Gyvenimas

2018.02.07 16:40

Paleomityba: praktiški patarimai, kurie palengvins kasdienybę

LRT.lt2018.02.07 16:40

Sparčiai populiarėjant alternatyvios mitybos būdams, pasaulyje vis daugiau žmonių atsigręžia į iš pirmo žvilgsnio daug laisvės teikiančią paleo, dar vadinamą Akmens amžiaus, dietą. Vis dėlto šį mitybos režimą prisijaukinę sveikuoliai tikina, jog tokie gyvenimo pokyčiai reikalauja nemažai pastangų. Tam, kad laikytis paleomitybos plano būtų lengviau, pravers keli patarimai, rašoma pranešime spaudai.

Paleodietos pagrindą sudaro pirmykščiams žmonėms būdingas mitybos racionas, kuriame – daug neapdoroto, ekologiško, genetiškai nemodifikuoto maisto: vaisiai, daržovės, sėklos, riešutai. 

Taip pat tokios dietos šalininkai dažnai valgo mėsą, žuvį ir kiaušinius, tačiau atsisako pieno produktų, cukraus, dirbtinių saldiklių, druskos, grūdinės kilmės produktų, ankštinės kilmės daržovių, kurios savyje turi daug angliavandenių, apdirbtų ir perdirbtų maisto produktų.  

Laikantis paleomitybos plano pagrindiniu tikslu tampa maitintis kokybišku ir ekologišku, vien gamtoje randamu maistu, kurį kadaise valgė Akmens amžiuje gyvenę žmonės. Dietos šalininkų teigimu, pasirinkus tokį mitybos režimą išreiškiama pagarba gamtai, taip pat pačiam žmogui, mat puoselėjama jo sveikata. 

Svarbu rinktis atsakingai

Paleomityba padeda atsikratyti antsvorio nekeliant streso organizmui, stabilizuoja cukraus ir mažina cholesterolio kiekius kraujyje, sportininkams padeda auginti raumenų masę, mat dažnai valgomas daug baltymų savyje turintis maistas – žuvis, mėsa, taip pat daržovės. Teigiama, kad dieta mažina cukrinio diabeto, širdies ir kraujagyslių ligų tikimybę, taip pat vėžio riziką. 

Vis dėlto, pasak prekybos tinklo „Maxima“ maisto gamybos departamento direktoriaus Aido Polenino, ryškūs ir tokio mitybos plano trūkumai. „Visų pirma – negalintiems užsiauginti produktų patiems, tokia mitybos filosofija vadovautis galės būti sudėtinga. Kadangi vartojami produktai turi būti natūralūs, mažai apdoroti, juos ir suvartoti reikia itin greitai. Taip pat nors iš pirmo žvilgsnio dietos laikytis atrodo paprasta, vyraujant greitam gyvenimo tempui išvengti „draudžiamų“ produktų ir greitai paruošiamų patiekalų gali pasirodyti sudėtinga“, – pranešime cituojamas A. Poleninas.

Padės praktiški patarimai 

Tam, kad trūkumai būtų kompensuoti, ir mitybos plano laikytis būtų lengviau, A. Poleninas išskyrė kelis patarimus, praversiančius kiekvienam paleomitybos šalininkui. 

Visų pirma, pasak jo, siekiant maitintis subalansuotai svarbu ne tik valgyti daugiau šviežių daržovių, bet ir rinktis jas pagal sezoną. Pravartu skirtingas daržoves ir net vaisius užšaldyti – taip jos nuolat bus pasiekiamos ranka ir, palyginus su kitais konservavimo būdais, praras mažiausiai naudingųjų medžiagų. Žinoma, šiandien  turime galimybes agurkus ar pomidorus valgyti ištisus metus, parduotuvėse anksti prasideda šviežio derliaus sezonas, kas užtikrina, kad organizmas bus aprūpintas tinkamomis medžiagomis.

„Ieškodami alternatyvos grūdiniams produktams, „Maximoje“ užmeskite akį į netradicinius gaminius, pavyzdžiui, žiedinių kopūstų „ryžius“. Kalbant apie mėsą, sveikiau rinktis tokią, kurios galvijai maitinasi žole – jautieną, ėrieną. Taip pat racioną puikiai papildys paukštiena ir kiaušiniai. Pakeiskite ir įprastą aliejų – verčiau rinktis kokosų, makadamijos riešutų, avokadų aliejus“, – vardija A. Poleninas. Paleomitybos šalininkams siūloma ir pieno alternatyva – kokosų, migdolų, kitų riešutų pieno gėrimai. O norint pastiprinti ruošiamų patiekalų skonį, A. Poleninas rekomenduoja atsigręžti į natūralius prieskonius – žoleles.

Recepto idėja – cukinijų makaronai su lašiša

Norintiems išbandyti paleomitybos režimą atitinkančių patiekalų, ar paįvairinti jau paisomą paleodietą, A. Poleninas siūlo paprasto, tačiau itin skanaus recepto idėją – siūlo pasigaminti cukinijų makaronus su lašiša, kuriems reikės tik vienos nedidelės cukinijos, pusės ilgavaisio agurko, pusės mango ir citrinos, 100 g rūkytos lašišos ir šiek tiek svogūno laiškų. 

„Cukiniją supjaustykite ar sutarkuokite šiaudeliais, agurką – griežinėliais, kuriuos padalinkite į ketvirčius. Mangą supjaustykite plonomis juostelėmis. Visus ingredientus sudėkite į indą, apšlakstykite citrinos sultimis ir išmaišykite. Ant patiekalo viršaus uždėkite norimo dydžio gabalėliais pjaustytą lašišą ir papuoškite svogūnų laiškais“, – aiškina A. Poleninas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.