Gyvenimas

2018.05.03 11:50

Populiarėjantis sveikos mitybos kultas – laikina mada ar sąmoningas pasirinkimas?

LRT.lt2018.05.03 11:50

Pasaulinės maisto tendencijos rodo, kad vis daugiau žmonių domisi sveika gyvensena, o kartu ir alternatyvia mityba – vegetarizmu, veganizmu ir žaliavalgyste. Europoje sveikuoliškų produktų rinka išsiplėtė dvigubai. Anot maisto poveikio sveikatai tyrėjos Aidos Matulevičiūtės, šiuos bei kitus pokyčius mityboje skatina ne tik smalsumas, bet ir sveikatos žinių augimas.

Vegetarizmą, kai atsisakoma mėsos, tačiau vartojami pieno produktai arba veganizmą, kai atsisakoma visų gyvūninės kilmės produktų, A. Matulevičiūtės teigimu, žmonės dažnai pasirenka net tik mitybos atžvilgiu, bet ir kaip tam tikrą gyvenimo būdą.

„Vis daugiau žmonių supranta ir domisi ilgalaikiais sveikos bei visavertės augalinės mitybos teikiamais privalumais sveikatai. Jie renkasi pakeisti mitybos įpročius ne tik tada, kai to reikalauja sustreikavusi sveikata, bet ir tam, kad išvengtų ar sumažintų ligų galimybę ateityje“, – komentuoja A. Matulevičiūtė.

Populiariausios šiuo metu yra pieno alternatyvos, taip pat sparčiai auga alternatyvių mėsos, desertų ir sūrių produktų paklausa.

Prekybos tinklo „Iki“ pranešime žiniasklaidai viešųjų ryšių vadovė Berta Čaikauskaitė teigia, kad pastaruoju metu Lietuvoje daugėja žmonių, vengiančių glitimo bei netoleruojančių laktozės, todėl ypač pastebima didėjanti šių prekių paklausa.

Labiausiai, anot B. Čaikauskaitės, jaučiamas pirkėjų susidomėjimas renkantis mėsos ir pieno produktų pakaitalus. Taip pat pirkėjai, kurie savęs nepriskiria prie vegetarų ar veganų, renkasi sveikuoliškus produktus ir įsigyja brangesnės mėsos ar žuvies.

Skatina ir smalsumas

Eksperimentuoti virtuvėje ir keisti savo mitybos racioną, pasak A. Matulevičiūtės, dažną žmogų skatina paprasčiausias smalsumas – noras išmėginti netradicinius patiekalus, kitų kultūrų kulinarinį paveldą. Tiesa, net ir nedidelius mitybos pokyčius specialistė rekomenduoja į kasdienybę įvesti palengva.

„Žaliavalgiška virtuvė yra labai turtinga. Eksperimentuodami su augalinės kilmės produktais – įvairiomis kruopomis, sėklomis ir daržovėmis, retai kada pritrūksite kulinarinių idėjų. Tačiau nepamirškite, kad visų svarbiausia – turėti sveiką požiūrį į mitybą ir nepasinerti į kraštutinumus“, – sako A. Matulevičiūtė.

Anot mitybos sveikatai poveikio tyrėjos, daug kam tinkantys pirmieji teigiami mitybos pokyčiai gali būti šie: gruzdintų bei dideliame kiekyje riebalų keptų patiekalų atsisakymas, riebių padažų bei daug pridėtinio cukraus turinčių produktų pašalinimas iš mitybos raciono.

„Jei norite pradėti maitintis sveikiau, iš pradžių pabandykite tiesiog išsikepti mėgstamą kepsnį be arba su labai mažu kiekiu riebalų jų nesudeginant, pavyzdžiui, kepant ant grotelių. Jeigu ruošiate blynus, maišykite tešlą iš pilno grūdo miltų arba bandykite pasigaminti ją su natūraliu raugu. Tai tikrai nėra sudėtinga, netgi atvirkščiai – labai įdomi veikla, galinti įtraukti visus šeimos narius“,– patarimais dalijasi A. Matulevičiūtė.