiekti, jų įsitikinimu, padeda įspūdingai dekoruoti, išskirtinio dizaino batai.

Ir priešingai: tie, kurie nepageidauja į save atkreipti dėmesio ir kuriems nesvarbu, kokį įspūdį apie juos susidarys kiti, paprastai renkasi niekuo neišsiskiriančią avalynę. Atitinkamai, rašo W. L. Patrick, jų batai nebūtinai ką nors pasako apie jų asmenybę.

Siūlo prieš aunantis pagalvoti dukart

Suvokimas, kad gatvėje esame analizuojami pradedant nuo apačios, gali paskatinti mus atidžiau rinktis, ką avėti, kad prikibti absoliučiai nebūtų prie ko. Pagalvokite, ar vilkint stilingą prašmatnų kostiumą verta autis senais nudrengtais (kad ir beprotiškai patogiais) kedais.

Kita vertus, nepamirškite ir to, kad prižiūrėti, gražūs batai sudaro skrupulingo, kruopštaus žmogaus įspūdį, nesvarbu, kad jis gal ir ne visiškai teisingas.

Galbūt šis tyrimas padės suprasti, kodėl sakoma, kad geras draugas yra toks pat mielas, kaip senas batas, ir kodėl grįžus namo po darbo mums taip smagu įsispirti į senas geras nutrintas šlepetes. Žinoma, geriausiai jaučiamės ten, kur nereikia sukti galvos dėl to, ką apie mus pagalvos kiti, ir kur, pagaliau atkėlus nuo žemės kojas, galima atsipalaiduoti.