Gyvenimas

2021.10.25 21:36

Raktas į greitą metabolizmą – raumenys, o jie statomi iš baltymų, ne iš salotų lapų

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.10.25 21:36

Lieknėjant įprasta kažko nevalgyti, bet daug svarbiau žinoti, ką valgyti. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas pažymi, kad geras metabolizmas priklauso nuo raumenų masės, o raumenims reikalingi baltymai. Atminkite: norite sulieknėti, valgykite baltymus – be jų nyksta raumenys ir medžiagų apykaita automatiškai lėtėja.

Dauguma kaltina būtent blogą metabolizmą, jei auga svoris ar stinga energijos. Kiti pavydžiai žiūri į lieknus žmones ir sako: jam pasisekė, jo geras metabolizmas. Kas tas metabolizmas, kaip jis veikia ir kaip jį sureguliuoti, kad jaustumėtės ir atrodytumėte idealiai?

Mūsų kūnas – it metabolinė krosnis, kuri viską sudegina, o tai, kas sudeginama, arba virsta energija, arba, jeigu neišeina pagaminti energijos tiek, kiek reikėtų, visos jos sunaudoti, virsta į nemalonius dalykus.

„Jeigu mūsų kūne viskas vyksta tinkamai, kūnas pagamina daug energijos ir daug jos sudegina. Jeigu metaboliniai procesai lėti arba savo elgesiu neleidžiame jiems vykti, pavyzdžiui, valgome netinkamą maistą, tokiu atveju vietoje to, kad palaikytume savo energiją, gamintume jos daugiau, kad medžiagų apykaita būtų intensyvesnė, mes nepalaikome medžiagų apykaitos ir viskas sueina į kūną riebalų pavidalu“, – pasakoja laidos vedėjas.

Mes suvartojame dviem trečdaliais daugiau maisto, nei jo reikia energijai pagaminti. Tiek, kiek mes suvalgome, per dieną nesudeginame – visada suvalgome daugiau, negu mums reikia energijai pagaminti, tvirtina A. Unikauskas.

Unikauskas atskleidė efektyvaus metabolizmo receptą: svorio numesite, jei išlaikysite pakankamą raumenų masę

Intensyviausiai energiją deginantys audiniai – raumenys. Įdomu tai, kad didžiąją dalį kalorijų sudeginame ilsėdamiesi, o ne sportuodami. Judėdami sudeginame vos vieną trečdalį energijos. Visos sporto rūšys tinkamos, bet, mediko teigimu, dauguma pasirenka netinkamą fizinį krūvį.

Pasimankštinus 3 kartus po 10 minučių kiekviena treniruotė prilygs pusvalandžio mankštai

„Tyrimai rodo, kad trumpai trunkantys pratimai veiksmingesni už ilgą ir alinančią treniruotę, pavyzdžiui, pasimankštinus triskart po dešimt minučių kiekviena dešimties minučių treniruotė savo poveikiu prilygs pusvalandžio mankštai“, – kalba profesorius.

Išties dauguma juk sportuoja kartą per dieną, o kai sportuoja tik kartą, stengiasi per jį pasportuoti kuo daugiau, tačiau taip daryti visai nebūtina.

„Visi sportuodami sudeginame skirtingą kalorijų kiekį, tačiau kai sakome, kad metabolizmas sportuojant greitėja, tai esmė ta, kad sportuojant bazinis metabolizmas, kuris reikalingas gyvybei palaikyti (širdies, smegenų, inkstų, visų kitų organų darbui, kvėpavimui), nekinta. Organizmas tai yra pasiėmęs iš anksto, tą sunaudos ir tu sportuok nesportavęs, tai visą laiką vyks stabiliai. Kinta tai, kas atlieka“, – aiškina A. Unikauskas.

Metabolizmas priklauso nuo raumenų masės, o raumenys – nuo baltymų.

Greičiausiai metabolizmas vyks organizme žmogaus, kuris turi daugiausiai raumenų. Metabolizmo greitis priklauso nuo mūsų raumenų masės. Turbūt ir jūs išvydę raumeningą žmogų pagalvojate, kad jo metabolizmas greitas. Bet kaip iš tiesų metabolizmas susijęs su raumenimis?

„Šokinėti šokdyne – svarbu, bet daug svarbiau užsiauginti raumenis. Kuo daugiau raumenų, tuo greitesnis metabolizmas, tuo mūsų kūnas gražesnis. Jei raumenų mažai, metabolizmas lėtas, svoris auga greičiau. Kai kurie ligoniai sako: aš tunku net nuo oro. Norint išlikti lieknam svarbiausia išlaikyti pakankamą raumenų masę“, – pasakoja daktaras.

Tad raktas į gražią figūrą – raumenys. Gali būti, kad jūsų metabolizmas sutriko dėl mitybos. Tačiau čia svarbu paminėti ne tai, ko valgote per daug, o tai, ko jūsų maiste stinga.

„Lieknėjant įprasta kažko nevalgyti, bet tai tik nežymiai paspartina metabolizmą. Svarbiausias aspektas lieknėjant – neprarasti raumenų tonuso ir masės. Jeigu kelias dienas misite vien salotų lapais, tiesiog badausite ir nieko gero iš to nebus.

Raumenims palaikyti reikalingi baltymai – raumenys statomi iš baltymų, o ne iš salotų lapų. Atsisakius baltymų nyksta raumenys ir automatiškai medžiagų apykaita lėtėja, todėl metant svorį kiekvieno valgymo metu patiekale turėtų būti baltymų. Jūs pamatysite ryškų skirtumą. Bėda ta, kad baltymų organizmas vienu metu suvirškina tik nedidelį kiekį, todėl jų reikėtų įtraukti į racioną kelis kartus per dieną po nedaug“, – pataria medikas.

Anot jo, buvo atliktas vienas tyrimas su dviem žmonių grupėmis. Programos dalyviai valgė ką norėjo ir kiek norėjo, tik viena grupė žmonių valgė daug baltymų, o kita jų beveik visai nevalgė. Natūralu, kad abiejų grupių nariai priaugo svorio, kadangi maisto kiekis buvo neribojamas, bet valgiusiųjų daugiau baltymų pusė priaugto svorio sudarė raumenys, o juk raumenys spartina metabolizmo greitį. Tie, kurie nevartojo baltymų, priaugo svorio riebalų pavidalu.

„Štai pagrindinė klaida, kurią darome: griebiamės geriausių produktų, bet jie ne visada tinkamiausi“, – pažymi jis.

Trys baltyminių patiekalų pavyzdžiai

– Virti kiaušiniai, vietoje majonezo – trinta varškė su česnakais, krapais ir avokadu, šalia – lapinių salotų ir daržovių salotos.

– Kepta lašiša, virti avinžirniai, pjaustytos morkos, smulkintas brokolis, smidrai, visos daržovės – su šlakeliu grietinėlės.

– Kiaulienos išpjovos iešmelis, daržovių salotos, pabarstytos skaldytais riešutais ir moliūgų sėklomis, šalia – indelis su graikiško jogurto, citrinų, susmulkintų kalendrų padažu.

Verta atkreipti dėmesį į vieną dalyką: daug kas sako, kad kiauliena nesveika, jos geriau vengti, tačiau A. Unikauskas sako, kad sveikiems žmonėms kiaulienos bijoti nereikia. Kiaulienos išpjovoje baltymų beveik tiek pat, kiek ir vištienos krūtinėlėje. Bet lašišą ir kiaulieną galima keisti paukštiena, jautiena, triušiena, žvėriena ar bet kokia kita mėsa.

„Nepamirškite, kad metabolizmas priklauso nuo raumenų masės, o raumenys – nuo baltymų“, – apibendrina laidos vedėjas.

Plačiau – spalio 23 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Unikauskas atskleidė efektyvaus metabolizmo receptą: svorio numesite, jei išlaikysite pakankamą raumenų masę
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt