Gyvenimas

2022.01.15 10:30

Pirtis – kaip SPA, o ne vieta kankintis karštyje: paįvairinkite apsilankymą panaudodami šokoladą vietoje kremo

LRT TELEVIZIJOS laida „Labas rytas, Lietuva“, LRT.lt2022.01.15 10:30

Žiemiški orai verčia dažniau pagalvoti ne tik apie saulėtus tolimus kraštus, bet ir šiltas, jaukias vietas netoli mūsų, pavyzdžiui, pirtis. Apsilankymai jose turėtų teikti malonumą, o užsukus nedera skubėti, sako pirtininkai. Pirtis – tai ne tik patalpa, tai patirtis, kurioje persipina daug ritualų.

Patyrę pirtininkai tikina, kad tradicinis pirties ritualas susideda iš keturių dalių. Pirmoji – kūno šildymas, paruošimas kaitintis, antroji – odos atmirkymas bei šveitimas, trečioji – vanojimasis ir aktyvesnis probleminių vietų masažas, ketvirtoji – galutinis nusiprausimas, odos pamaitinimas ir atvėsimas.

„Šita geroji praktika ateina iš to, kad tai kūnui maloniausia, jis, pereidamas per tai nuosekliai, jaučiasi patogiausiai, komfortabiliausiai“, – sako pirties „Ivanas muša gongą“ savininkas Andrius Jurkšaitis.

Pirtininkas, vantų rišėjas Renatas Žvaliauskas pažymi: jei skubi, eiti į pirtį nėra tikslo, greita pirtis nebus malonumas. Pašnekovai pastebi, kad tendencijos bei klaidos, daromos kaitinantis pirtyje, veja viena kitą.

Labas rytas, Lietuva I d. COVID-19: ką reikia žinoti apie izoliacijos tvarką?

„Gera pirtis turi būti bent 100 laipsnių. Tai pirmas klaidinantis įsitikinimas, kurį bandome sulaužyti. Norint pirtyje gerai jaustis turi būti teisingas temperatūros ir drėgmės balansas. Po truputį tas mitas yra laužomas. Žmonės vis labiau atranda pirtį – ne kaip labai karštos erdvės vietą, bet nori praleisti laiką kaip SPA, atlikti kažkokius ritualus ir jausti malonumą, o ne kentėti karštyje“, – pasakoja A. Jurkšaitis.

Rekomenduojamas karštis – 50–60 laipsnių, kurį koreguoti galima karštų garų gausa. Nereikia baimintis ir praverti duris – taip į patalpą įeis deguonies.

„Labai svarbu, kad pirtyje kūnas šiltų tolygiai. Reikia turėti kepurę. Ją užsidėjus vėsiname galvą, nes karštis kyla į viršų ir galva kaista pirmiausia, ji susiduria su aukščiausia temperatūra. Kitas dalykas, kurį norisi padaryti, – sušildyti kojas“, – komentuoja pirties savininkas.

Jas šildyti galima vandens vonelėje, tačiau jei pirties patalpa didesnė, geriausia kaitinantis gulėti. Taip kūnas sušils tolygiai. Paįvairinti apsilankymus pirtyje galima naudojant įvairias alternatyvias priemones, pavyzdžiui, šokoladą vietoje maitinamojo kūno kremo.

„Jis kvepia, išsitepus net pradingsta kūne. Geriausia, kai ta procedūra daroma paskutinė, išėjus iš pirties, kada kūnas įkaitęs, atsidarę poros viską sugeria į odą. Išėjus iš pirties, kai kūnas atvėsta, tas šokoladas kažkur dingsta. Jei per daug užtepi, kažkiek lieka, bet jei normaliai, jis kažkur išgaruoja“, – sako R. Žvaliauskas.

Anot A. Jurkšaičio, pirties malonumui sustiprinti pasitelkiamos ir kitos pagalbinės priemonės. Oro srautą pirtyje pirtininkai valdo su vėduokle. Ja daug greičiau, daug tiksliau nukreipiamas oro srautas į žmogų. Vėduoklės alternatyva gali būti vanta, kuri skleis ir kvapą, ir eterinius aliejus. Naudojant vantą nereikia eterinių aliejų, ji karštoje, drėgnoje aplinkoje pradeda skleisti malonų aromatą.

Džiovintas vantas prieš naudojimą geriausia paruošti ne merkiant į vandenį, o sudrėkinus kurį laiką palaikyti plastikiniame maišelyje – taip nedings aromatas bei organizmui naudingos savybės. Eterinio aliejaus nederėtų pilti tiesiai ant saunos akmenų. Geriau jį sumaišyti su karštu vandeniu ir apšlakstyti pirties sienas. Taip oras patalpoje bus drėgnesnis, o kvapas pasklis tolygiai.

„Jei norisi aktyvesnio eterinio aliejaus perdavimo, pasiimkite dubenėlį su smulkintu ledu, į tuos ledukus prilašinkite eterinių aliejų, išmaišykite ir tą dubenėlį išverskite ant saunos akmenų. Ledai tirpsta, eteriniai aliejai tolygiai ir nuosekliai garinami su vandeniu, kuris atsiranda tirpstant ledui“, – pataria A. Jurkšaitis.

Anot pašnekovų, pastaruoju metu itin populiarėja karščio ir šalčio praktika. Daugėja žmonių, noriai besigrūdinančių šaltyje. Pirties „Ivanas muša gongą“ savininkas Arnas Repečka tikina, kad prieš tokią praktiką svarbiausia atlikti kvėpavimo pratimus. „Jei yra diskomfortas, baimė, gal neverta. Turi jausti, ar esi pasiryžęs. Daug žmonių šita šalčio praktika labai padeda gyvenime“, – priduria jis.

Pirtininkai pabrėžia, kad svarbiausia klausyti savo kūno. Tik taip apsilankymai pirtyje bus ir malonūs, ir naudingi.

Plačiau – sausio 11 d. laidos „Labas rytas, Lietuva“ įraše.

Labas rytas, Lietuva I d. COVID-19: ką reikia žinoti apie izoliacijos tvarką?
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt