Gyvenimas

2021.09.26 15:47

Kuo pomidorų padažas pranašesnis už šviežius pomidorus ir kodėl salotas patariama ruošti su riebalais

Viktorija Lideikytė, LRT.lt2021.09.26 15:47

Nors nekaloringi, pomidorai – išties naudingi. Anot gydytojos dietologės, pomidorus geriausia valgyti kartu su riebalais – tyru aliejumi, riešutais, avokadais. Pastarieji padeda organizmui įsisavinti likopeną – pomidoruose esantį antioksidantą, užkertantį kelią uždegiminiams procesams ir lėtinėms ligoms. Beje, kuo pomidoras ryškesnis, tuo antioksidantų jame daugiau.

Pomidorų yra daugiau kaip 3 tūkst. veislių, o Lietuvoje pavieniai ūkininkai juos pradėjo auginti dar 18 amžiuje. Tiesa, masiškai pomidorai lietuvių daržuose ir ūkiuose išplito tik po Antrojo pasaulinio karo. Ir nors buityje pomidorą esame įpratę vadinti daržove, portalo LRT.lt kalbinta Klaipėdos jūrininkų ligoninės gydytoja dietologė Justina Linauskaitė-Kekė pažymi – botaniniu požiūriu pomidoras laikomas vaisiumi.

Tinka siekiant numesti svorio

Kaip teigia gydytoja dietologė, net 90 procentų pomidorų masės sudaro vanduo, tad šioje daržovėje nerasite daug kalorijų. Dėl šios priežasties pomidorai gali drąsiai keliauti į siekiančiųjų atsikratyti svorio lėkštę. Tiesa, valgydami vien pomidorus, paslaugos organizmui nepadarysite, pabrėžia medikė.

„Norint sulieknėti, svarbus kalorijų deficitas, sveika gyvensena, fizinis aktyvumas. Vien įtraukus ar iš raciono pašalinus kokį nors produktą, stebuklų tikėtis negalima. Kadangi didžiąją dalį pomidoro masės sudaro vanduo ir jame mažai kalorijų, jis tinkamas mitybai papildyti, tačiau turime vertinti visą suvalgomą maistą, jo įvairovę, porcijų dydį, mitybos režimą, o ne vienos daržovės įtraukimą.

Jeigu kalbame apie sveikatą, tam tikrų ligų riziką sumažins taip pat ne vienas vaisius ar daržovė. Svarbi sveika, subalansuota ir visavertė mityba, pakankamas fizinis aktyvumas, normalios kūno masės palaikymas, streso kontrolė“, – paaiškina medikė J. Linauskaitė-Kekė.

Nors valgydami pomidorus negausite daug kalorijų, organizmą tikrai aprūpinsite naudingomis medžiagomis. Pavyzdžiui, kaliu, vitaminu C, taip pat jaunystę serginčiais antioksidantais.

„100 g pomidorų (maždaug tiek sveria vienas vidutinio dydžio pomidoras) yra 17 kcal, tarp jų – 0,2 g riebalų, 3,9 g angliavandenių, iš kurių – 1,2 g skaidulų ir 2,6 g cukrų. 100 g pomidorų randama 5 mg natrio, 237 mg kalio, 27,2 mg vitamino C, 41–35,3 mcg folatų. Pomidoruose taip pat gausu beta karoteno, likopeno ir kitų antioksidantų“, – vardija gydytoja dietologė J. Linauskaitė-Kekė.

Užkerta kelią trombams, saugo akis ir odą

Moksliškai įrodyta, kad pomidoruose esančios medžiagos mažina riziką susirgti širdies ir kraujagyslių, onkologinėmis ligomis, taip pat reguliuoja cholesterolio kiekį kraujyje. Beje, pomidorai rūpinasi akių ir odos sveikata.

„Įvairių tyrimų duomenimis, gausus pomidoruose esantis kalio kiekis mažina arterinį kraujo spaudimą, o likopenas galimai mažina blogąjį cholesterolį. Antioksidantų, kurių gausu pomidoruose, vartojimas sietinas su oksidacinio streso ir uždegiminių reakcijų mažinimu, onkologinių ir kitų lėtinių neinfekcinių ligų prevencija. Be to, pomidoruose esančios medžiagos galimai apsaugo nuo trombų susidarymo kraujagyslėse.

Dar žinoma, kad pomidoruose esantis liuteinas ir zeaksantinas mažina akių nuovargį ir galimai apsaugo akis nuo neigiamo elektroninių prietaisų skleidžiamos mėlynos šviesos poveikio. Pomidorai saugo ir odą – egzistuoja tyrimų, įrodančių, kad kasdienis pomidorų valgymas 1–2 savaites iki intensyvaus buvimo saulėje ir deginimosi apsaugo nuo odos nudegimų“, – apie pomidorų naudą pasakoja gydytoja dietologė J. Linauskaitė-Kekė.

Daugiausia antioksidantų – juoduosiuose pomidoruose

Tamsiai ar ryškiai raudoni, geltoni, oranžiniai, žali, net juodi pomidorai – kaip ir rūšių, yra daugybė skirtingų pomidorų spalvų. Kaip aiškina gydytoja dietologė, pomidoro spalvą lemia jame esantys pigmentai ir antioksidantai: raudoną spalvą vaisiui suteikia antioksidantas likopenas, geltoną ar oranžinę – beta karotenas, žmogaus organizme virstantis vitaminu A.

„Skirtingos pomidorų spalvos sietinos su skirtingais pigmentais ir jų koncentracija pomidorų žievelėje, o spalvą suteikiantys pigmentai pasižymi skirtingomis antioksidacinėmis savybėmis. Būtent todėl rekomenduojama rinktis įvairių spalvų pomidorus – tam, kad su skirtingais pigmentais būtų gaunama skirtingų antioksidantų“, – sako gydytoja dietologė.

Ji aiškina: kuo pomidoras ryškesnis, tuo jame daugiau pigmento, vadinasi, ir antioksidantų. „Pavyzdžiui, didžiausia antioksidanto likopeno koncentracija aptinkama juoduosiuose pomidoruose. Juose didžiausias ir kalio, vitamino A kiekis. Vis dėlto ši veislė pasižymi ir didžiausiu cukraus kiekiu.

O štai, tarkime, 'Indigo' veislės pomidoruose (augdami jie būna žali, sunokę – beveik juodos spalvos, – red. past.) aptinkama didžiausia vitamino C koncentracija.

Vis dėlto ne taip svarbu, kokios spalvos pomidorus valgysite. Kur kas svarbiau, kad jų spalva būtų kuo intensyvesnė. Taip pat rekomenduojama valgyti kuo įvairesnių veislių pomidorus, mat suminis naudingų medžiagų poveikis sveikatai duos daugiausia naudos“, – pažymi J. Linauskaitė-Kekė.

Kuo pomidorų padažas naudingesnis už šviežius pomidorus?

Rekomenduojama valgyti ne tik įvairių veislių ir spalvų, bet ir kuo įvairesniais būdais paruoštus pomidorus. Kaip teigia gydytoja dietologė, skirtingi pomidorų paruošimo būdai užtikrina didesnę gaunamų sveikatai naudingų medžiagų koncentraciją.

„Svarbu paminėti, kad pomidorus apdorojus – spaudžiant sultis, darant pastą ar panašiai – antioksidanto likopeno koncentracija didėja. 100 g neapdorotų pomidorų likopeno randama 1–8 mg, o 100 g pomidorų padažo – 10–14 mg. Tiesa, kai kurių tyrimų duomenimis, nors termiškai apdorojamuose pomidoruose didėja antioksidantų kiekis, mažėja vitamino C koncentracija.

Todėl mano patarimas būtų toks: papildykite savo mitybą tiek šviežiais pomidorais ar jų salotomis, tiek namie ruoštu pomidorų padažu. Beje, nuolat taip pat ruošiamas maistas greitai pabosta, tad, kuo įvairesnė mityba ir naudojami skirtingi paruošimo būdai, tuo ilgiau pavyks laikytis sveikos ir subalansuotos mitybos patarimų“, – sako gydytoja dietologė J. Linauskaitė-Kekė.

Tiesa, ji atkreipia dėmesį, kad sveikiausias yra naminis pomidorų padažas. Jeigu tokio pasigaminti nepavyksta, verčiau rinktis šviežius pomidorus.

„Visada geriau rinktis namie ruoštą pomidorų padažą, kadangi pirktiniame paprastai būna įvairiausių konservantų ir pridėtinio cukraus. Todėl rekomenduojama rinktis naminius pomidorų padažus, o jei to padaryti nepavyksta, pirmenybę teikti neapdorotiems pomidorams“, – nurodo gydytoja dietologė.

Geriausia valgyti su riebalais – aliejumi, riešutais, avokadais

Kad pomidorai kūną palepintų didžiausia nauda, patariama juos valgyti su riebalų turinčiais produktais. Taip organizmas geriausiai pasisavina pomidoruose esantį antioksidantą likopeną.

„Likopeno pasisavinimui virškinamajame trakte itin svarbūs riebalai, tad valgant pomidorus patariama juos skaninti ypač tyru alyvuogių aliejumi, ruošti salotas su riešutais, avokadais“, – rekomenduoja gydytoja dietologė J. Linauskaitė-Kekė.

Dar svarbu prieš vartojimą nepamiršti pomidorų nuplauti, mat juose kartais aptinkama pesticidų ir metileno dujų. „Ne Lietuvoje auginami ir importuojami pomidorai įprastai nuskinami žali. Prieš pateikiant juos į rinką, kad prinoktų, jie nupurškiami metileno dujomis. Toks nupurškimas neleidžia atsiskleisti tikrajam pomidoro skoniui.

Beje, daržovėse gali būti ir pesticidų, tad prieš vartojant pomidorus patariama juos gerai nuplauti arba rinktis ekologiškus pomidorus“, – pataria medikė.

Jei didina skrandžio rūgštingumą, gali tekti atsisakyti

Pomidorų galima valgyti tiek, kiek širdis geidžia – nuo jų neauga kilogramai, apsinuodyti jais, anot medikės, taip pat vargiai įmanoma. Tiesa, valgant bet kokį produktą gydytoja dietologė ragina nepamiršti auksinės taisyklės: kas per daug, tas nesveika.

„Galbūt apsinuodyti pomidorais ir nėra įmanoma, tačiau suvalgę didelį jų kiekį natūraliai suvalgysime mažiau maisto produktų, su kuriais gauname organizmui būtinų medžiagų. Geriausia rinktis kuo įvairesnius vaisius, uogas, daržoves, kaip ir visus kitus maisto produktus, – taip būsite tikri, kad mityba bus subalansuota ir visavertė“, – dar sykį primena gydytoja dietologė.

Pomidorai – gana gerai toleruojamas ir retai alergines reakcijas sukeliantis produktas. Ir nors pomidoruose gausu naudingų medžiagų, kai kada jų vartojimą reikėtų riboti arba jų iš viso atsisakyti, įspėja medikė.

„Kadangi pomidoruose yra nemažai kalio, pomidorus riboti rekomenduojama esant inkstų funkcijos nepakankamumui ar terminalinei inkstų funkcijos nepakankamumo stadijai, kai atliekamos hemodializės ir stebimas per didelis kalio kiekis kraujyje. Pomidorai taip pat nerekomenduojami, kai po jų vartojimo pasireiškia alerginė reakcija“, – nurodo gydytoja dietologė J. Linauskaitė-Kekė.

Anot jos, kai kada suvalgius pomidorų ar jų gaminių gali padidėti skrandžio rūgštingumas. „Pomidorai galbūt pasunkina gastroezofaginio refliukso ligos simptomatiką, tačiau tai labai individualu ir kiekvieną pacientą reikėtų vertinti atskirai.

Nebūtinai tai, kas vienam kelia rūgštingumą, kels ir kitam. Vis dėlto, jei jus vargina gastroezofaginio refliukso liga ir jaučiate, kad jos simptomai stiprėja suvalgius pomidorų, vertėtų sumažinti jų kiekį mityboje ar net visai jų atsisakyti“, – dėsto gydytoja dietologė J. Linauskaitė-Kekė.

Taip pat skaitykite

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt